پایان شلختگی صادرات با راه اندازی پایانه بین المللی در خوزستان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 فروردین 1401 | 11:06 ق.ظ
پایان شلختگی صادرات با راه اندازی پایانه بین المللی در خوزستان مدرس کارآفرینی و کسب و کار در خوزستان گفت: با راه اندازی پایانه بین المللی در منطقه آزاد اروند، شاهد رفع مشکلات در صادرات کالا‌ها به آنسویی مرز‌ها خواهیم بود.

رضا شیرانی با بیان اینکه خوزستان ظرفیت‌های زیادی دارد، گفت: این ظرفیت‌ها می‌توانند بخش قابل توجهی از اشتغال جوانان که جزو دغدغه‌های اصلی کشور و مقام معظم رهبری است را تامین کنند.

وی با اشاره به شعار‌های سال‌های اخیر و پیام‌های نوروزی رهبر معظم انقلاب افزود: این پیام عمدتا برای مردم نیست، بلکه مسیری روشن برای مسئولان دستگاه‌های اجرایی کشور است تا بتوانند در این راه حرکت کرده و به اهداف برسند.

شیرانی انتخاب شعار‌های سال‌های اخیر و شعار امسال با عنوان تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین از سوی امام خامنه‌ای را هوشمندانه و دقیق توصیف کرد و ادامه داد: خوزستان از جمله استان‌هایی محسوب می‌شود که نه تنها قادر به تامین نیاز‌های خود در زمینه تولید، اشتغال و اقتصادی است، بلکه می‌تواند سایر استان‌ها را زیر پوشش قرار دهد.

عضو انجمن مدیریت کسب و کار ایران می‌گوید: با وجود اینکه سالهاست که از فعالیت منطقه آزاد اروند می‌گذرد، اما تاکنون به جایگاه اصلی و پیش بینی شده نرسیده است، البته با ایجاد تغییرات در مدیریت سازمان، شاهد تحول در رفتار سازمانی، منابع انسانی و به ویژه رشد و توسعه مسیر‌هایی که برای آینده در نظر گرفته اند، هستیم.

حضور عراقی‌ها در منطقه آزاد اروند، عامل افزایش قیمت‌ها

مدرس کارآفرینی و کسب و کار در خوزستان عنوان کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا، شاهد سفر عراقی‌ها به خوزستان و ویژه منطقه آزاد اروند بودیم که نه تنها حضور آن‌ها باعث رشد و رونق اقتصادی برای منطقه نشد، بلکه مشکلاتی برای شهروندان آبادان و خرمشهر به وجود آورد.

شیرانی گفت: در این دوره، نبود نظارت و مدیریت بر خرید عراقیها، سبب افزایش قیمت اجناس برای ایرانی‌ها شد، این در حالی است که در منطقه آزاد اروند ظرفیت‌هایی از جمله؛ ریل قطار و منطقه مرزی آبی وجود دارد، ولی جای خالی پایانه صادراتی با استاندارد‌های بین المللی احساس می‌شد.

وی به کلنگ زنی ساخت این پایانه قبل از آغاز سال ۱۴۰۱ با حضور سعید محمد اشاره کرد و افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.

شیرانی درخصوص تفاوت‌ها و تمایز‌های طرح ساخت پایانه صادراتی بین المللی در منطقه آزاد اروند گفت: با وجود اینکه این منطقه از سال‌های گذشته راه اندازی شده، اما منفعتی برای خوزستانی‌ها نداشته، این در حالی است که وقتی منطقه به صورت آزاد دیده می‌شود، باید باعث پیشرفت، توسعه، رشد و ایجاد اشتغال برای جوانان آن منطقه و به تدریج کل کشور شود، در صورتیکه هیچکدام از این موارد برای خوزستان نبوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه منطقه آزاد اروند بجز خودرو‌های اروندی با وجود مخالفت‌ها و موافقت‌ها و صادرات و واردات کالا‌های کم اهمیت هیچ سودی برای شهر‌های آبادان و خرمشهر، استان خوزستان و کشور نداشته است، ادامه داد: امتیازی که این منطقه دارد، قشم و کیش هم دارند، در صورتیکه شرایطی متفاوت برای اهالی ساکن همجوار ایجاد کرده است، این در حالی است که موقعیت در مقایسه با این جزایر دارد.

رعایت استاندارد‌ها در امر صادرات تولیدات داخلی

رضا شیرانی؛ از پایانه بین المللی در منطقه آزاد اروند به عنوان پایان شلختگی صادرات ایران یاد کرد و گفت: از این پس می‌خواهیم استاندار‌ها را در امر صادرات را رعایت کرده و تولیداتی را که در ایران انجام می‌شود را به صورت متمرکز از این پایانه به کشور‌های همسایه صادر کنیم.

وی درخصوص اشتغالزایی و منافع راه اندازی پایانه صادراتی بین المللی برای شهروندان و خوزستانی‌ها گفت: گروهی که در امر ساخت و راه اندازی این پایانه دخالت دارند، سال‌ها در سمت مدیریت، شهردار، مدرس تخصصی و… فعالیت کردند و به صورت گزینی برای این طرح انتخاب شده اند.

شیرانی می‌گوید: این طرح در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار، با ۵ استادیوم است که در هر کدام از آن‌ها ۳۲ واحد خواهد داشت و متراژ میانگین آن‌ها میان ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر پیش بینی شده است و هر واحد در اختیار یک صادرکننده قرار خواهد گرفت.

به گفته عضو انجمن مدیریت کسب و کار ایران؛ با تکمیل و بهره برداری از این پایانه، برای حدود ۳ هزار نفر به صورت مستقیم و ۳ هزار نفر مستقیم با واسطه اشتغالزایی می‌شود.

شیرانی راه اندازی ۲ بانک دولتی با شعبه ارزی و صرافی، گمرک، سالن بورس، سالن برای معرفی تجار و صادرکنندگان و استقرار و نصب تکنولوژی رصد وضعیت کالا تا رسیدن به مقصد و استفاده کننده اصلی را از جمله چشم انداز‌های این طرح بزرگ عنوان کرد.

وی می‌گوید: برای اجرا، بهره برداری و راه اندازی این پایانه نیازی به بودجه دولتی نداریم، ولی نیازمند تسهیلات دولتی هستیم.

به گفته شیرانی؛ ۲ سرمایه گذار خارجی و ۲ شرکت بزرگ داخلی برای مشارکت در طرح پیشنهاد داده اند که مطالعه در این زمینه در حال انجام است و برای ۳۰ تا ۴۰ درصد فاز اول مشکلی وجود ندارد.

وی گفت: مشارکت و حضور خارجی‌ها در این طرح و پایانه بین المللی مانعی ندارد و برای صادرات کالا‌ها به همه نقاط دنیا برنامه ریزی شده است.

منبع صدا و سیما


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار