“سرخک” می‌تواند کشنده باشد/ هر چه سریعتر کودکان را ایمن کنید

تاریخ انتشار: پنجشنبه 18 فروردین 1401 | 09:46 ق.ظ
“سرخک” می‌تواند کشنده باشد/ هر چه سریعتر کودکان را ایمن کنید مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به علائم ابتلا به سرخک، گفت: این بیماری در کودکان به ویژه کودکان دچار سوء تغذیه می‌تواند جدی و حتی کشنده باشد. همایون امیری ، با اشاره به علائم و خطرات سرخک اظهار کرد: سرخک یکی از مسری‌ترین بیماری‌های واگیردار است و هرگاه پوشش ایمنی گروهی در […]

مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به علائم ابتلا به سرخک، گفت: این بیماری در کودکان به ویژه کودکان دچار سوء تغذیه می‌تواند جدی و حتی کشنده باشد.

همایون امیری ، با اشاره به علائم و خطرات سرخک اظهار کرد: سرخک یکی از مسری‌ترین بیماری‌های واگیردار است و هرگاه پوشش ایمنی گروهی در سطح جامعه کمتر از حد انتظار شود احتمال بروز اپیدمی وجود دارد. عمدتا سرخک یک عفونت دوران کودکی است که بر اثر نوعی ویروس ایجاد شده و از طریق تنفس و قطره‌های تنفسی منتقل می‌شود.

وی افزود: علائم ابتلا به سرخک حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شود؛ علائم و نشانه‌های سرخک معمولا شامل تب، سرفه خشک، آبریزش بینی، گلو درد و بثورات جلدی (دانه‌های پوستی) است.

امیری بیان کرد: این بیماری در کودکان به ویژه کودکان دچار سوء تغذیه می‌تواند جدی و حتی کشنده باشد بنابراین اگر فردی دچار علائم تب و بثورات جلدی شد به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کند .

وی با اشاره به هشدار وزارت بهداشت درباره شیوع سرخک، افزود: با توجه به طغیان سرخک در کشور افغانستان و هشدار وزارت بهداشت درباره شیوع بیماری سرخک، باید کودکان زیر پنج سالی که به هر دلیل در سن ۱۲ و ۱۸ ماهگی واکسن MMR (واکسن سرخک، سرخجه و اوریون) خود را دریافت نکرده‌اند برای تزریق واکسن به نزدیکترین مرکز بهداشتی مراجعه کنند.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون سرخک در خوزستان حدود ۹۵درصد است، گفت: تاکنون موردی از ابتلا به بیماری سرخک در خوزستان مشاهده نشده است اما به صورت مستمر موارد تب و بثورات جلدی را از نظر سرخک بررسی می‌شود.

وی بیان کرد: در صورت مواجهه با یک مورد سرخک، بررسی اطرافیان و موارد تماس بیمار جهت شناسایی موارد جدید بیماری و همچنین بررسی سوابق واکسیناسیون سرخک و در صورت نیاز واکسیناسیون کودکان در منطقه‌ای که بیماری کشف شده است در دستور کار قرار می‌گیرد.

امیری افزود: هر بیمار مبتلا به سرخک می‌تواند ۱۲ تا ۱۸ نفر را در یک جمعیت غیر ایمن مبتلا کند و مسلما اگر جمعیت پوشش مناسبی از واکسیناسیون داشته باشد این عدد کمتر خواهد بود.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به مراقبت‌های مخصوص یک بیمار مبتلا به سرخک، گفت: بیمار مبتلا به سرخک باید در دوره بیماری در منزل اســتراحت کند و در صورت نیاز به خروج از منزل از ماسک استفاده کند. شستن دست‌ها و استفاده از دستمال یکبار مصرف حین ســرفه یا عطســه و دفع صحیح آن باید توسط فرد بیمار رعایت شود.

وی افزود: در طول این مدت بیماران نباید با افراد حســاس فامیل (نوزادان و افراد غیر واکســینه) در تماس باشد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار