طرح های سدسازی ترکیه متهم ردیف اول گرد و غبارهای اخیر

تاریخ انتشار: دوشنبه 22 فروردین 1401 | 11:45 ق.ظ
طرح های سدسازی ترکیه متهم ردیف اول گرد و غبارهای اخیر عضو هیات علمی زمین شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: طرح های سدسازی ترکیه باعث شده که کم آبی اتفاق بیفتد بنابراین اگر در بالادست آب را انتقال دهیم شاهد تشدید چنین پدیده‌ای خواهیم بود.

دکتر احمد لندی گفت: همان‌طور که اعلام شد، کانون وقوع گرد و غبار اخیر، کشورهای سوریه و عراق هستند. این ذرات بسیار ریز هستند و همین مسئله باعث دوام آن‌ها می‌شود چراکه سرعت نشست آن‌ها کم است و مسافت بسیار طولانی را طی می‌کنند و دیدیم که تا استان‌های شمالی کشور نیز رسیده‌اند.

او گفت: با توجه به منشاء خارجی این گرد و غبار، غبارهای بیابانی بعدا ممکن است بر اثر وزش بادهای کم نیز به پا خیزند بنابراین توصیه می‌شود که خیابان‌ها، درخت‌ها و بخش‌های مختلف شست‌وشو شوند.

عضو هیات علمی زمین شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: نمایندگان مجلس باید پیگیر باشند و جلوی انتقال آب را بگیرند تا آب کافی در رودخانه‌ها جاری شود و بتوانیم تا حدودی جلوی گرد و غبار را بگیریم.

آیا کانون‌های داخلی در گرد و غبار اخیر نقشی داشتند؟

عضو هیات علمی زمین‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تاثیر کانون‌های داخلی معمولا به صورت مقطعی است اما هم‌اکنون منشاء این گرد و غبار، خارجی است. البته ممکن است این کانون‌ها نیز در برخی مناطق با وزش باد به صورت جزئی فعال شوند.

لندی افزود: کانون‌های گرد و غبار داخلی نیز فعال شده‌اند اما تاثیر آن‌ها اکنون مشهود نیست زیرا جهت وزش باد نیز به گونه‌ای نیست که منجر به برخاستن گرد و غبار از این کانون‌ها شود و بادهایی که از بخش جنوبی و غربی می‌آیند، بادهای غالب هستند.

تامین نشدن اعتبار کافی برای مهار و کنترل کانون‌های گرد و غبار

به گفته این زمین‌شناس تامین نشدن اعتبار کافی برای مهار و کنترل کانون‌های گرد و غبار را شاهد بودیم. خشکسالی و تامین نشدن آب نیز از دیگر مسائل موثر در وقوع گرد و غبار است لذا باید نیاز آب نهال‌هایی که برای پیشگیری از فعال شدن کانوهای گرد و غبار کاشته شده‌اند، تامین شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار