ورود نوبتی آب به تالاب شادگان / خشک شدن بخش جنوبی در تابستان

تاریخ انتشار: سه شنبه 23 فروردین 1401 | 09:12 ق.ظ
ورود نوبتی آب به تالاب شادگان / خشک شدن بخش جنوبی در تابستان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان با اشاره به پشت سر گذاشتن سالی کم‌باران، از ورود نوبتی آب از رودخانه جراحی به تالاب شادگان خبر داد. رحیم مجدمی درباره وضعیت کنونی تالاب شادگان اظهار کرد: بخش اعظم آب تالاب شادگان از رودخانه جراحی تأمین می‌شود که با توجه به سدسازی‌های و تنش‌های آبی موجود، آب […]

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان با اشاره به پشت سر گذاشتن سالی کم‌باران، از ورود نوبتی آب از رودخانه جراحی به تالاب شادگان خبر داد.

رحیم مجدمی درباره وضعیت کنونی تالاب شادگان اظهار کرد: بخش اعظم آب تالاب شادگان از رودخانه جراحی تأمین می‌شود که با توجه به سدسازی‌های و تنش‌های آبی موجود، آب به صورت نوبتی هر ۱۰ یا ۲۰ روز یکبار وارد تالاب شادگان می‌شود که همین امر باعث شده آب کمتری نسبت به سال‌های قبل وارد تالاب شود.

وی افزود: در زمان بارندگی، سیلاب به صورت موجی وارد تالاب می‌شود و آب را به تمام نقاط تالاب می‌رساند اما با توجه به اینکه سال کم‌بارانی را پشت سر گذاشته‌ایم، ورود آب به صورت نوبتی بوده و به میزان کمتری نسبت به سال‌های گذشته نیز از رودخانه جراحی وارد تالاب می‌شود؛ این میزان آب کفاف نیاز تالاب را نمی‌دهد و به همه بخش‌های تالاب نمی‌رسد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان اضافه کرد: از ۴۰۰ هزار هکتار مساحت تالاب شادگان، ۱۰۰ هزار هکتار دارای آب شیرین است که در قسمت‌های شمالی تالاب قرار دارد. قسمت‌های جنوبی تالاب شادگان نیز که سمت جاده آبادان و ماهشهر هستند، تحت تأثیر جذر و مد خلیج فارس قرار دارند و از آب شور آن آبگیری می‌شوند. در این شرایط در تابستان، بخش‌های جنوبی تالاب به طور کامل خشک خواهد شد که خشک شدن این قسمت‌ها مرگ و میر آبزیان تالاب را به همراه دارد.

وی با اشاره به منابع ورودی آب به تالاب شادگان گفت: بخش‌های شمالی تالاب علاوه بر رودخانه جراحی، از پساب‌های زمین‌های کشاورزی و کانال پمپاژ محیط زیستی و با ظرفیت ورودی ۵ متر مکعب از رودخانه کارون آبگیری می‌شوند، البته سازمان آب و برق خوزستان به دلیل کمبود آب و تاکید بر تأمین آب مورد نیاز کشاورزی، اجازه استفاده بیش از ظرفیت ۳ متر مکعبی از کانال آب را نمی‌دهد.

مجدمی با اشاره به رعایت نشدن تامین حق‌آبه تالاب شادگان گفت: حق‌آبه تالاب شادگان که توسط محیط زیست تعیین می‌شود باید توسط سازمان آب و برق خوزستان مدیریت شود اما این تامین حق‌آبه به طور کامل رعایت نمی‌شود. برای مثال آبی که از رودخانه مارون می‌آید قبل از اینکه به تالاب شادگان برسد به طور کامل توسط شهرهای بالادست برداشت می‌شود و چیزی به تالاب شادگان نمی‌رسد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار