حمایت جدی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت از مشارکت بخش خصوصی در تأمین برق بخش صنعت و معدن کشور/ اعطای زمین رایگان به سرمایه گذاران مولدهای تولید پراکنده و نیروگاه‌های خود تأمین برای تأمین برق مورد نیاز واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

تاریخ انتشار: سه شنبه 23 فروردین 1401 | 10:17 ق.ظ
حمایت جدی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت از مشارکت بخش خصوصی در تأمین برق بخش صنعت و معدن کشور/ اعطای زمین رایگان به سرمایه گذاران مولدهای تولید پراکنده و نیروگاه‌های خود تأمین برای تأمین برق مورد نیاز واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تأمین برق واحدهای تولیدی همواره یکی از محوری‌ ترین نیازمندی‌های لازم در فرآیند ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی و معدنی است، و در این راستا بهره‌ گیری از ظرفیت بخش خصوصی، علاوه بر روش‌ها و فرآیندهای موجود تأمین برق می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از حمایت جدی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت از مشارکت بخش خصوصی در تأمین برق بخش صنعت و معدن کشور خبر داد.

تأمین برق واحدهای تولیدی همواره یکی از محوری‌ ترین نیازمندی‌های لازم در فرآیند ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی و معدنی است، و در این راستا بهره‌ گیری از ظرفیت بخش خصوصی، علاوه بر روش‌ها و فرآیندهای موجود تأمین برق می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

حضور بخش خصوصی در تأمین برق بخش صنعت و معدن کشور مستلزم ایجاد جاذبه‌های لازم برای سرمایه ‌گذاری است، که خوشبختانه با توجه به ظرفیت موجود در بند (و) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور مبنی بر محاسبه تعرفه سوخت نیروگاه‌های خود تأمین (DG) با تأیید شرکت‌های تابعه وزارت نفت معادل تعرفه سوخت نیروگاهی، زمینه مناسبی برای بهره‌ گیری از ظرفیت بخش خصوصی به منظور تولید برق مورد نیاز بخش صنعت و معدن فراهم ‌شده است.

در بخشی از بند (و) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور آمده است: “تعرفه سوخت نیروگاه‌های خود تأمین که با تأیید شرکت‌های تابعه وزارت نفت دارای شمارشگر (کنتور) جداگانه باشند، معادل تعرفه سوخت نیروگاهی بر اساس متوسط بازدهی نیروگاه‌های حرارتی سال ۱۳۹۹ تعیین می‌شود.”

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این راستا ضمن اعلام حمایت جدی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت از مشارکت بخش خصوصی در تأمین برق بخش صنعت و معدن کشور، آمادگی خود را در زمینه اعطای زمین رایگان به سرمایه گذاران مولدهای تولید پراکنده (CHP) و نیروگاه‌های خود تأمین (DG) برای تأمین برق مورد نیاز واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اعلام کرد.

سرمایه گذاران علاقه مند برای احداث نیروگاه‌های مذکور می‌توانند با مراجعه به شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها نسبت به ارائه درخواست انعقاد قرارداد حق بهره برداری و واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اقدام نمایند.

شایان ذکر است، کشور با کمبود ۱۰ هزار مگاوات برق در بخش صنعت مواجه است که برای تأمین این نیاز، طی شش ماه گذشته حدود ۱۲ هزار مگاوات سرمایه گذاری از سوی شرکت‌های بزرگ صورت گرفته است که در بازه زمانی چهار ساله به نتیجه می‌رسد.

همچنین در ۸۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی درحال بهره برداری کشور تا کنون ۱۰ هزار و ۷۰۰ مگاوات برق تأمین شده که برای جبران کمبودهای موجود به ۷ هزار و ۸۰۰ مگاوات برق نیاز است.

در سال ۱۴۰۰ نیز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی درحال بهره برداری کشور، ۸۴۸ مگاوات افزایش ظرفیت برق صورت گرفت که با همکاری وزارت نیرو از رشد ۱۰۳ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ برخوردار بوده است.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار