تداوم وضعیت خشکسالی در حوضه دز

تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 فروردین 1401 | 09:25 ق.ظ
تداوم وضعیت خشکسالی در حوضه دز مدیرعامل سد و نیروگاه دز گفت: وضعیت خشکسالی در حوضه دز ادامه دارد و با توجه به اینکه سد دز امسال باید حوضه کرخه را نیز تامین آب کند، وضعیت سد مانند پارسال است.

 سعید رئوفی نسب  گفت: مدیریت آب سد دز یک معادله چند مجهولی است. بخش زیادی از این حوضه برفگیر است و ۷۰ درصد منابع آبی ما از برف تامین می‌شود.

به گفته او، برف هم سفره‌های آب زیرزمینی را تامین و هم از فرسایش جلوگیری می‌کند.

 مدیرعامل سد و نیروگاه دز کیفیت آب رودخانه دز را در دنیا بی‌نظیر دانست و گفت:  ec رودخانه دز بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میکروموس بوده و فقط با افزودن کلر قابل آشامیدن است.

این مقام مسئول می‌گوید: آورد یکسال رودخانه دز از مهرماه تا مهرماه سال آینده بین ۷ تا ۸ میلیارد مترمکعب است لذا دبی رودخانه دز در یکسال آبی باید ۲۵۰ باشد تا کمبود آب نداشته باشیم.

آقای رئوفی نسب گفت: طی سه دهه اخیر و تغییرات اقلیمی این آورد به زیر ۲۰۰ و سال گذشته به زیر ۱۵۰ رسیده است. سال ۹۹ و ۱۴۰۰  نیز حجم دریاچه‌ها و ارتفاع سد روی ۴۰ درصد بسته شد.

 به گفته مدیرعامل سد و نیروگاه دز، پیش بینی می‌شود امسال ارتفاع سد به ۵۰ درصد برسد، زیرا آورد از پاییز ۱۴۰۰ تا پاییز ۱۴۰۱ حدودا ۳.۲ میلیارد مترمکعب باشد.

این مقام مسئول گفت: متوسط آورد سد دز تا پاییز آینده حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر از پارسال است، ولی تمام آب را در اختیار نخواهیم داشت و مقداری از آن برای پروژه غدیر و کرخه خواهد بود.

او به رعایت بیش از ۹۵ درصد دستورالعمل‌های سازمان آب و برق خوزستان اشاره کرد و گفت: پارسال تا ارتفاع ۳۳۲ متر آبگیری کردیم که اکنون ۳۳۹.۵ هستیم و به ۳۴۰ خواهیم رسید.

 سعید رئوفی نسب  می‌گوید: ۲۰۰ میلیون متر مکعب افزایش آورد خواهیم داشت که اگر قرار نبود آب کرخه را تامین کنیم وضعیت بهتر بود، ولی اکنون که باید آب کرخه نیز تامین شود وضعیت مانند پارسال خواهد بود.

مدیرعامل سد و نیروگاه دز،  پارسال را بدترین سال بهره برداری سد دز عنوان کرد و گفت: میانگین بلندمدت سد دز تا چهار دهه اول ۸ میلیارد متر مکعب بوده که اکنون به حدود ۴ میلیارد مترمکعب رسیده و ۵۰ درصد کاهش یافته است.

این مقام مسئول گفت:  از وضعیت خشکسالی خارج نشده‌ایم، ورودی دز ۱۷۰ مترمکعب در ثانیه بوده که امروز به حدود ۱۲۵ مترمکعب بر ثانیه رسیده است.

به گفته او،  جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق باید برنامه خود را مشخص کنند تا درخصوص وضعیت آب این حوضه تصمیم گیری شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار