رئیسی: چهار سال تورم ۴۰ درصد عامل اصلی گرانی‌هاست/ سرعت تورم کاهش یافته و به‌تدریج کم‌تر می‌شود

تاریخ انتشار: شنبه 27 فروردین 1401 | 10:12 ق.ظ
رئیسی: چهار سال تورم ۴۰ درصد عامل اصلی گرانی‌هاست/ سرعت تورم کاهش یافته و به‌تدریج کم‌تر می‌شود رئیس جمهور گفت: چهار سال تورم بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی نزدیک به صفر، علت اصلی گرانی‌هاست.

این گفته آقای سید ابراهیم رئیسی در حاشیه دیدار با هنرمندان بوده، او گفته نرخ تورم مهار شده و در ماه‌های آینده هم کمتر خواهد شد.

بر اساس آماری که پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از رئیس جمهور داده، تصمیم های پولی و مالی دولت باعث کاهش نرخ تورم دوازده ماهه، از حدود ۶۰ درصد شهریور پارسال به ۴۶ درصد در اسفند ماه شده.

بانک جهانی گزارش داده نرخ تورم ایران در سال پیش ۴۰.۱ درصد برآورد شده، اما تخمین زده که تورم امسال به ۳۷.۶ درصد و در سال آینده به ۳۴.۸ درصد برسد.

همچنین در این گزارش، بانک جهانی پیش بینی اش را برای رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲، از ۲.۴ به ۳.۷ افزایش داده.

این در حالی است که برخی کارشناسان به افرایش نرخ تورم در سال ۱۴۰۱ نسبت به پارسال اعتقاد دارند.

حسین راغفر، کارشناس اقتصادی گفته آماری که دولت از روند نرخ تورم ارائه می‌دهد، با واقعیت‌های زندگی مردم بسیار فاصله دارد.

او گفته یکی از علت های افزایش تورم امسال، مصوبات قانون بودجه ۱۴۰۱ است؛ آقای راغفر گفته “بخش قابل توجهی از فروش نفت به نهادهای دولتی و نظامی واگذار شده که پیامدهای سنگینی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.”

این کارشناس اقتصادی افزوده واگذاری فروش نفت هزینه داد و ستد در اقتصاد را به شدت بالا می‌برد، فساد گسترده خواهد داشت و در بی‌ثباتی اقتصاد کلان مؤثر خواهد بود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار