هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم

تاریخ انتشار: سه شنبه 30 فروردین 1401 | 10:32 ق.ظ
هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی هشدار داد در صورت بی توجهی کشاورزان به توصیه های کارشناسان در زمینه مبارزه همگانی و به موقع با آفت سن گندم، ممکن است با خسارات جبران ناپذیری مواجه شوند.

شاهپور علایی در گفتگو با خبرنگار گفت:​ آفت سن گندم جزو آفات همگانی مزارع جو و گندم است و اگر به موقع با آن مبارزه نشود، می تواند خسارات جبران ناپذیری به مزارع وارد کرده و در نتیجه،​ امنیت غذایی کشور نیز مورد تهدید قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت استراتژیک گندم در جهان و وابستگی قوت غالب ایرانیان به این محصول، تصریح کرد:​ ​به منظور مقابله با این آفت ،​ سازمان حفظ نباتات از بهمن ماه سال گذشته ، شبکه مراقبت و پیش آگاهی را ​در استان های مختلف فعال کرده و از ۳۰ بهمن نیز نخستین مرحله مبارزه با سن گندم در هرمزگان آغاز شده است.

علایی افزود: طبق آخرین گزارش ها، ​تا ۲۷ فروزدین ماه حدود ۴۳۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو سراسر کشور،​ به ویژه در مناطق گرمسیر ، تحت پوشش مبارزه با آفت سن غلات قرار گرفته اند که ۳۹ هزار هکتار از این سطح،​ مربوط به دفع سن پوره بوده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات تاکید کرد:​ طبق پیش بینی ها اگر کشاورزان کشورمان با کمک کارشناسان تا ۳ هفته آینده سطح مبارزه با سن مادر را به ۹۰۰ هزار هکتار از مزارع گسترش دهند، مرحله تخمگذاری و تبدیل به سن پوره رخ نخواهد داد.

علایی با اشاره به تغییرات اقلیمی کشور و تشدید گسترش آفت در مواقع خشکسالی، تصریح کرد: از آنجایی که با وقوع خشکسالی ها خطر گسترش سن گندم افزایش می یابد، کشاورزان عزیز باید توجه داشته باشند که اگر به موقع پای کار نباشند و به توصیه های کارشناسان توجه نشود، با ضرر و زیان جدی مواجه خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین مرحله داشت در مزارع گندم و جو مبارزه درست و به هنگام با آفت سن گندم است، ​افزود:​ سال گذشته ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار هکتار از مزارع تحت پوشش مبارزه با سن گندم قرار گرفتند و پیش بینی می شود که امسال مبارزه با این آفت در ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع انجام شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت:​ تاکنون بیش از ۲ میلینون و ۲۵۰ هزار سمپاش بین کشاورزان سراسر کشور توزیع شده و آفت کش نیز به اندازه کافی تدارک دیده شده است.
گفتنی است با افزایس دمای هر منطقه به بالای ۱۷ درجه سن های مادر گندم از ارتفاعات به سمت مزارع غلات سرازیر و با تخم ریزی ، تکثیر می شود . این مرحله بهترین زمان مقابله با این آفت طغیانگر به شمار می رود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار