دمای بیش از حد نرمال در کشور/کاهش بارش‌ها تا ۶۵ درصد

تاریخ انتشار: چهارشنبه 31 فروردین 1401 | 10:30 ق.ظ
دمای بیش از حد نرمال در کشور/کاهش بارش‌ها تا ۶۵ درصد رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به اینکه امسال دومین سال خشکسالی است،اظهار کرد: در هفته‌های اول اردیبهشت ممکن است که میزان بارندگی‌ها مناسب باشد ولی کمبود آب را جبران نمی‌کند. احدوظیفه درباره وضعیت بارندگی در فروردین ماه اظهار کرد: میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته کمی بهتر شده ولی نسبت […]

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به اینکه امسال دومین سال خشکسالی است،اظهار کرد: در هفته‌های اول اردیبهشت ممکن است که میزان بارندگی‌ها مناسب باشد ولی کمبود آب را جبران نمی‌کند.

احدوظیفه درباره وضعیت بارندگی در فروردین ماه اظهار کرد: میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته کمی بهتر شده ولی نسبت به بلند مدت حدود۳۰ درصد بارندگی‌ها کاهش یافته  است بنابراین به طور کلی میزان بارندگی‌ها درکشور وضعیت خشکسالی شدید در غالب نقاط کشور را نشان می‌دهد و اصلا بارندگی‌ها رضایت‌بخش نیست و بسیار کمتر از حد نرمال است. 

به گفته وظیفه به دلیل اینکه سال گذشته هم بسیار سال کم بارش و استثنایی بود و امسال هم شاهد دومین سال خشکسالی هستیم،اثرات این وضعیت شدیدتر می‌شود.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: بارندگی‌ها در استان‌های ایلام، کرمانشاه ، لرستان و همدان بسیار کاهش یافته است و حدود ۳۵ درصد تا ۶۵ درصد بارندگی‌ها زیر حد نرمال بوده است.

 وی افزود: در استان‌های تهران، قزوین، البرز و دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز شامل سمنان و خراسان‌های شمالی و رضوی هم بارش‌ها به شدت کاهش داشته و در این مناطق هم ۳۵ تا۴۵ درصد بارندگی‌ها کمتر از حد نرمال بوده است وآب پشت سدها و رودخانه‌ها بسیار زیر حد نرمال هستند.

وظیفه درباره میزان بارندگی‌های کشور اظهار کرد: انتظار می‌رود هفته جاری بارندگی زیادی نداشته باشیم ولی در چند روز گذشته بارندگی نسبتا خوبی را در شمال شرقی کشورمان داشتیم و هفته بعد از دوشنبه (۵ اردیبهشت) تا اواخر هفته به‌خصوص در نیمه غربی دامنه‌های البرز از جمله استان‌های چهارمحال بختیاری، لرستان، کرمانشاه، کردستان و حتی آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بارش‌های خوبی را تجربه خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: این بارش‌ها کمبود آب جبران را نمی‌کند بنابراین کم آبی همچنان تداوم پیدا خواهد کرد و به‌طور کلی در اریبهشت و تا اوایل خرداد که زمان مناسبی برای بارش است، بارندگی‌ها کمتر از حد نرمال خواهد بود بنابراین سال با تداوم خشکسالی ادامه خواهد یافت.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره دمای کشور اظهار کرد: دمای هوا ۱.۴ درجه بیشتر از حد نرمال است و انتظار می‌رود باقی سال‌ هم با دمای بیش از نرمال مواجه باشیم، به‌خصوص که هفته جاری در نیمه غربی کشور و در شهر تهران با دمای بالاتر از حد نرمال مواجه هستیم و از این هفته هوا گرم خواهد شد.

وظیفه در پایان تصریح کرد: از اواسط هفته آینده سه‌شنبه و چهارشنبه (۶ و ۷ اردیبهشت) دمای هوا کمی تعدیل پیدا می‌کند ولی به طور کلی برای فصل آینده انتظار داریم که دما تا ۱.۵ درجه بیشتر از حد نرمال باشد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار