هشدار مرکز بهداشت غرب اهواز در خصوص خطر پیک بیماری التور(وبا)

تاریخ انتشار: چهارشنبه 31 فروردین 1401 | 09:37 ق.ظ
هشدار مرکز بهداشت غرب اهواز در خصوص خطر پیک بیماری التور(وبا) سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به نزدیک شدن به زمان خطر پیک التور(وبا) و بالا رفتن موارد اسهال در کودکان زیر پنج سال، گفت: وبا یک بیماری اسهالی واگیردار است که توسط میکروبی به نام ویبریوکلرا ایجاد می‌شود.
هشدار مرکز بهداشت غرب اهواز در خصوص خطر پیک بیماری التور(وبا)

 

دکتر شایسته شمی پور بیان کرد: فرد مبتلا به این بیماری می‌تواند دچار اسهال معمولی و یا اسهال حاد آبکی ‌شود که خطر کم آبی شدید را به همراه دارد، بنابراین مبتلایان به هرگونه اسهال شدید باید بلافاصله به یکی از مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

وی افزود: امکانات نمونه برداری رایگان برای بیماری وبا توسط مرکز بهداشت در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت دایر است.

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز گفت:پیک التور از اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت، و از اواخر شهریور تا اواخر آبان است اما به دلیل شرایط آب و هوایی معتدل اهواز، کل سال باید به موضوع التور توجه شود.

شمی پور با بیان اینکه در این بیماری نخستین علامت بیمار احساس پری و غرغر شکم است و سپس اسهال آبکی شبیه به آب برنج بدبو دیده می شود گفت: اسهال آبکی شدید و متوسط با دفعات اجابت مزاج زیاد، درد و دل پیچه، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی،گرفتگی عضلات پشت ساق پا، عطش فراوان، فقدان تب، فقدان خون در مدفوع جزو عوامل این بیماری هستند.

وی شایع‌ترین راه انتقال بیماری وبا را از طریق آب، سبزی و میوه آلوده بیان کرد و افزود: آب آشامیدنی غیربهداشتی، آلودگی غذای پخته شده پس از تهیه و انتقال آلودگی از طریق دست به غذای تهیه شده از دیگر راه‌های انتقال این بیماری هستند.

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز ادامه داد: شستشوی دست با آب و صابون پیش از صرف غذا و پس از اجابت مزاج، خودداری از خرید هرگونه مواد غذایی و خوراکی از دست فروشان، سالم سازی سبزی و میوه، استفاده از شیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه، استفاده از آب سالم در شستشو و پخت مواد غذایی، نوشیدن آب مطمئن در مسافرت‌، دقت در تهیه بهداشتی سالادهای فصل در ساندویچی‌ها و رستوران ها، دور نگه داشتن مواد غذایی از دسترس حشرات، جوندگان و…، نصب توری مناسب برای در و پنجره‌ها، خودداری از ریختن زباله در جوی ها، رودخانه‌ها، معابر و اماکن عمومی و کوتاه و تمیز کردن ناخن‌ها جزو راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

وبا یک بیماری اسهالی واگیردار است که توسط میکروبی به نام ویبریوکلرا ایجاد می‌شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار