به مناسبت روز زمین پاک صورت گرفت؛ پاکسازی ساحل کارون از زباله های خشک

تاریخ انتشار: شنبه 3 اردیبهشت 1401 | 12:21 ب.ظ
به مناسبت روز زمین پاک صورت گرفت؛ پاکسازی ساحل کارون از زباله های خشک شهرداری اهواز به مناسبت روز زمین پاک در مراسمی نمادین اقدام به جمع آوری زباله های خشک در پاک ۴۲ هکتاری ساحل کارون کرد. مراسم نمادین روز هوای پاک_ جمعه دوم اردیبهشت ماه_ با حضور اعضای شورای اسلامی شهر اهواز، مدیران شهرداری، فعالان محیط زیست و شهروندان اهوازی برگزار شد و شرکت کنندگان در این […]

شهرداری اهواز به مناسبت روز زمین پاک در مراسمی نمادین اقدام به جمع آوری زباله های خشک در پاک ۴۲ هکتاری ساحل کارون کرد.

مراسم نمادین روز هوای پاک_ جمعه دوم اردیبهشت ماه_ با حضور اعضای شورای اسلامی شهر اهواز، مدیران شهرداری، فعالان محیط زیست و شهروندان اهوازی برگزار شد و شرکت کنندگان در این مراسم با حضور در پارک چهل و دو هکتاری واقع در ساحلی کارون، حاشیه ساحل را از زباله‌های خشک پاکسازی کردند.

محمود ثابت قدم رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری در این مراسم اظهار کرد: هرساله روز جهانی زمین پاک این نکته را به ما یادآوری می‌کند که زمین تنها سیاره قابل سکونت است و اگر از آن نگهداری نکنیم ممکن است عواقب سختی در انتظار آیندگان باشد، زمین همواره امانتی در دستان ما و برای ساکنان آینده آن است لذا باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم تا به فرزندانمان و مردم آینده سپرده شود.

وی افزود: پاکیزگی و آلودگی همانند دو روی یک سکه‌اند، اگر هر شهروند یک زباله از روی زمین بلند کند خواهیم دید که چگونه زمین پاک خواهند ماند و یا برعکس اگر با بی مهری یک زباله را روی زمین رها کنید، می‌بینید که چگونه و به چه راحتی زمین مملو از زباله می‌شود، این امر اهمیت نقش شهروندی را نشان می‌دهد.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز تاکید کرد: امیدواریم که شهروندان اهوازی برای پاکیزگی شهر و حفظ محیط زیست برای آیندگان اهمیت قائل شوند و در این زمینه کوشا باشند، شهرداری نیز موظف است هم در حوزه پاکیزگی شهر پیشرو باشد و هم با فرهنگ سازی و آموزش شهروندی روزهای بهتری را برای شهر رقم بزند.

عادل شیشه‌گری عضو شورای شهر با اشاره به برگزاری روز زمین پاک در کشورهای مختلف اظهار کرد: روز ۲۲ آوریل به دلیل اینکه کارها و اقداماتی در جهت بهتر شدن شرایط زیست محیطی انجام شود به عنوان روز جهانی زمین پاک نام گذاری شده است.

وی افزود: در اهواز نیز به صورت نمادین در روز زمین پاک اقدامی برای پاکسازی ساحل کارون از زباله آغاز شده است که امیدواریم با تداوم و استمرار آن یکی از دغدغه‌های شهروندان و مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز توضیح داد: زمین، آب و هوا امانت‌هایی در دستان ما هستند که باید قدر آنها را بدانیم و اقدامات و برنامه‌ریزی های خود را به گونه‌ای انجام دهیم که زمینی با حداقل مشکلات زیست محیطی تحویل نسل‌های بعدی بدهیم.

وی اضافه کرد: حفظ و نگهداری از زمین در سه حوزه سیاست‌های کلان کشور برای کاهش مسائل زیست محیطی طرح‌ها و برنامه‌ها، حوزه دیگر آن به امور جاری شهرداری‌ها مانند، فرهنگ سازی، آموزش شهروندی و اجرای طرح‌های تفکیک از مبدا مرتبط می‌شود و سومین حوزه آن به شهروندان بر می‌گردد که دغدغه پاکیزگی زمین را داشته باشند، ترکیب این موارد مطمئناً اثرگذار خواهد بود و آینده‌ای بهتر برای شهر و کشور خواهیم داشت.

علی اصغر اسدالهی معاون خدمات شهری شهرداری اهواز نیز اظهار کرد: برگزاری مراسم روز زمین پاک به منظور فرهنگ سازی، تقویت حس تعلق شهروندان به شهر خود و مشارکت شهروندان در پاکیزگی و نگهداری از زمین برای نسل‌های بعدی جزء ضروریات مدیریت شهری است.

وی ادامه داد: در ابتدا نباید زباله‌ها را روی زمین رها کنیم، اما اگر زباله رها شده‌ای دیده شد مهم‌تر از برداشتن آن، جلوگیری از رهاسازی دوباره آن در سطح زمین برای پاکیزگی و تمیز بودن شهر است.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز توضیح داد: اینکه کمک و فرهنگ‌سازی شود زباله‌ای در سطح شهر رها نشود که بخواهیم آن را جمع آوری کنیم، هدف والایی است که در روز زمین پاک به آن می پردازیم.

وی تصریح کرد: شهرداری اهواز طرح ویژه ای در بودجه ۱۴۰۱ با عنوان باز زنده سازی کارون لحاظ کرده است که با اجرای این طرح حاشیه کارون برای شهروندان زیبا و تبدیل به جاذبه‌ای برای گردشگران خواهد شد، کارون رگ حیاتی شهر اهواز است لذا توجه ویژه و باز زنده سازی آن مورد تاکید مدیریت شهری است.

اسدالهی گفت: طرح‌های مختلفی اعم از اسکله، عمرانی، زیباسازی، فضای سبز، امنیت و بهبود فضای سبز در باز زنده سازی کارون اجرا خواهد شد تا شهروندان بتوانند از حاشیه کارون استفاده‌های متفاوتی در اوقات فراغت خود داشته باشند.

ناهید ممبینی کارشناس خدمات شهری نیز در این مراسم اظهار کرد: ۲۲ آوریل از سال ها پیش به علت اینکه آلودگی های نفتی سبب آلودگی خاک شد به عنوان روز زمین پاک نامگذاری شد، شهرداری ها با توجه به اینکه رسالت زیست محیطی داشته و عمده فعالیت های آن ها نیز در حوزه محیط زیست است در این مراسم نقش ارزنده ای دارند.

وی در پایان افزود: یکی از مهمترین روش های فرهنگسازی برای حفاظت از محیط زیست، در آموزه های دینی ما با عنوان امر به معروف و نهی از منکر نهفته است، نباید از اینکه تذکر ما سبب ناراحتی شود ترس داشته باشیم، هر جایی که احساس کردیم زباله ای ریخته، درختی شکسته، آلودگی ایجاد و یا اینکه خیانتی به زمین و محیط زیست می شود با آرامش و متانت تذکر لازم داده شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار