آوای دوباره تولید در هشت طرح نیشکری؛

کُلزای نیشکر در ایستگاه برداشت

تاریخ انتشار: شنبه 3 اردیبهشت 1401 | 12:26 ب.ظ
کُلزای نیشکر در ایستگاه برداشت دکتر ناصری در بازدید از مزارع کلزای سلمان فارسی و فارابی: بیش از ۳۱ هزار تن محصولات «غیرنیشکری» برداشت می‌شود

هیاهوی کمباین‌ها و جنب و جوش کارگرها در مزارع کُلزا، نغمه تولید را بار دیگر در کشت و صنعت‌های نیشکری سر داده و با برداشت این محصول استراتژیک، گامی در راستای تامین امنیت غذایی کشور برداشته شده است.

 کشت‌های غیرنیشکری مثل گندم، کلزا و آفتابگردان در کنار کشتِ نیشکر، توسعه نیشکر را به «شرکتی راهبردی» در حوزه کشاورزی تبدیل کرده است.

این نکته‌ای است که مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر امروز سه‌شنبه (۳۰ فروردین ماه) در بازدید از روند برداشت دانه‌های روغنی کلزا در کشت و صنعت‌های فارابی و سلمان فارسی مطرح کرد و بیان داشت که این شرکت در کنار نیشکر و تولید شکر، کشت سایر محصولات استراتژیک را هم در دستور کار قرار دارد.

به گفته دکتر عبدعلی ناصری، این دستورِ کار، با دو هدف توسعه کشت پایدار از طریق تناوب زراعی و همچنین تأمین بخشی از نیازهای کشور به محصولاتی نظیر گندم و دانه‌های روغنی، انجام می‌شود.

برداشت دانه‌های روغنی با راندمانی مطلوب

این کشت‌های استراتژیک، در وضعیت مطلوبی قرار دارند و پربارتر از همیشه در حال برداشت است. مدیرعامل توسعه نیشکر به این بازدهی خوب اشاره کرد و بیان داشت که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری سه هزار و ۸۰۰ تُن، با راندمان ۲ تن در هکتار، دانه‌های روغنی کلزا برداشت شود.

ناصری افزود: بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی آیشی هشت کشت و صنعت، در شمال و جنوب خوزستان، به سه کشت گندم، کلزا و آفتابگردان اختصاص یافته که از این سطح، ۳۱ هزار و ۳۰۰ تن محصول غیرنیشکری برداشت و به مراکز خرید با قیمت مصوب دولت، تحویل داده خواهد شد.

بر اساس این گزارش، هفت هزار و ۵۸۳ هکتار گندم، یک هزار و ۸۹۵ هکتار کلزا و ۷۴۲ هکتار آفتابگردان در کشت و صنعت‌های هشتگانه توسعه نیشکر کشت و برداشت آن شروع شده است.

بقایای گیاهی برای تولید کمپوست

در زراعت‌های غیرنیشکری، بقایای گیاهی سوزانده نمی‌شود و کارشناسان با علم بر مفید بودن آن برای بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک و نیز کاهش اثرات زیست‌محیطی، آنها را با ادوات مناسب کشاورزی با خاک مخلوط می‌کنند.

بقایای گیاهی نیز جهت تأمین خوراک دام و همچنین تهیه کمپوست به عنوان بستر کشت جهت استفاده در پرورش قارچ خوراکی توسط پیمانکاران جمع‌آوری و مورد استفاده قرار می‌گیرد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار