ام دی اف، تحفه‌ای در تار و پود نیشکر

تاریخ انتشار: دوشنبه 5 اردیبهشت 1401 | 09:09 ق.ظ
ام دی اف، تحفه‌ای در تار و پود نیشکر ام دی اف جزو فرآورده‌های چوبی است که از باگاس گیاه جادویی نیشکر به دست می‌آید.

 در سال‌های گذشته، هرازگاهی صدای اره‌های برقی از جنگل‌های کشور به گوش می‌رسید و گوش فلک را کر می‌کرد و ناله درختان تنومد و استوار را تا آسمان می‌رساند، در نهایت تنه‌های درخت بر زمین می‌افتادند و سرمایه‌های زمین که همین درختان بودند، آب می‌رفت.

درختی که باید از گرم شدن زمین و آلودگی هوا با تولید اکسیژن جلوگیری می‌کرد، ناخواسته راهی کارخانه‌های تولید کاغذ، مداد، وسایل چوبی و… می‌شد تا کاغذ و مداد شود، همان کاغذ و مدادی که با آن‌ها حروف الفبا و نوشتن را یاد گرفتیم، نوشتیم که قطع کردن درختان زمین را می‌میراند، اما به گفته‌های خود عمل نکردیم و به قطع کردن آن‌ها ادامه دادیم.

تفاله نیشکر، سپر بلا و مانع مرگ درختان و زمین

سال‌ها گذشت و با پیشرفت علم و تکنولوژی، دانشمندان و محققان به این نتیجه رسیدند که می‌توان از تفاله نیشکر برای تولید محصولات چوبی استفاده کرد.

نیشکر، همان گیاهی بلند قامت و جادویی است که از ذره ذره وجودش طلا می‌ریزد، همان سبز اندامی که گاهی دستانش تا آسمان می‌رسد، گویی می‌خواهد شکوه خود را به رخ همگان بکشد.

پس از برداشت نیشکر، نی‌ها به کارخانه‌های تولید شکر می‌روند، اما این پایان قصه این گیاه جادویی نیست، تفاله‌هایی که زیر دستگاه‌ها له می‌شوند، نیمه جان و بی رقم راهی کارخانه‌های تولید الکل خواهند شد، ولی بازهم جان در بدن دارند تا خود را به کارخانه‌های خوراک دام و … برسانند، گویی قسم خورده اند تک تک ذرات خود را برای بشر هزینه کنند.

شکر و الکل تنها ۲ محصول معروفی هستند که از شیره جان این گیاه عجیب به دست می‌آیند، این در حالی است که ام دی اف، خوراک دام، کود، شکر دارویی، شکر قهوه ای، شکر میوه‌ای و طعم دار، اسید استیک، خمیرمایه، اسید گلوتامیک، کاغذ و همچنین فرآورده‌های چوبی از دیگر محصولاتی هستند که نیشکر به بشر هدیه می‌دهد.

خودنمایی نیشکر پشت نقاب ام دی اف در خانه‌های ایرانی

ام دی اف یکی از فرآورده‌های چوبی پرطرفدار است، بطوریکه در هر خانه‌ای که وارد می‌شوی، آثاری از نیشکر را خواهی دید، کابینت ها، کمد، سرویس خواب، میز تلفن و تلویزیون و… نمونه‌هایی از وسایل چوبی هستند که آن روی این گیاه جادویی را نشان می‌دهند.

شرکت لوح سبز جنوب از جمله کارخانه‌های تولید ام دی اف در کشور و جهان است که در سال ۱۳۸۹ در شهرستان شوشتر واقع در استان خوزستان با بکارگیری ماشین آلات از کشور‌های سوئد، آلمان، سوئیس و فنلاند با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن تخته در سال (معادل ۱۳۲ هزار مترمکعب) و با استفاده از ماده اولیه باگاس به بهره برداری رسید و تا به امروز همچنان فعال است.

حفظ و صیانت از جنگل‌ها، به ویژه جنگل‌های با ارزش شمال کشور به دلیل استفاده از باگاس نیشکر، جلوگیری از آلودگی و صدمه‌های زیست محیطی ناشی از آتش سوزی و امحاء باگاس، ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم و تاثیرات مثبت اقتصادی و اجتماعی در منطقه، ایجاد ارزش افزوده مطلوب در فرآیند تولید MDF از ماده اولیه باگاس و کمک به توسعه صنعتی مناطق نیشکرخیز جنوب کشور از جمله مزایای راه اندازی شرکت لوح سبز جنوب در استان خوزستان است.

تولید ۱۳۲ هزار مترمکعب ام دی اف در شرکت لوح سبز جنوب

مدیرعامل شرکت لوح سبز جنوب، تولید ام دی اف از باگاس یا تفاله نیشکر را رسالت این شرکت عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته باگاس‌ها سوزانده و باعث آلودگی هوا می‌شدند، اما انجام تحقیق‌ها و پژوهش‌ها مشخص شد که می‌توان از آن استفاده‌های بهینه‌ای کرد.

پرویز نورمحمدی با بیان اینکه در سال‌های اخیر از تفاله‌های نیشکر، ام دی اف که یکی از فرآورده‌های چوبی به شمار می‌رود، با کیفیت بین المللی تولید و به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

وی ظرفیت کارخانه تولید ام دی اف لوح سبز را ۱۳۲ هزار مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون با این ظرفیت ۱۰۰ درصدی در حال فعالیت است.

صادرات ام دی اف به ۱۲ کشور دنیا

نورمحمدی به افزایش ۱۳۳ درصدی ظرفیت تولید این کارخانه اشاره و اضافه کرد: پیش بینی می‌شود این میزان تولید تا پایان امسال به ۱۴۵ درصد ظرفیت برسد.

به گفته مدیرعامل شرکت لوح سبز جنوب؛ محصول تولیدی در این شرکت دارای کیفیت و استاندارد‌های مختلف داخلی و بین المللی است، بطوریکه به ۱۲ کشور دنیا از جمله ترکیه که مهد ام دی اف است، صادر می‌شود.

این مقام مسئول به صادرات این محصول از طریق ترکیه به کشور آفریقا اشاره کرد و گفت: همچنین کشور‌های مرزی شامل؛ عراق، افغانستان، ازبکستان، آذربایجان و… خریداران ام دی اف تولیدی شرکت لوح سبز جنوب هستند.

نورمحمدی، تولید تخته‌های ام دی اف در کیفیت ها، ضخامت‌ها و ابعاد مختلف و مطابق با سلایق و علایق خریداران در کشور‌ها و مناطق گوناگون را از دیگر موفقیت‌ها و افتخار‌های این شرکت در استان خوزستان برشمرد و افزود: علاوه بر موارد گفته، در بخش تولید چسب نیز با سرمایه گذار‌های مطلوب، روند افزایشی داشته ایم.

حمایت دولت و ممانعت از واردات ام دی اف را خواستاریم

وی با بیان اینکه میزان تولید چسب اوره فرمالدهید از ۸۰ هزار تن به ۱۶۰ هزار تن و ۲ برابر رقم قبلی رسیده است، ادامه داد: اگرچه همانند سایر واحد‌های تولیدی کشور و استان خوزستان مشکلاتی داریم، اما شاهد سودآوری مطلوبی در مجموع فعالیت‌ها و تولید‌های خود هستیم.

نورمحمدی خواستار حمایت‌های دولت و ممانعت از واردات ام دی اف شد و افزود: همچنان شاهد واردات تخته واناچای از کشور‌های تایوان و چین هستیم و همین امر سبب شده محصولات تولیدی بسیاری از شرکت‌ها در انبار‌ها بدون متقاضی و مشتری بمانند و سرمایه گذاری‌ها هدر بروند.

اشتغالزایی، عهدی که عملی شد

وی گفت: با دستور آقای ناصری، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، در ۲ سال گذشته، تعداد افراد شاغل در این شرکت از ۲۸۰ نفر به ۴۷۰ نفر براساس مستندات بیمه برسانیم و این آمار نشان می‌دهد که این مجموعه تولیدی در امر اشتغالزایی برای اهالی بومی ساکن در شهرستان‌های اهواز تا شوشتر نقش مهمی ایفا کند و سهم قابل توجهی داشته باشد.

پرویز نورمحمدی با بیان اینکه انعقاد قرارداد و راه اندازی خط‌های تولید ورق‌های وودپلاست،‌های گلاس و روکش‌های گلاس در دستور کار است، عنوان کرد: پیش بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک این خط‌های تولید به بهره برداری برسند و اشتغالزایی برای افراد دارای شرایط نیز افزایش یابد.

کشت و صنعت امام خمینی و دهخدا، تامین کننده نیاز شرکت لوح سبز جنوب

وی می‌گوید: شرکت کشت و صنعت امام خمینی که در نزدیکی و همسایگی شرکت لوح سبز جنوب قرار دارد، ۵۰ درصد باگاس یا همان تفاله نیشکر را برای تولید تخته ام دی اف تامین می‌کند، البته با توسعه فعالیتها، این میزان باگاس جوابگوی نیاز‌های شرکت نبود و ۵۰ درصد از تفاله تولیدی در کشت و صنعت دهخدا را دریافت می‌کنیم تا بتوانیم میزان تولید را افزایش دهیم.

اجرای ۱۰۰ طرح و خدمت فرهنگی

به گفته نورمحمدی؛ ۱۰۰ طرح و خدمت فرهنگی و اجتماعی از جمله؛ ساخت مدرسه، کتابخانه و مسجد، تامین نیاز‌های مختلف اداره‌های فعال در شهرستان و منطقه، تامین نیاز‌های خانواده‌های آسیب دیده از بیماری کرونا و تامین، بازسازی و تحویل ۴۸ واحد دیگر مسکونی به کارکنان با صرف هزینه‌ای افزون بر یک میلیارد تومان از سوی این شرکت لوح سبز جنوب هستند.

وی به انجام اصلاحات حقوق و مزایای کارکنان اشاره کرد و گفت: با حمایت و همکاری آقای ناصری، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، حقوق کارکنان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، ضمن اینکه از سایر مزایا و ایاب و ذهاب بهره‌مند هستند.

افزایش ظرفیت واحد‌های دپیتینگ شرکت لوح سبز

مدیر کنترل کیفی و آزمایشگاه شرکت لوح سبز جنوب گفت: در این شرکت از باگاس نیشکر یا همان تفاله‌های باقیمانده از این گیاه جادویی، ام دی اف تولید می‌شود.

آقای سلامات با بیان اینکه برای تولید این فرآورده چوبی باید مراحلی سپری شود، افزود: ابتدا باگاس خام که حدود ۳۰ تا ۳۳ درصد نیشکر است را از واحد کشت و صنعت امام خمینی تحویل گرفته و سپس عملیات پیت زدایی روی این محصول انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه با افزایش تعداد دپیتر‌های موجود در شرکت از ۸ عدد به ۱۲ عدد، ظرفیت واحد دپیتینگ در این مجموعه تولیدی افزایش یافته است، ادامه داد: پیت به دست آمده از تفاله نیشکر را به کارخانه تولید خوراک دام و فیبر نیز به منظور تولید ام دی اف به کارخانه این فرآورده چوبی تحویل می‌دهیم.

به گفته سلامات؛ تخته‌های خام ام دی اف با ضخامت‌های مختلف بسته به سفارش مشتری‌ها از ۴ میلیمتر تا ۳۲ میلیمتر و ابعاد گوناگون از ۲ و متر ۴۴ سانتیمتر در ۳ متر و ۶۶ سانتیمتر، یک متر و ۲۲ سانتیمتر در ۲ و متر ۴۴ سانتیمتر، یک متر و ۸۳ سانتیمتر در ۲ و متر ۴۴ سانتیمتر و ۴ متر و ۱۰ سانتیمتر و ۶۱ سانتیمتر تولید و سپس با ملامینه و سایر محصولات روکش می‌شوند.

از تولید تا مصرف چسب در کارخانه لوح سبز جنوب

مدیر کنترل کیفی و آزمایشگاه شرکت لوح سبز جنوب می‌گوید: چسب اوره فرمالدهید نوعی چسب است که در کارخانه لوح سبز جنوب مورد استفاده قرار می‌گیرد که توانسته در این زمینه عملکرد موفقی داشته باشیم.

سلامت گفت: همچنین چسب مورد نیاز برای واحد آغشته سازی و چسب ملامین نیز در این واحد تولیدی و مصرف می‌شود.

تداوم حرکت چرخ دهنده‌های تولید در کارخانه‌هایی نظیر لوح سبز جنوب و استفاده از ظرفیت‌های تولید و ارزآوری آن به ویژه در روز‌های سیاه تحریم، عزم جدی کارکنان و حمایت مسئولان استانی و کشوری را می‌طلبد، امید است با حمایت‌ها بتوان به قطب تولید محصولات مختلف در دنیا تبدیل شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار