خسارت گرد وخاک بر زیستگاه‌های حیات وحش خوزستان

تاریخ انتشار: سه شنبه 6 اردیبهشت 1401 | 10:31 ق.ظ
خسارت گرد وخاک بر زیستگاه‌های حیات وحش خوزستان تأثیر گردوخاک گر چه در کوتاه‌مدت مشخص نیست اما می‌تواند در درازمدت باعث بروز انواع بیماری‌ها و مرگ و میر در گونه‌های جانوری شود.

رئیس اداره حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تعدد روزهای خاکی در ماه‌های اخیر، نسبت به تاثیرگذاری منفی گرد و غبار بر سلامت گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی استان هشدار داد.

رحیم الوندی با ابراز نگرانی از سلامت گونه‌های جانوری در شرایط گرد و غبار استان خوزستان اظهار کرد: پدیده گرد و غبار همان گونه که برای سلامت انسان خطر ایجاد می‌کند، بر حیات و رشد گونه‌های جانوری و گیاهی نیز تاثیر منفی می‌گذارد و این تأثیر گر چه در کوتاه‌مدت مشخص نیست اما می‌تواند در درازمدت باعث بروز انواع بیماری‌ها و مرگ و میر در گونه‌های جانوری شود.

وی با اشاره به تکرار روزهای خاکی در ماه‌های اخیر افزود: تمام گونه‌های جانوری تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند هر چند میزان این تاثیرپذیری، متفاوت است؛ بعضی گونه‌ها حساسیت بیشتری نسبت به این آلودگی‌ها نشان می‌دهند مانند برخی گونه‌های پرندگان و مخصوصا نوزادان تازه متولدشده آن‌ها و گونه‌های جانوری علف‌خوار که علاوه بر تاثیر مستقیم، ممکن است به علت تغذیه از پوشش گیاهی آلوده به گرد و غبار، بیشتر از گونه‌های گوشت‌خوار تحت تاثیر قرار بگیرند.

الوندی درباره تاثیر مخرب آلودگی هوا بر گونه‌های گیاهی نیز گفت: تاثیر آلودگی هوا بر گیاهان حتی به صورت عینی نیز قابل مشاهده است؛ در مدت زمان کوتاهی گرد و غبار با ایجاد یک لایه خاک روی برگ گیاهان و درختان و مسدود کردن روزنه‌های هوایی موجود در سطح برگ، موجب کاهش فتوسنتز در آن‌ها می‌شود و در نتیجه بر رشد و دوام گیاه تاثیر منفی می‌گذارد.

وی گفت: به طور کلی زیستگاه‌های جلگه‌ای بیشتر تحت تاثیر گرد و غبار قرار می‌گیرند از جمله زیستگاهی مانند زیستگاه گوزن زرد ایرانی در پارک‌های ملی کرخه و دز، منطقه حفاظت‌شده میشداغ و تالاب‌های هورالعظیم و شادگان که خود نیز کانون‌های گرد و غبارند، مناطقی هستند که بیشتر در معرض خطر و آسیب پدیده گرد و غبار قرار می‌گیرند. با این حال، زیستگاه‌های مناطق زاگرسی مانند منطقه حفاظت‌شده شیمبار که از کانون‌های گرد و غبار فاصله دارند، کمتر تحت تاثیر این پدیده قرار می‌گیرند.

رئیس اداره حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: تاکنون مطالعات دقیقی برای اندازه‌گیری تاثیر آلودگی هوا بر جمعیت گونه‌های جانوری استان خوزستان انجام نشده و این امر، نیازمند مطالعات طولانی مدت در این زمینه است. اطلاعاتی که از پایش حیات وحش به دست می‌آوریم را به امید انجام این مطالعات در آینده نزدیک، جمع‌آوری می‌کنیم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار