وضعیت بحرانی مدیریت پسماند در شهرهای خوزستان / نبود مدیریت بهداشتی در تمامی مراکز درمانی کوچک

تاریخ انتشار: چهارشنبه 7 اردیبهشت 1401 | 10:17 ق.ظ
وضعیت بحرانی مدیریت پسماند در شهرهای خوزستان / نبود مدیریت بهداشتی در تمامی مراکز درمانی کوچک مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه مدیریت پسماندهای شهری در اولویت‌های انتهایی بسیاری از شهرداران خوزستان است، گفت: وضعیت مدیریت پسماندهای شهری و نخاله‌های ساختمانی در شهرهای خوزستان در حد بحران است. محمدجواد اشرفی در نشست کارگروه مدیریت پسماند که (۶ اردیبهشت‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به وضعیت پسماندهای عفونی […]

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه مدیریت پسماندهای شهری در اولویت‌های انتهایی بسیاری از شهرداران خوزستان است، گفت: وضعیت مدیریت پسماندهای شهری و نخاله‌های ساختمانی در شهرهای خوزستان در حد بحران است.

محمدجواد اشرفی در نشست کارگروه مدیریت پسماند که (۶ اردیبهشت‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به وضعیت پسماندهای عفونی خوزستان اظهار کرد: ۶۰ بیمارستان در خوزستان وجود دارند که دارای سیستم‌های بی‌خطرسازی هستند و پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها در این مراکز، بی‌خطرسازی و به مراکز دفن یا دفع پسماند هدایت می‌شوند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: از سوی اداره‌کل حفاظت محیط زیست و آزمایشگاه‌های معتمد، نمونه‌برداری در مورد صحت‌سنجی عملکرد دستگاه‌های بی‌خطرسازی انجام می‌شود و نمره قابل قبولی در این زمینه داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: به جز این ۶۰  بیمارستان، در کلیه مراکز درمانی کوچک در بسیاری از شهرها به ویژه اهواز مدیریت بهداشتی انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: تا سال گذشته بخشی از پسماندهای عفونی مراکز درمانی اهواز توسط شهرداری صرفا جمع‌آوری و بدون بی‌خطرسازی در محل سایت پسماند اهواز رهاسازی می‌شد و در موارد معدود، آهک‌پوشی یا دفن بهداشتی انجام می‌شد.

اشرفی گفت: در این زمینه شاهد بی‌نظمی‌های زیادی بودیم؛ پیمانکاران یا رانندگان ماشین‌های حمل پسماند، هیچ تعهدی در مورد پسماندهدی عفونی نداشتند و این پسماندها در اطراف شهر رهاسازی می‌شدند و مشکلات خاصی ایجاد می‌کردند.

وی بیان کرد: برای ساماندهی پسماند این مراکز درمانی باید معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی خوزستان یا نظام پزشکی اقدام می‌کردند که در وهله اول هیچ کدام زیر بار این موضوع نمی‌رفتند و کار به شکایت به مراجع قضایی رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با این وجود پیگیری‌ها ادامه یافت و منتج به تدوین شیوه‌نامه‌ای با همکاری اعضای این کارگروه شد که در حال حاضر دو شرکت دارای سابقه مرتبط برای ساماندهی پسماندهای عفونی مراکز درمانی انتخاب شده‌اند.

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه ستاد استانی مدیریت کرونا، مقرر شد پسماندهای عفونی بیمارستان‌های رازی و سینا توسط شهرداری اهواز بدون اخذ وجه جمع‌آوری و به محل سایت پسماند منتقل شوند.

اشرفی گفت: در همه خوزستان از نظر پسماندهای عفونی مراکز درمانی مشکل وجود دارد و هیچ مدیریتی بر این پسماندها انجام نمی‌شود؛ تا سال گذشته تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد مراکز درمانی پراکنده با شهرداری اهواز قرارداد داشتند و مطب‌ها نیز حاضر به پرداخت تعرفه جمع‌آوری پسماند خود نبودند.

وی افزود: مقرر شده در صورت همکاری نکردن مطب‌ها در پرداخت تعرفه، در مرحله نخست لغو امتیاز، در مرحله دوم پلمب و در مرحله آخر به مراجع قضایی معرفی شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: یک پروژه مطالعاتی برای مدیریت واحد پسماندهای شهرهای خوزستان انجام و هشت منطقه برای انتقال پسماند همه شهرهای استان در نظر گرفته شد اما موضوع را سیاسی کردند و مکان‌یابی با موفقیت همراه نبوده است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات در شهرهای کوچک مانند ویس و شیبان، در خصوص تامین یک محل دفن زباله‌ها است؛ بر اساس این طرح مطالعاتی باید پسماند این شهرها در محل دفن پسماند اهواز تخلیه و دفع شود اما در دو سه روز گذشته زباله شهر شیبان در رودخانه تخلیه شده است که عنوان کردند شهرداری اهواز اجازه نداده است زباله این شهر در محل دفن پسماند اهواز دفن شود در حالی که شهرداری اهواز باید اجازه دهد علاوه بر پسماند کوت عبدالله، پسماند شیبان و ویس نیز در محل سایت دفن پسماند اهواز دفن شود.

اشرفی افزود: وضعیت مدیریت پسماندهای شهری و نخاله‌های ساختمانی در شهرهای خوزستان در حد بحران است؛ پیگیری‌ها زیادی در این خصوص انجام و تصمیماتی اتخاذ شد اما تصمیمات ضمانت اجرایی نداشتند.

وی گفت: به طور غالب، مدیریت پسماندهای شهری در اولویت‌های انتهایی بسیاری از شهرداران خوزستان است. در هیچ کدام از شهرهای خوزستان به استثنای بهبهان، مدیریت پسماند در مرحله نهایی به صورت بهداشتی و استاندارد نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: با وجود رویکردهای مختلف از جمله شکایت در این زمینه، بازدارندگی لازم وجود ندارد. در دو سال گذشته با وجود پیگیری زیاد برای رعایت ضوابط بهداشتی توسط شهرداری خرمشهر، اقدامی انجام نشد و در نهایت به مرجع قضایی شکایت کردیم و بعد از یک سال پیگیری با ۵۰۰ هزار تومان جریمه، پرونده مختومه شد. در سایر موضوعات نیز این موارد وجود دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار