خطر خشکسالی در کمین گونه‌های جانوری در حال انقراض خوزستان

تاریخ انتشار: شنبه 10 اردیبهشت 1401 | 09:22 ق.ظ
خطر خشکسالی در کمین گونه‌های جانوری در حال انقراض خوزستان رئیس اداره حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با ابراز نگرانی از در خطر قرار گرفتن بقا و تولید مثل گونه‌های جانوری در حال انقراض در شرایط کم‌آبی استان خوزستان گفت: در تلاش هستیم با انجام پروژه‌هایی مانند آبرسانی، دادن علوفه دستی، ایجاد آبشخور و بهسازی چشمه‌ها در مناطق حفاظت‌شده، از بخشی از خسارات […]

رئیس اداره حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با ابراز نگرانی از در خطر قرار گرفتن بقا و تولید مثل گونه‌های جانوری در حال انقراض در شرایط کم‌آبی استان خوزستان گفت: در تلاش هستیم با انجام پروژه‌هایی مانند آبرسانی، دادن علوفه دستی، ایجاد آبشخور و بهسازی چشمه‌ها در مناطق حفاظت‌شده، از بخشی از خسارات جلوگیری کنیم.

رحیم الوندی با اشاره به اهمیت حفظ گونه‌های جانوری خاص و در حال انقراض اظهار کرد: در استان خوزستان گونه‌های جانوری زیاد و منحصر به فردی زندگی می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گوزن زرد ایرانی که نماد استان خوزستان و جزو گونه‌های در خطر انقراض محسوب می‌شود، اشاره کرد. 

وی با اشاره به دیگر گونه‌های شاخص جانوری استان خوزستان افزود: بعد از گوزن زرد ایرانی می‌توان به گونه‌های شاخصی مانند پلنگ ایرانی که جزو گونه‌های بسیار مهم است، گربه وحشی، رودک عسل‌خوار، آهوی شنی میشداغ که از گونه‌های خاصی است که تنها در جنوب غرب ایران و در استان‌های خوزستان و ایلام یافت می‌شود، پرندگانی مانند اکراس آفریقایی، باکلان مارگردن که تنها در تالاب هورالعظیم یافت می‌شود، اردک مرمری، غاز پیشانی سفید، فلامینگو، لاک‌پشت لاک‌نرم که در رودخانه‌ها و تالاب‌های استان خوزستان زندگی می‌کند، سمندر کوهستانی امپراطور که در حوزه زاگرس و شهرستان‌هایی مانند اندیمشک و دزفول اندیکا یافت می‌شود، اشاره کرد.

رئیس اداره حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با توجه به شرایط  خشکسالی در استان خوزستان، بعضی از گونه‌های جانوری به علت کمبود آب، دچار تنش می‌شوند. با کاهش آب تالاب‌های خوزستان و پایین آمدن کیفیت و کمیت آب آن‌ها، بسیاری از موجوداتی که در این تالاب‌ها زندگی می‌کنند مانند لاک‌پشت فراتی آسیب می‌بینند.

وی بیان کرد: در خشکی نیز گونه‌هایی مانند پلنگ و پرندگان با توجه به خشک شدن چشم‌ها و کاهش آب رودخانه‌ها و کم شدن پوشش گیاهی، بسیار آسیب‌پذیر می‌شوند. این آسیب، روی زادآوری و تولید مثل این جانوران قابل مشاهده است و باعث ایجاد نگرانی است.

الوندی با تشریح اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خسارت‌های ناشی از خشکسالی در زیستگاه‌های حیات وحش خوزستان گفت: در تلاش هستیم با انجام پروژه‌هایی مانند آبرسانی، دادن علوفه دستی، ایجاد آبشخور و بهسازی چشمه‌ها در مناطق حفاظت‌شده، از بخشی از خسارات جلوگیری کنیم اما متاسفانه علیرغم اقدامات ما، شرایط کم‌آبی در هر صورت تاثیر منفی خود را روی جانوران، گیاهان و جنگل‌های استان خوزستان می‌گذارد.

وی افزود: بیشترین آسیبی که استان خوزستان در فصل تابستان متحمل می‌شود، مربوط به تعدد آتش‌سوزی‌هایی است که به علت خشکی هوا و خشک شدن علوفه‌های سطح زیر جنگل رخ می‌دهد. در سال گذشته ۵۶ مورد آتش‌سوزی در مناطق حفاظت‌شده استان خوزستان به وسعت حدود ۲۰۰۰ هکتار ثبت شده که بخش عمده آن در تالاب هورالعظیم با  ۱۵۰۰ هکتار و بعد از آن در تالاب میانگران و محدوده‌های رودخانه‌های دز و کرخه بوده است.

رئیس اداره حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به شرایط کم بارشی گفت: شرایط امسال خوزستان، بحرانی است و با توجه به کاهش بارندگی‌های امسال نسبت به سال گذشته، تداوم آتش‌سوزی‌ها را امسال نیز شاهد خواهیم بود.

وی افزود: گر چه به علت کم شدن پوشش گیاهی یک ساله در  جنگل‌ها نسبت به سال گذشته، احتمال افزایش سطح آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها کمتر است اما وضعیت در تالاب‌ها متفاوت است زیرا هر چه تالاب‌ها خشک‌تر شوند، آتش‌سوزی در سطح بیشتری انتظار می‌رود.

الوندی اضافه کرد: گونه‌های گیاهی مستعد آتش‌سوزی شامل نیزارها در تالاب‌ها، درختان بلوط در جنگل‌های زاگرسی و درختان گز و پده در جنگل‌های دز و کرخه هستند. این درختان، بیشترین میزان آسیب را در آتش‌سوزی‌ها متحمل می‌شوند.

وی با اشاره به تلاش برای مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگلی و دیگر مناطق محیط زیستی گفت: در منطقه حفاظت‌شده شیمبار، یک پایگاه اطفای حریق احداث شده است که می‌تواند با بالگرد منابع طبیعی اطراف منطقه حفاظت‌شده را نیز پوشش امداد هوایی و آتش‌نشانی دهد. در بقیه مناطق نیز از جمله در پارک‌های ملی دز و کرخه، تجهیزات و ماشین‌آلات اطفای حریق وجود دارد.

رئیس اداره حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: هر سال با شروع فصل گرما، تیم‌های واکنش سریع اطفای حریق استان خوزستان فعال می‌شوند. این تیم‌ها متشکل از محیط‌بانان آموزش‌دیده برای اطفای حریق و ارگان‌های دیگری هستند که با ما همکاری می‌کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار