کاهش ۴۶ درصدی بارندگی در خوزستان یک فاجعه است

تاریخ انتشار: یکشنبه 11 اردیبهشت 1401 | 10:07 ق.ظ
کاهش ۴۶ درصدی بارندگی در خوزستان یک فاجعه است معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در کل کشور تنها ۲۲ درصد کاهش بارندگی داشته ایم اما این عدد در استان خوزستان به ۴۵ تا ۴۶ درصد رسیده و این یک فاجعه است. علیرضا الماس وندی در گردهمایی مدیریت خشکسالی که ۱۰ اردیبهشت ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: […]

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در کل کشور تنها ۲۲ درصد کاهش بارندگی داشته ایم اما این عدد در استان خوزستان به ۴۵ تا ۴۶ درصد رسیده و این یک فاجعه است.

علیرضا الماس وندی در گردهمایی مدیریت خشکسالی که ۱۰ اردیبهشت ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم در خصوص وضعیت بارندگی در کل کشور نسبت به استان خوزستان مقایسه ای داشته باشیم. ما در کل کشور تنها ۲۲ درصد کاهش بارندگی داشته ایم اما در استان این عدد به ۴۵ تا ۴۶ درصد رسیده و این یک فاجعه است.

وی افزود: خوزستان سال های پر آب و سال های خشکسالی را نیز پشت سر گذاشت و برای ما فرق نمی کند چه سال پر آب و چه سال کم آب باشد، نتیجه آن خسارت است.

معاون تلفیق و امور تنظیم گری شرکت مدیریت منابع ایران تصریح کرد: از آموزه های دینی درس نمی گیریم که در سال های پر آب باید چه کاری انجام دهیم آیا مردم باید این مشکل را به دوش بکشند؟

الماس وندی ادامه داد: همچنین حرف مردم را باید شنید و با آن ها صحبت کرد و به گلایه های آن ها گوش داد چون گلایه ها درست و به جا هستند و همه ما مسؤل هستیم و باید این مسائل را مورد توجه قرار دهیم.

وی عنوان کرد: در بحث منابع، استان خوزستان قطب کشاورزی، قطب نفت و قطب آب است اما در ترسالی و خشکسالی دچار خسارت می شود و این چه معنا و تفسیری دارد.

الماس وندی افزود: چرا ما برنامه جامع سیلاب را برای استان خوزستان که به صورت متداول دچار سیل و خسارت می شود، نداریم. از سد دز در استان خوزستان تنها در سال های ۹۵ – ۹۸، ۱۳ میلیون متر مکعب آب خارج شد و این خروج آب همراه با خسارت بوده است.

وی افزود: در سه سال متوالی مردم باید خسارت ببینند؟ بعد درپی آن خشکسالی نیز رخ می دهد و ما در این زمینه چه برنامه ای را پیش رو داشته ایم؟

الماس وندی گفت: چرا در کشور عمان مطالعات جامع سیلاب انجام می شود آیا در ایران دانش آن وجود ندارد؟ توجهی به این قضیه نمی شود. وقتی که مسئولین ساکن باشند یعنی تحرک و دغدغه ای نداشته باشند، از شرایطی که در استان حاکم می شود غافل هستند و بهای این غفلت را چه کسی باید بپردازد؟

معاون تلفیق و امور تنظیم گری شرکت مدیریت منابع ایران عنوان کرد: تامین امنیت آبی و امنیت غذایی این ها همه فاکتورهای مهمی هستند و همچنین تامین آب شرب که در اولویت قرار دارد و آب کشاورزی نیز باید تامین شود. هر سال که نمی شود خسارت کشت داده شود.

وی تصریح کرد: مسائلی هستند که باید شفاف سازی شود. اگر مدیریت قرار است بر اساس ریا باشد این مدیریت شیطانی است و بر همگان واجب است که به مسائل استان رسیدگی کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار