۶۴ درصد از حجم مفید مخازن سد‌های خوزستان خالی است

تاریخ انتشار: یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 | 17:54 ب.ظ
۶۴ درصد از حجم مفید مخازن سد‌های خوزستان خالی است در میان سد‌های خوزستان، وضعیت موجودی منابع آب سد کرخه از سایر سد‌های استان بحرانی‌تر است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در خصوص وضعیت سد‌های چهار حوضه آبریز کارون، کرخه، دز، مارون، زهره و جراحی، اظهار کرد: در سال آبی جاری متاسفانه بارش‌های به وقوع‌پیوسته تقریبا در تمام حوضه‌های آبریز منتهی به استان خوزستان، کمتر از میانگین بلندمدت بود.۶۴ درصد از حجم مفید مخازن سد‌های خوزستان خالی است

عباس صدریان فر افزود: علاوه بر این مساله، میزان بارش‌ها در ماه‌های اسفند و فروردین که مهمترین ماه‌ها برای آبگیری مخازن سد‌ها است، با شدت بیشتری کاهش یافت به شکلی که در فروردین ماه عملاً هیچ بارشی به وقوع نپیوست و وضعیت بسیار دشوار شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: شروع سال آبی به گونه‌ای بود که حجم ذخایر سد‌های استان بسیار کاهش یافته و در حداقل‌های ممکن قرار گرفته بود و حتی در بسیاری از سد‌ها از تراز مجاز بهره‌برداری نیز پایین‌تر قرار داشتیم و در این وضعیت بود که سال آبی را آغاز کردیم.

صدریان فر عنوان کرد: دست به دست دادن همه این مسایل سبب شده آبگیری مخازن سد‌های خوزستان به میزان مورد انتظار نباشد و در حال حاضر برای دومین سال پیاپی با خشکسالی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر حجم مفید مخازن سد‌های خوزستان ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب است که معادل ۳۶ درصد از حجم مفید مخازن است و ۶۴ درصد از حجم مفید مخازن سد‌های خوزستان خالی است.
 
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به وضعیت بحرانی سد کرخه گفت: در میان سد‌های استان خوزستان، وضعیت موجودی منابع آب سد کرخه از سایر سد‌ها بحرانی‌تر است و ورودی این سد از ابتدای سال آبی جاری نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است.

صدریان فر عنوان کرد: در حال حاضر تراز سطح آب مخزن سد کرخه نسبت به زمان مشابه سال قبل ۲۰ متر پایین‌تر و از نظر حجمی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب کمتر است.

وی در خصوص وضعیت تامین آب کشاورزی به منظور انجام کشت‌های تابستانه تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی، میزان منابع آب در دسترس و قابل برنامه‌ریزی برای تابستان نسبت به شرایط نرمال با محدودیت‌هایی مواجه است.
     
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت سد‌ها اولویت اول تامین آب شرب استان است، گفت: بر اساس شرایط موجود پروژه‌های ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفته است تا با وجود محدودیت شدید منابع آبی، آب شرب پایدار از نظر کمی و کیفی برای استان تامین شود.

صدریان فر ادامه داد: با توجه به اعلام منابع آب قابل تامین برای کشاورزان توسط سازمان آب و برق خوزستان در شورا‌های استانی، برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی زودتر از هر سال، انجام شده و بر این اساس الگوی کشت و محدودیت‌های لازم از سوی سازمان جهاد کشاورزی، اعلام و اطلاع رسانی شده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار