صادرات محصولات کشاورزی به خارج از کشور از خوزستان

تاریخ انتشار: دوشنبه 19 اردیبهشت 1401 | 09:20 ق.ظ
صادرات محصولات کشاورزی به خارج از کشور از خوزستان سال گذشته ۴۳۷ هزار و ۵۲۲ تن محصول کشاورزی از خوزستان به خارج از کشور صادر شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:در این مدت حدود ۱۶ میلیون و ۹۵۱ هزار و ۱۱۳ تن واردات محصول، و ۲۱ هزار و ۷۲ تن ترانزیت محصول کشاورزی از ۱۲ پست قرنطینه خارجی انجام شد.

محسن حسنی افزود: بیشترین محصولات صادراتی شامل انواع میوه تازه، باغی و زراعی موجود در سطح استان و کشور مانند خرما، آلبالو، آلوچه، انار، انجیر، انگور، بامیه، به، پرتقال، پیاز، پیازچه، پسته، خربزه، هندوانه، هویج، کاهو، کلم، کشمش، لیموترش، گوجه فرنگی، قارچ، سیب زمینی، سیب درختی، آلو، بادام، انواع سبزیجات خشک و منجمد و سایر محصولات تولیدی بوده که از مرز‌های خوزستان به سایر کشور‌ها از جمله کویت، عراق، اتحادیه اوراسیا صادر شد.

وی ادامه داد: بیشترین میزان صادرات محصولات کشاورزی خوزستان مربوط به محصول هندوانه به میزان ۷۴ هزار و ۲۹۸ تن از بازارچه مرزی چذابه و بندر خرمشهر به مقصد کشور‌های عراق و کویت بود و بیشترین صادرات مربوط به مرز‌های صادراتی خوزستان شامل بندر خرمشهر، بندر آبادان، بازارچه مرزی چذابه در دشت آزادگان و فرودگاه بین‌المللی اهواز که دارای پست قرنطینه هستند انجام شد.

حسنی با اشاره به اینکه واردات کالا‌های اساسی به صورت شبانه روزی از طریق بندر امام خمینی (ره) در شهرستان ماهشهر و بندرخرمشهر انجام شد گفت: بیشترین میزان واردات محصولات کشاورزی به ذرت اختصاص داشت که حدود هفت میلیون و ۷۰۵ هزار تن بود و از کشور‌های برزیل، رومانی، صربستان، اوکراین، آرژانتین وارد شد. کمترین میزان واردات به تخته فشرده از کشور کانادا اختصاص داشت که حدود ۱۹ تن بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: کنجاله، سویا، گندم، دانه سویا، برنج و ام‌دی اف، از جمله محصولاتی بودند که از کشور‌های برزیل، آرژانتین، روسیه، ترکیه، آلمان، صربستان، امارات، استرالیا، هند، پاکستان، کانادا، اندونزی، تایلند، چین به مقصد خوزستان وارد کشور شدند.

وی در خصوص ترانزیت محصولات کشاورزی در خوزستان گفت: محصولات ترانزیتی از طریق خوزستان در پارسال، انار، گلابی، نارنگی، پیاز و یونجه به میزان ۲۱ هزار و ۷۲ تن بود که به مقصد عراق، کویت، امارات متحده عربی، از مبدا کشور‌های آذربایجان، پاکستان، ترکیه و ارمنستان ترانزیت شد.

 

حسنی گفت: تعداد گواهی‌های بهداشت گیاهی صادر شده در پارسال سه هزار و ۴۴۸ برگه بود که از پست‌های قرنطینه خارجی خوزستان توسط کارکنان حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی که به صورت شبانه‌روزی فعالیت دارند، برای کشور‌های مقصد صادر شد.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار