دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن آغاز به کار کرد

تاریخ انتشار: سه شنبه 20 اردیبهشت 1401 | 09:24 ق.ظ
دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن آغاز به کار کرد دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن، نوزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با حضور رضا محتشمی‌پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت، محمد اتابک معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، عزت‌الله تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و مدیران شرکت‌های فولادی فعالان حوزه صنعت، در سالن همایش‌های هتل المپیک تهران آغاز به […]
دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن، نوزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با حضور رضا محتشمی‌پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت، محمد اتابک معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، عزت‌الله تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و مدیران شرکت‌های فولادی فعالان حوزه صنعت، در سالن همایش‌های هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد.
 
 
در ابتدا همایش علیرضا بختیاری مدیر مسئول گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد با بیان این جمله که فولاد پس از نفت خام دومین نهاده تولید در جهان است، افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها سهم قالب فولاد در بازار فلزات اساسی همچنان ادامه‌دار خواهد بود. نزدیک به هفت درصد تولید فولاد جهان به دنبال جنگ روسیه و اوکراین در بخشی از کشورهای دنیا کاهش یافته است. شیوع کرونا، جنگ روسیه و اوکراین، افزایش هزینه حمل و … از جمله مهم‌ترین محرک‌های قیمتی فولاد است.
 
وی در ادامه گفت: تحقق اهداف تولید منوط به برنامه‌ریزی دقیق در طول زنجیره است. بدون حضور در بازار صادراتی قدرت رقابت‌پذیری صنعت فولاد از میان خواهد رفت. بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، دستیابی به اهداف افق ۱۴۰۴، مستلزم توسعه صادرات است. محدودیت مهمی که موفقیت فولادسازان را با مشکل مواجه خواهد کرد وضع عوارض صادراتی است. چین و ترکیه با ایجاد مشوق‌های صادراتی سعی دارند که جایگاه روسیه را در این بازار تصاحب کنند این در حالی است که در کشور برای صادرات محصولات فولادی عوارض جدیدی وضع شده است.   عقب‌ماندگی توسعه در حوزه اکتشافات سنگ آهن منجر به نگرانی فعالان زنجیره فولاد در زمینه تامین مواد اولیه شده است. تمرکز بر اکتشاف ذخایر جدید یک الزام غیر قابل انکار است.
 
در ادامه محمد اتابک معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، صنعت را موثرترین بخش تولیدی کشور دانست و افزود صنعت نقش مهمی در اقتصاد، رفاه، اشتغال، تولید داخلی و صادرات ایفا می‌کند. سهم صنعت کشور در تولید ناخالص  داخلی کشور از ۱۵ به ۲۲ درصد رشد داشته است. در این میان سهم فولاد از تولید ناخالص دنیا حدود ۲.۱ درصد است و  یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها به شمار می‌آید. سهم صنعت فولاد کشور از صادرات ۴۸ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۳ درصد از صادرات غیرنفتی بوده است.
 
وی در ادامه گفت: صنعت فولاد توان سرمایه‌گذاری توسعه‌ای خود را داراست اما نه در شرایط فعلی. محدودیت‌های انرژی در حوزه تامین برق و گاز از جمله چالش‌های موجود در صنعت فولاد است.اعمال عوارض صادراتی باعث کاهش حاشیه سود فولادسازان شده است. وضع چنین سیاست‌هایی با اصول کلان اقتصاد مقاومتی مغایر است. در سال گذشته صنعت فولاد افت تولید داشته است. نباید با اعمال سیاست‌های نادرست مانع از ارزآوری این صنعت برای کشور شویم.
 
رضا محتشمی‌پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت با بیان این جمله که آینده ادامه و تکرار گذشته نیست، اظهار داشت: در طول زنجیره از سنگ آهن و قبل از تولید مقاطع حدود ۸۰ درصد ظرفیت‌سازی داشته‌ایم. یکی از اقدامات امسال در بخش فولاد، صدور مجوزهای بلاوجه بوده است چرا که در این زمینه فشار سنگینی بر وزارت صمت وجود دارد. تامین سنگ‌آهن محدودیت‌های صنعت فولاد در سال گذشته بوده است. در سال جاری محدودیت‌های جدیدی وجود دارد که یکی از این موارد تامین محدودیت‌های انرژی است. در سال گذشته در صنعت فولاد پس از سال‌ها رشد، با افت تولید مواجه بودیم که دلیل محدودیت‌های انرژی بوده است. امسال قطعا این محدودیت‌ها بیش از گذشته است.
 
وی در ادامه گفت: یکی از سیاست‌های سال ۱۴۰۱ دارا بودن پیوست انرژی برای طرح‌های در دست احداث است. سهم تولید فولاد آلیاژی در سبد تولیدات محصولات فولادی نسبت به گذشته تغییر نداشته است. در زمینه همکاری‌های بین‌المللی پیگیری‌هایی در حال انجام است که به محض حصول نتیجه به فعالان بخش اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
عزت‌اله اکبری تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از سنگ‌اندازی  دولت انتقاد کرد و گفت: هر جا چالش و مشکلی وجود دارد پای دولت در میان است. دولت باید با شناسایی موانع با تعامل و هم‌فکری در بخش خصوصی سعی در حل چالش‌ها داشته باشد. تدوین قانون جدید معادن در کمیسیون صنایع و معادن در حال انجام است که در این مسیر از نظرات کارشناسان حوزه استفاده شده است. آبادانی و توسعه کشور به راحتی با ایجاد سرمایه‌گذاری خصوصی انجام خواهد شد. یکی از چالش‌های این بخش دسترسی نداشتن  به فناوری اکتشافات است.
 
وی در ادامه گفت: در قانون بی‌ثباتی کمتری داریم آنچه ایجاد مشکل می‌کند انجام تصمیمات خلق‌الساعه  دولت است. انرژی از جمله مزیت‌های موجود در کشور است. از بخش خصوصی انتظار داریم مطالباتش را به صورت تخصصی و بسته‌بندی شده پیگیر باشد و تسلیم شرایط نشود.در نظام‌بندی قانون برنامه هفتم به کمک بخش خصوصی نیازمندیم تا با همکاری بتوانیم موانع موجود را از میان بر داریم.
 
ادامه‌ی همایش با برگزاری سمینار بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت فولاد در ۱۴۰۱ و افتتاح نمایشگاه همراه شد. 
 
گفتنی است، دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌ آهن با نگاهی به بازار از ۱۹ اردیبهشت ماه، با حضور شصت شرکت داخلی و بین‏‌المللی صنعت فولاد به مدت سه روز در سالن همایش‌های هتل المپیک تهران در حال برگزاری است. هدف اصلی همایش: ایجاد فرصت به منظور تبادل اطلاعات بین بازیگران اصلی صنعت فولاد اعم از دولت، بخش خصوصی و انجمن‏­‌های تخصصی داخلی و بین‏‌المللی است. 
 
شرکت فولاد خوزستان بزرگترین عرضه‌کننده‌ی صادراتی شمش فولادی کشور، علاوه بر حمایت معنوی از همایش، در نمایشگاه غرفه دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار