پساب شرکت نفت و گاز مارون به میزان استاندارد در حال تصفیه است

تاریخ انتشار: دوشنبه 26 اردیبهشت 1401 | 08:48 ق.ظ
پساب شرکت نفت و گاز مارون به میزان استاندارد در حال تصفیه است مدیرعامل بهره‌برداری نفت و گاز مارون با بیان اینکه این شرکت عهده دار تولید ۱۶ درصد نفت کشور است، گفت: تصفیه پساب در محدوده عملیاتی این شرکت بهره‌بردار به استانداردهای بین المللی نزدیک شده است. حمید کاویان یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در کنار رعایت بهره‌وری در فرآیند تولید، توجه به مسائل زیست محیطی […]

مدیرعامل بهره‌برداری نفت و گاز مارون با بیان اینکه این شرکت عهده دار تولید ۱۶ درصد نفت کشور است، گفت: تصفیه پساب در محدوده عملیاتی این شرکت بهره‌بردار به استانداردهای بین المللی نزدیک شده است.

حمید کاویان یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در کنار رعایت بهره‌وری در فرآیند تولید، توجه به مسائل زیست محیطی از ضرورت بالایی برخوردار است، اظهارداشت: نفت سوزی یکی از فرآیندهایی است که در جریان احیاء چاه ها، چالش‌های زیست محیطی را به وجود می‌آورد.

وی با تاکید بر اینکه عملیات‌های زیادی برای فعال بودن چاه‌ها انجام می شود که در برخی از آنها چالش‌های زیست محیطی به وجود می‌آید، گفت: برای پیشگیری از چنین چالش‌هایی، دستگاه‌های فرآورش سیار نفت (MOT) و تفکیک‌گر سیار نفت (MOS) از نفت سوزی در حوزه شرکت نفت و گاز مارون جلوگیری می کنند.

کاویان با تاکید بر اینکه عملیات احیاء چاه‌ها در نفت و گاز مارون بدون نفت سوزی محقق شده است، گفت: در این بین نیز ۱۲۵ هزار بشکه نفت (که قبلا سوخته می‌شد) استحصال شد و باعث جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های کشور شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون همچنین آب همراه تولید از چاه‌های نفت را یکی دیگر از چالش‌های محیط زیستی در صنعت نفت عنوان‌ کرد و گفت: با تعامل صورت گرفته، پمپ‌های مورد نیاز برای تصفیه پساب حاصل از تولید (آب همراه نفت) توسط بخش خصوصی تامین و بکار گرفته شده است.

وی یادآورشد: تامین این پمپ‌ها در شرایط تحریم بسیار دشوار بود اما با این وجود پمپ‌های مورد نیاز برای جمع آوری اینگونه آب‌ها و تزریق آن به چاه‌های دفعی، بکارگیری شدند.

کاویان خاطرنشان‌کرد: برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد ۹۹ درصد پساب تولیدی چاه‌های نفت متعلق به شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون، به میزان استاندارد مطلوبی تصفیه شده است.

روزانه ۶۰۰ هزار بشکه در شرکت نفت و گاز مارون تولید می‌شود

وی تصریح‌کرد: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون عهده دار تولید از مخازن مارون آسماری، بنگستان، شادگان آسماری بنگستان و کوپال آسماری بنگستان است.

کاویان تصریح کرد: ۲۸ کارخانه بهره‌برداری، نمک‌زدایی، ایستگاه‌های تقویت فشار تزریق گاز در مناطق عملیاتی این شرکت شامل شهرستان‌های رامشیر، رامهرمز و اهواز فعالیت دارند.

مدیرعامل نفت و گاز مارون با تاکید بر اینکه روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام در این شرکت تولید می‌شود افزود: علاوه بر این نیز روزانه ۵۷۰ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت در حوزه عملیاتی این شرکت جداسازی می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: روزانه بین ۲۵ تا ۲۷ هزار بشکه مایعات حاصل از استخراج نفت، تولید می‌شود.

کاویان با تاکید بر اینکه مخزن نفتی خامی در محدوده عملیاتی این شرکت قرار دارد، افزود: این مخزن یکی از پرفشارترین مخازن نفتی ایران به حساب می‌آید.

وی “نفتا” را یکی دیگر از محصولات با ارزش حاصل از استخراج نفت عنوان‌کرد و گفت: روزانه هفت هزار بشکه نفتا از مخزن خامی تولید می‌شود که در زمینه صادرات از ارزش قابل توجهی برخوردار است.

جمع آوری گازهای همراه نفت، چشم انداز اقتصادی و اولویت محیط زیستی

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون با اشاره به تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه تولید نفت در سال ۱۴۰۰ اشاره‌کرد و گفت: در این بین نیز، پیگیری برای اجرای طرح‌های جمع آوری گازهای همراه نفت علاوه بر اینکه منافع اقتصادی زیادی برای کشور درپی دارد؛ به عنوان یک اولویت محیط زیستی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کاویان با بیان اینکه بخشی از طرح بزرگ جمع آوری گازه های همراه نفت در محدوده این شرکت و با استفاده از توان بخش خصوصی کشور در سال ۱۴۰۰ اجرایی شده است، افزود: با اجرای این طرح از سوختن روزانه ۲۲ میلیون فوت مکعب گاز کم فشار حاصل از تولید نفت در منطقه نفتی مارون ۶ جلوگیری شده است.

وی گفت: در سال‌های گذشته به‌دلیل نبود دانش فنی و یا تجهیزات مورد نیاز، این گازها از طریق مشعل‌های نفتی سوخته می‌شدند که تبعات محیط زیستی زیادی را به وجود می‌آورد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون به ایجاد شرایط خاص مخزن در منطقه نفتی مارون سه که باعث ترش شدن گاز همراه تولید نفت شده اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز با مشارکت بخش خصوصی، تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت فراهم شده است.

کاویان تصریح‌کرد: با اجرای بخشی از طرح جمع آوری گازهای همراه نفت در مارون ۹۰ درصد گازسوزی این شرکت کاهش یافته و در نهایت به خوراک مورد نیاز صنایع پتروشیمی تبدیل شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح جمع آوری گازهای همراه نفت و تبدیل آن به خوراک پتروشیمی‌ها تا ۲ سال آینده تکمیل خواهد شد، گفت: در حال حاضر عمده گازسوزی مربوط به واحدهای سه و پنج مارون است که اجرای طرح جمع‌آوری گاز در این محدوده به شرکت های پتروشیمی از جمله هلدینگ خلیج فارس واگذار شده است.

تاثیر استمرار تعمیرات اساسی ماشین آلات و کارخانجات در نگهداشت تولید نفت مارون

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون با تاکید بر اینکه تعمیرات اساسی ماشین آلات و کارخانجات واحدهای مختلف این شرکت در نگهداشت تولید از تاثیرگذاری زیادی برخوردار است گفت: سال گذشته، تعمیرات ۴۰ تجهیز فرآیندی با موفقیت به سرانجام رسید.

کاویان یکی از چالش‌های صنعت نفت را عمر بالای تاسیسات، بخصوص در زمینه خطوط لوله عنوان‌کرد و افزود: خطوط لوله یکی از تجهیزات انتقال صیال (نفت و گاز) است که به‌دلیل شرایط خاص خطوط (از نظر ضرورت حفظ ایمنی)، برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی، پروژه‌های مختلفی تعریف شده است.

وی اضافه‌کرد: خوردگی در خطوط، باعث بروز حوادث و آلودگی های مختلفی می‌شود که به همین منظور، ضخامت سنجی مستر در این تاسیسات برابر با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بطور مستمر انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون با تاکید بر اینکه سال گذشته از نظر ضخامت سنجی، ۱۱۵ هزار و ۱۴۰ موضع مورد ارزیابی قرار گرفته است گفت: در این راستا، نقاط معیوب مشخص و بر اساس اولویت بندی‌ها، این نقاط تعمیر و مابقی در دست تعمیر هستند.

به گفته وی، ضخامت سنجی خطوط لوله، نقاط احتمالی بروز حوادث و یا نشتی‌ها را پیش از ایجاد شرایط اضطراری مشخص می‌کند.

وی یادآورشد: ۲۱ هزار و ۴۰۰ متر از خطوط لوله جریانی و انتقال نفت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون با هدف نگهداشت تولید ایمن‌سازی شده است.

کاویان یادآورشد: علاوه بر این در سال ۱۴۰۰ فرآیند ایمن سازی تعداد ۳۴ چاه جریانی در محدوده واحدهای شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون انجام شده است.

چاره‌ای بجز بومی‌سازی کالاهای مورد نیاز در صنعت نفت نداریم

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون از شرایط به وجود آمده ناشی از تحریم‌های ظالمانه اشاره‌کرد و گفت: در همین راستا در تعامل با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، فرآیند بومی‌سازی کالاهای مورد نیاز صنعت بیش از پیش فراهم شده است.

کاویان با تاکید بر اینکه چاره‌ای جز بومی سازی کالاهای مورد نیاز برای استفاده در تاسیسات نفتی نداریم گفت: در سال گذشته ۳۴۷ قلم کالا شامل پنج هزار و ۲۰۷ قطعه ساخته شده است.

وی اضافه‌کرد: همچنین سال گذشته به واسطه توانمندی شرکت های بخش خصوصی کشور، تعداد ۱۶۹ قلم از تجهیزات شامل ۳۸۳ قطعه تعمیر شده است. 

توجه به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت نفت و گاز مارون 

کاویان همچنین به توسعه بیش از سه هکتار فضای سبز در گستره عملیاتی شرکت نفت و گاز مارون اشاره‌کرد و گفت: این موضوع به‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برای صنعت نفت برخوردار است و در راستای تداوم این اقدام تاکنون بیش از ۲۰ هزار اصله نهال در مناطق همجوار تاسیسات شرکت کاشته شده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون مولفه های برجسته در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت را مشارکت در تقویت زیرساخت‌های مناطق همجوار تاسیسات نفتی عنوان‌کرد و گفت: طی سه سال گذشته مبلغ ۲۴۵ میلیارد ریال در زمینه امور فرهنگی، مذهبی، راه سازی، محیط زیست، توسعه زیرساخت‌های آب، برق، ورزش، سلامت و تجهیز مدارس مناطق عملیاتی این شرکت هزینه شده است.

وی با اشاره به مشارکت این شرکت در زمینه رفع تنش‌آبی در محدوده مناطق عملیاتی مارون عنوان‌کرد: از برجسته ترین اقدامات انجام شده، همکاری در اجرای پروژه آبرسانی به روستاهای منطقه غیزانیه است.

بر اساس این گزارش، میزان گازسوزی در شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون از ۱۲ به هشت درصد کاهش یافته است؛ به این معنا که هم‌اکنون بیش از ۹۲ درصد گازهای همراه به جای مشعل، جمع‌آوری و به مدار تولید بازگردانده و به خوراک مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی تبدیل شده‌اند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار