وجود ۲۴ میلیون هکتار کانون گرد و غبار در عراق

تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 | 09:04 ق.ظ
وجود ۲۴ میلیون هکتار کانون گرد و غبار در عراق دبیر ستاد ملی گرد و غبار، مساحت کانون‌های گرد و غبار در کشور عراق به عنوان همسایه غربی ایران را حدود ۲۴ میلیون هکتار اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار کشاورزی پرس، علی‌محمد طهماسبی بیرگانی با بیان اینکه حدود ۲۴ میلیون هکتار کانون گرد و غبار در کشور عراق به عنوان همسایه غربی ایران وجود دارد، گفت: این کشور باید مدیریت این کانون‌ها را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهد.

وی به اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت مقابله با ریزگرد‌ها اشاره کرد و افزود: در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و اضطراری، به زودی گروهی برای ارزیابی موضوع، اقدامات عملیاتی و اجرایی و انتقال تجربه عازم کشور‌های همسایه خواند شد.

طهماسبی بیرگانی با اشاره به اجرای برنامه‌های میان مدت مقابله با گرد و غبار، بیان کرد: نشست وزیران ۱۲ کشوری که از منظر گسیل گرد و غبار بر کشور ما تاثیر دارند، در تیرماه امسال در تهران برگزار خواهد شد و قرار است برنامه عمل منطقه‌ای برای حوزه خلیج فارس، به ویژه برای کشور‌هایی که بیشترین گسیل گرد و غبار را دارند، اجرا کنیم.

دبیر ستاد ملی گرد و غبار می‌گوید: با تصویب اقدامات پیشنهادی کشور، بتوان در طولانی مدت با همکاری مجامع بین المللی، طرح مقابله با گرد و غبار را با چشم انداز روشن‌تری پیگیری کرد.

این مقام مسئول به مطرح شدن مطالبه‌گری در زمینه گرد و غبار در مجامع بین‌المللی اشاره کرد و ادامه داد: این مساله به صورت جدی در حال پیگیری است و در آینده تصمیماتی در سطوح بالای کشور اتخاذ می‌شود.

به گفته طهماسبی بیرگانی، ۲ برنامه عمل زیرمنطقه‌ای گرد و غبار برای غرب آسیا شامل؛ کشور‌های عراق، سوریه، ایران و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و برای آسیای میانه شامل؛ همسایه‌های شرق، شمال و شمال شرق از جمله کشور‌های ترکمنستان و ازبکستان تدوین شده است و قصد داریم با کمک کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ SCAP)، مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم APDIM)، برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) و برنامه عمران ملل متحد (UNDP) برای آن‌ها اقدام کنیم.

خبرنگار سجاد غافلی


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار