کارگروه مشترک سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد اروند با هدف توسعه بازار و تجاری‌سازی کالا تشکیل می‌شود

تاریخ انتشار: جمعه 30 اردیبهشت 1401 | 16:16 ب.ظ
کارگروه مشترک سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد اروند با هدف توسعه بازار و تجاری‌سازی کالا تشکیل می‌شود تشکیل کارگروه مشترک سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد اروند با هدف توسعه بازار و تجاری‌سازی کالا از مصوبات نشست مشترک مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان و نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بود.

«بهروز آقایی» مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی استان خوزستان با حضور در سازمان منطقه آزاد اروند، با «محمدرضا اسکندری» رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که با حضور «جلیل مختار» نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی و با هدف هم‌افزایی و همکاری‌های مشترک برگزار شد، «علی خانی» عضو هیأت مدیره و معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکارها سازمان منطقه آزاد اروند، «فالح صفایی‌دربندی» معاون فنی و امور زیربنایی همچنین «قدرت‌الله طمیمیان» مشاور مدیرعامل  و «حسین حمیدپور» شهردار آبادان نیز در این نشست حضور داشتند.

تشکیل کارگروه مشترک سازمان بنادر و سازمان منطقه آزاد اروند با هدف توسعه بازار و تجاری‌سازی کالا

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در این نشست به مرور خلاصه‌ای از تجربیات همکاری مشترک خود با منطقه آزاد چابهار در دوره تصدی مدیریت کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان پرداخت و اظهارداشت: ارتباطات بنادر و دریانوردی با مناطق‌آزاد به‌لحاظ بدنه کارشناسی ارتباط خوبی بوده است، امروز نیز در منطقه آزاد اروند نگاهمان این است که کارگروه توسعه بازار و تجاری‌سازی را به‌طور مشترک با این سازمان داشته باشیم.

وی افزود: کالاهای بسیاری داریم که باید وارد آبادان و خرمشهر شوند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقدامات لازم برای تجاری‌سازی کالا در بنادر این منطقه صورت نگرفته است.

آقایی‌ با اشاره به اینکه خود شخصاً در کارگروه مشترک توسعه بازار و تجاری‌سازی منطقه آزاد اروند عضویت خواهد داشت از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند دعوت کرد تا با توجه به سوابق و تجربیات وی با هدف راهبری و اثربخشی هرچه بهتر این کارگروه، در جلسات آن حضور یابد.

 

تحول در حوزه تجارت بندری؛ انتظار منطقه آزاد اروند از سازمان بنادر و دریانوردی

«محمدرضا اسکندری» رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست ضمن استقبال از برنامه‌ها و پیشنهادات مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی استان خوزستان، اظهار داشت: طی هفته گذشته دیداری با ناظر جدید گمرکات استان خوزستان داشتیم، از ایشان خواستیم با توجه به سوابق وی در مناطق‌آزاد دیگر، آنچه در دیگر مناطق‌آزاد از سوی گمرک انجام شده را در منطقه‌ آزاد اروند پیاده‌سازی کند.

وی همچنین با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات منطقه به دلیل کم‌کاری گمرک در گذشته است، گفت: متأسفانه گمرک در گذشته هیچ تعصبی به منطقه آبادان و خرمشهر نداشته، گمرک باید در دروازه‌ها استقرار یابد عدم استقرار گمرک در دروازه‌های خروجی منطقه آزاد اروند سبب شده تا مزیتی به‌عنوان منطقه‌آزاد در معنای اصلی محقق نشود. اکنون هم انتظار ما از ناظر گمرکات خوزستان آن است که آنچه در گمرکات قشم و کیش انجام شده و خود تجربه دارد را اینجا پیاده‌سازی کند.

اسکندری افزود: امیدواریم موضوع استقرار گمرک در مبادی خروجی منطقه آزاد اروند در جریان سفر آینده وزیر اقتصاد و امور دارایی برای همیشه تعیین تکلیف شود.

وی مجدداً ضمن ابراز خرسندی از برنامه‌های ارائه شده توسط مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی خوزستان، عنوان کرد: از آن‌جایی که آقای آقایی فردی خوزستانی و برخوردار از تجربیات موفق در منطقه آزاد چابهار است، انتظار می‌رود تا آنچه در حوزه تجارت بندری در حوزه چابهار انجام شده در منطقه آزاد اروند نیز پیاده‌سازی شود و تغییرات محسوسی را در این حوزه شاهد باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند همچنین با اشاره به فرصت‌های بندری در شهر مرزی اروندکنار، گفت: ظرفیت‌های بندری بزرگ باید در شهر مرزی اروندکنار به‌واسطه امکان تردد کشتی‌های بزرگ فراهم شود، اگر سازمان بنادر و دریانوردی یک کار شاخص بزرگ در حوزه بندری در شهر مرزی اروندکنار داشته باشد معتقدیم که تجارت بندر محور در آبادان و خرمشهر زنده خواهد شد.

وی افزود: برای دسترسی به بازار جهانی پروژه‌های بزرگی همچون اتصال خط آهن بندر امام به خرمشهر و احداث بندر اقیانوسی در اروندکنار به‌عنوان یک چرخه مهم لازم و ضروری است.

سفر وزیر اقتصاد و امور دارایی به منطقه آزاد اروند

جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از سفر وزیر اقتصاد و امور دارایی طی هفته آینده به استان خوزستان خبر داد و گفت: آقای خاندوزی پنجشنبه هفته آینده در آبادان و خرمشهر خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه برنامه‌های ارائه شده توسط مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی خوزستان در این نشست توقعات ما را برای تغییر محسوس در این حوزه بیشتر کرد افزود: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در نیمه نخست خرداد ماه به منطقه آزاد اروند سفر می‌کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی درباره ظرفیت‌های بندری شهر مرزی اروندکنار گفت: در دوره تصدی آقای سعیدی‌کیا در بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی طرحی با عنوان احداث بندر اقیانوسی در ابعادی وسیع و با بهره‌گیری از مدل‌های بنادر نسل سوم در جهان مطرح شد اما نهایتاً با پیگیری‌هایی که مجدداً از طریق بنیاد مستضعفان و در دوره آقای فتاح انجام دادیم اعلام داشتند که بنیاد مطالعاتی در خصوص این پروژه نداشته است.

وی اعتماد مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه فعالیت‌ها در محدوده این منطقه را نقطه قوت این نشست ارزیابی کرد و افزود: اکنون به سازمان منطقه آزاد اروند مسیر را برای فعالیت‌های سازمان بنادر و دریانوردی در این منطقه هموار کرده، انتظار می‌رود مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان تقویت و احیای بنادر در آبادان و خرمشهر همچنین ظرفیت‌های بندری این دو شهر را با جدیت بیشتر پیگیری کند.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار