آنچه باید درباره آبله میمون بدانید/ بیماری با قدمتی ۵۰ ساله

تاریخ انتشار: دوشنبه 2 خرداد 1401 | 11:06 ق.ظ
آنچه باید درباره آبله میمون بدانید/ بیماری با قدمتی ۵۰ ساله رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: آبله میمون یک بیماری ویروسی و مشترک میان حیوان و انسان است و قدمتی ۵۰ ساله دارد.

 سیدمحمد علوی گفت: آبله میمون یک بیماری ویروسی مشترک انسان و حیوان است که قابلیت انتقال از حیوان به انسان را دارد و در روز‌های اخیر خبر‌هایی مبنی بر ابتلای افراد به این ویروس در سایر کشور‌ها گزارش می‌شود.

وی به تشکیل نشست اضطراری از سوی سازمان جهانی بهداشت در این زمینه اشاره کرد و افزود: مردم باید بدانند که این بیماری جدید و نوظهور نیست و سابقه آن به ۵۰ سال قبل برمی گردد، بطوریکه اولین مورد ابتلا در یک کودک ۹ ماهه کشور آفریقایی کنگو مشاهده شد.

علوی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۳ مواردی از آن در آمریکا و میان افرادیکه با سگ‌های خانگی تماس داشتند گزارش شده است، ادامه داد: همچنین از سال ۲۰۱۸ میلادی نیز مواردی در انگستان گزارش شد، این در حالی است که در روز‌های اخیر افراد زیادی در کشور‌های اروپایی، آمریکایی، کانادا، فلسطین و استرالیا به آبله میمون مبتلا شده اند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان می‌گوید: این بیماری شدید نیست و بیشتر در جمعیت میمون ها، جوندگان و به ویژه سنجاب‌ها وجود دارد و از آن‌ها به انسان‌ها منتقل می‌شود و با وجود اینکه بیماری نادری است، خودمحدود شونده است، به این معنا کهبه خودی به خود بهبود می‌یابد.

آبله میمون چگونه منتقل می‌شود؟

وی با بیان اینکه در موارد شدید مرگ و میر ۳ تا ۶ درصد دارد، اضافه کرد: آبله میمون از طریق تماس پوستی با زخم و ترشحات پوستی بیماران، تنفس و قطر‌های تنفسی، مصرف گوشت نیمه پخته یا خام حیوان آلوده منتقل می‌شود.

سیدمحمد علوی با اشاره به اینکه مرحله اول یا مقدماتی علائم بیماری پس از حدود یک هفته نهفتگی شامل؛ تب، سردرد، درد‌های عضلانی و تورم غدد لنفاوی شروع می‌شوند، ادامه داد: سپس مرحله دوم با استقرار ضایعات پوستی تاولی بروز می‌کند که حدود ۹۵ درصد ضایعات در صورت، ۷۵ درصد در دستها، ۷۰ درصد در مخاط دهان و ۳۰ درصد در ناحیه تناسلی قابل مشاهده است.

راهکارهایی برای مصون ماندن از آبله میمون

وی با بیان اینکه تاکنون موردی از ابتلا به آبله میمون در استان خوزستان و کشور مشاهده نشده است، افزود: آموزش بهداشت و افزایش آگاهی مردم درخصوص این بیماری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ویروسی موثر است.

علوی مراقبت سندرمیک و شناسایی و مراقبت از بیماران مبتلا را از دیگر راهکار‌های موثر برشمرد و اضافه کرد: تردد‌ها در مرز‌ها باید مدیریت شده و از ورود افراد و حیوانات آلوده به کشور جلوگیری شود، ضمن اینکه باید از تماس با حیوانات خودداری کرده و آن‌ها را از محل زیست دور کرد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان واکسیناسیون را آخرین مرحله برای مقابله و جلوگیری از شیوع آبله میمون عنوان کرد و گفت: فعلا تزریق واکسن در کشور ما ضرورت ندارد و در کشور‌های درگیر برای افرادی که با بیماران و حیوانات آلوده در تماس هستند، ضروری شده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار