وجود ساختمان‌های مشابه «متروپل» در کشور / ضرورت برخورد قاطع با مقصران و مسببان

تاریخ انتشار: دوشنبه 9 خرداد 1401 | 08:54 ق.ظ
وجود ساختمان‌های مشابه «متروپل» در کشور / ضرورت برخورد قاطع با مقصران و مسببان رییس پیشین سازمان مدیریت بحران کشور معتقد است که ساختمان‌های دیگری مشابه متروپل در کشور وجود دارد که باید تمام ارکان کشور برای ایمن‌سازی و حل مشکلات آن‌ها وارد عمل شود. اسماعیل نجار با اشاره به ریزش ساختمان متروپل در آبادان و دلایل این حادثه گفت: به صراحت باید بگویم که اگر نظارت دقیق بود و […]

رییس پیشین سازمان مدیریت بحران کشور معتقد است که ساختمان‌های دیگری مشابه متروپل در کشور وجود دارد که باید تمام ارکان کشور برای ایمن‌سازی و حل مشکلات آن‌ها وارد عمل شود.

اسماعیل نجار با اشاره به ریزش ساختمان متروپل در آبادان و دلایل این حادثه گفت: به صراحت باید بگویم که اگر نظارت دقیق بود و تمام دستگاه‌های مسئول وظیفه خود را به درستی انجام داده بودند، این اتفاق رخ نمی‌داد.

وی با بیان اینکه نظارت ابعاد مختلفی دارد که باید در تمام ابعاد اجرا شود، اظهارکرد:‌ وقتی می‌گوییم نظارت یعنی اینکه نظام مهندسی، شهرداری، دستگاه قضایی و … از مرحله اخذ مجوز  وتائید نقشه‌ها کار نظارتی خود را آغاز کنند و تا زمان پایان کار آن را ادامه دهند. حتی با توجه به اینکه این ساختمان از نوع تجمعی است لازم است که پس از بهره‌برداری هم بازدیدهای ایمنی دوره‌ای از آن انجام شود. اما متاسفانه آنطور که دستگاه‌های مسئول گفته‌اند، نظارت درست و دقیقی بر ساخت متروپل انجام نشده و رد تخلفات زیادی در آن وجود دارد.

نجار با بیان اینکه نتیجه آن تخلفات و فرار از قانون و مقررات، حادثه تلخی است که امروز شاهد آن هستیم، اظهارکرد: ما در کشورمان آیین‌نامه ۲۸۰۰ را داریم. معتقدم این آیین‌نامه حداقل آن چیزی است که باید در مورد ایمنی ساختمان‌ها رعایت شود و نظارت‌ها نیز دست‌کم باید بر همین اساس باشد، اما شاهد آن هستیم که این اتفاق رخ نمی‌دهد و نظارت‌ها حتی بر اساس این آیین‌نامه هم نیست.

رییس سابق سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه نباید در موضوع ریزش ساختمان متروپل فقط به ایمنی سازه توجه کنیم، اظهارکرد:‌نه فقط در مورد متروپل، بلکه در تمام ساختمان‌ها باید توجه داشته باشیم که کیفیت مصالح چگونه است؟ ‌ ترکیبات بتن چیست؟ گاهی تاخیر در رساندن بتن، تغییر دمای بتن و … کیفیت آن را کاهش می‌دهد. نوع جوشکاری سازه‌ها بسیار مهم است. باید حتما کارگری حرفه‌ای و آموزش دیده این اقدامات را انجام دهد. گاهی مصالح نامرغوب یا جوشکاری غیراستاندارد می‌تواند موجب ریزش ساختمان شود.

پیشنهاد نگارش گزارش ملی از حادثه متروپل

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم که گزارشی ملی در مورد تمام ابعاد ریزش ساختمان پلاسکو با محوریت گروهی از چهره‌های علمی و اجرایی در این مورد تهیه و به مردم اعلام شود، گفت:‌آیا مقصر فقط همان مالک و پیمانکار بوده است؟ ‌ آیا در مورد این ساختمان افراد دیگری قصور نداشته‌اند؟ ‌این‌ها مواردی است که باید در یک گزارش ملی روشن و مشخص شود. آنطور که من شنیده‌ام و در خبرها آمده بود، مهندس ناظر درباره ایمنی ساختمان متروپل تذکر داده بود، چرا شهرداری آن را متوقف نکرد؟ ‌ این موارد حتما باید مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ‌های آن هم برای اطلاع مردم و هم برای تجربه‌اندوزی از حوادث منتشر شود.

نجار افزود:‌ دستگاه قضایی نیز باید تا پایان قاطعانه با متخلفان برخورد کند. اگر با متخلفان ریزش ساختمان متروپل برخورد شود، مطمئن باشید که درس عبرتی برای دیگر افرادی خواهد شد که بدون توجه به ایمنی به دنبال ساخت و ساز هستند. اما اگر خدای نکردی با مقصران این حادثه برخورد نشود، جسارت متخلفان هم بیشتر خواهد شد و چه بسا متروپل‌های دیگری هم تکرار شود که البته امیدوارم هیچگاه شاهد چنین حوادثی نباشیم.

رییس پیشین سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه از پلاسکو آنطور که باید درس گرفته نشد، تصریح کرد:‌البته جنس و نوع حادثه ریزش ساختمان متروپل با آنچه که در پلاسکو رخ داد، تفاوت‌هایی دارد. اما در مورد ساختمان‌های نا ایمن مردم حق دارند که بپرسند بعد از پلاسکو چه اقداماتی انجام شده و امروز وضعیت ایمنی ساختمان‌ها چه تغییری کرده است؟ ‌ حل این مشکل نیازمند یک اراده ملی و جمعی است.

نجار درباره اینکه آیا ساختمان‌هایی مانند متروپل در کشور وجود دارد یا خیر، گفـت: به نظر می‌رسد که ساختمان‌هایی مانند متروپل درکشور وجود دارد و البته که برای حل و ایمن‌سازی آن باید تمام ارکان کشور توجه ویژه داشته باشند. وگرنه شاید سال‌ها بعد خدای نکرده ساختمانی دیگر ریزش کند و آن وقت بگوییم چرا از متروپل درس نگرفتیم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار