برنامه مناطق نفتخیز جنوب برای بهینه‌سازی مصرف انرژی مطابق استانداردهای جهانی

تاریخ انتشار: پنجشنبه 12 خرداد 1401 | 08:24 ق.ظ
برنامه مناطق نفتخیز جنوب برای بهینه‌سازی مصرف انرژی مطابق استانداردهای جهانی مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در وبینار رویکرد بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت نفت گفت: این شرکت در نظر دارد طی برنامه‌ای بلندمدت با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، مصرف انرژی خود را مطابق استانداردهای جهانی بهینه‌سازی کند. غلامرضا نورانی روز چهار‌شنبه(۱۱ خرداد۱۴۰۱) در وبینار رویکرد بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت نفت اظهار […]

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در وبینار رویکرد بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت نفت گفت: این شرکت در نظر دارد طی برنامه‌ای بلندمدت با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، مصرف انرژی خود را مطابق استانداردهای جهانی بهینه‌سازی کند.

غلامرضا نورانی روز چهار‌شنبه(۱۱ خرداد۱۴۰۱) در وبینار رویکرد بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت نفت اظهار داشت: این شرکت هم تامین‌کننده و هم مصرف‌کننده انرژی است و برای کاهش مصرف انرژی کارهای عمده‌ای را انجام داده یا در دست اجرا دارد.

وی افزود: در این راستا مناطق نفتخیز جنوب ضمن ایجاد ساختار سازمانی بهینه سازی مصرف انرژی، کارهای عمده‌ای در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه، بهینه‌سازی توربین‌ها و الکتروموتورها انجام داده است.

نورانی با اشاره به شدت بالای مصرف انرژی در کشور نسبت به متوسط مصرف جهانی بیان داشت: باید فرهنگ مصرف بهینه را نهادیه کرد چون با کاهش ۵ درصدی مصارف خانگی می‌توان معادل یک فاز پارس جنوبی در مصرف گاز صرفه‌جویی و از آن در مصارف تولید محصولات پتروشیمی و برق استفاده کرد که از ارزش افزوده بالایی برخوردار است.

کشور شدت مصرف انرژی بالایی دارد

در این وبینار رئیس پژوهش و فناوری مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در عرصه بهینه‌سازی مصرف انرژی، اظهار داشت: در مباحث بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از اساسی‌ترین شاخص‌هایی که در نظر گرفته می‌شود شاخص شدت انرژی است که شدت انرژی برابر با نسبت مصرف انرژی به GDP یک کشور است.

وی ادامه داد: شاخص شدت انرژی را یک معیار به منظور برآورد کارآمدی نظام اقتصادی تلقی می کنند و در شرایطی که سیاست گذاران کلان کشور در سندهای بالادستی همواره بر کاهش شاخص شدت انرژی در کشور تاکید می کنند اما در عمل شاهد بی توجهی به این شاخص و افزایش آن هستیم.

محمد گلستان‌باغ گفت: با بررسی آمار جهانی درخصوص میزان سرمایه گذاری کشورها در سال ۲۰۱۶ در جهت کاهش مصرف انرژی مشخص می شود بیشتر سرمایه گذاری به بخش ساختمان با حدود ۵۸ درصد اختصاص دارد و سهم حمل و نقل و صنعت به ترتیب ۲۶ و ۱۶ درصد است. 

وی ادامه داد: مهمترین راهکار برای اجرای سیاستگذاری های کاهش مصرف انرژی، ایجاد ساختار کارآمد بر مبنای لایه های زنجیره ارزش ساختاری است. بهینه مصرف انرژی یکی از مولفه های اصلی لایه های ساختاری زنجیره ارزش محسوب می شود.

دکتر گلستانباغ در پایان گفت: بر مبنای آمار سال ۱۳۹۸ ترازنامه منابع هیدروکربوری حدود ۶۴ درصد از منابع هیدروکربوری تولیدی کشور (مجموع نفت و گاز) سرنوشت تبدیل به سوخت (۴۳درصد) و یا اتلاف انرژی (۱۶درصد) داشته است.

معاون بهینه‌سازی مصرف انرژی مدیریت تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این شرکت در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی پرداخت و گفت: این شرکت دارای ۴۵۰ مگاوات دیماند مصرف انرژی است که بهینه‌سازی و کاهش شدت مصرف می‌تواند بر بهره‌وری سازمان و کشور تاثیر گذار باشد.

جواد ذوالفقاری بیان داشت: بهینه‌سازی مصرف انرژی به نوعی تولید مجدد و بازیافت تولید است و در مقایسه با افزایش تولید نفت هزینه بسیار پایینی دارد و از این نظر حائز اهمیت است.

وی، از مهمترین اقدامات مناطق نفتخیز جنوب در حوزه بهینه‌سازی را ممیزی صنعتی در واحدهای صنعتی، فروش گازهای همراه، بهسوزی و بدون ‌دود کردن مشعل‌ها و استقرار نظام مدیریت انرژی برشمرد.

در این وبینار همچنین کاظم کاشفی مدیر گروه سوخت و احتراق پژوهشگاه صنعت نفت، علی نوروزی مسئول بخش نفت و گاز شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور، ابراهیم حاجی دولو رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز و هیوا خالدی مدیرعامل شرکت دانش بنیان توربوتک در خصوص موضوع وبینار به بیان دیدگاه‌‌های خود پرداختند.

شایان ذکر است این وبینار از سوی مدیریت تولید (معاونت بهینه سازی مصرف انرژی) و پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به مناسبت گرامیداشت اول خرداد روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف انرژی برگزار شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار