پایان خوش برداشت دانه روغنی کلزا در خوزستان

تاریخ انتشار: یکشنبه 22 خرداد 1401 | 11:16 ق.ظ
پایان خوش برداشت دانه روغنی کلزا در خوزستان امسال برداشت و خرید ۷۸هزار تن دانه روغنی کلزا در خوزستان با وجود خشکسالی شدید پایان خوش و دلنشینی را برای کشاورزان کلزاکار این استان رقم زد.

کشت دانه روغنی کلزا در خوزستان که در سال ۱۳۹۲ از ۱۰هزار هکتار فراتر نمی رفت در سال زراعی گذشته به ۷۶هزار هکتار و برداشت آن به حدود ۱۱۰هزار تن رسید و یک رکورد بی سابقه در تاریخ کشاورزی این استان رقم زد.

این شرایط در سال زراعی جاری به علت خشکسالی و نبود آب کافی در پشت سدهای استان به ۴۵هزار هکتار رسیده و پیش بینی ها از برداشت حداکثر ۶۰هزار تن برای سال زراعی جاری پیش شده بود.

با این حال با اجرای بهتر عملیات بهزراعی ، مقابله با آفات و از همه مهمتر  دمای مناسب در فروردین ماه امسال شرایط بهتری برای رشد دانه روغنی کلزا فراهم کرد و در مجموع سبب شد ۱۸هزار تن بیش از مقدار پیش بینی شده محصول برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان می گوید:کشت کلزا که کاملا” متناسب با آب و هوای خوزستان است به دلیل استقبال کشاورزان و قیمت تضمینی بیشتر از گندم به سرعت در استان همه گیر شد ، کشاورزان شوشی امسال با تولید ۳۰هزار تن محصول معادل ۴۰درصد کل تولید استان را به قیمت تضمینی و توافقی به دولت و بخش خصوص فروختند.

تورج نوروزی با اشاره به اینکه قیمت تضمینی کلزا در سال های اخیر رو به رشد بوده است و همین ، عامل مهمی برای توسعه کشت این محصول راهبردی در استان بود افزود: امسال قیمت تضمینی هرکیلوگرم کلزا ۱۵۰هزار ریال بود و در سال زراعی آینده این رقم به ۲۳۰هزار ریال افزایش یافته است.

وی گفت: جهش قیمت تضمینی کلزا برای سال آینده زراعی ، شرایط خوبی برای توسعه کشت کلزا در خوزستان فراهم آورد و می تواند رتبه تولید این محصول را از جایگاه دوم به اول کشور تبدیل کند.

 

توسعه کشت قراردادی کلزا

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به نقش کشت کلزا در تناوب کشت و حاصلخیزی خاک ، توسعه کشت قراردادی کلزاکاران با بخش خصوصی و دولتی را عاملی مهم در توسعه کشت این محصول می داند.

خدارحم امیری زاده افزود: سال زراعی جاری در مجموع حدود ۲۵هزار هکتار از کل اراضی زیرکشت کلزا در استان ، به کشت قراردادی اختصاص یافت که این خود در بهبود شرایط مالی کشاورزان و تامین نهاده های کشاورزی همچون کود وسم بسیار مهم بود.

وی با اشاره به سیاست راهبردی بخش کشاورزی در دولت سیزدهم که تاکید دارد هیچ بذری در زمین پاشیده نخواهد شد مگر اینکه مشتری و تقاضای آن در بازار وجود داشته باشد افزود:بر همین اساس سال  زراعی آینده تلاش می شود همه اراضی کلزا در خوزستان به کشت قراردادی تبدیل شود که این خود ترغیب کشاورزان را برای کشت این محصول را بیشتر خواهد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان ضرورت توسعه کشت قراردادی کلزا در تامین امنیت غذایی کشور و کاهش وابستگی به واردات روغن خوراکی اظهار داشت: کشت قراردادی این فرصت را برای کشور ایجاد خواهد کرد تا تولید روغن خوراکی در کشور با توجه به مناقشه روسیه و اوکراین که واردات روغن خوراکی را با مشکلاتی همراه کرده است ادامه یابد.

امیری زاده افزود:در سال زراعی آینده چنانچه شرایط آب و هوایی اجازه دهد و بارندگی ها به موقع شکل گیرد امکان کشت کلزا در سطح ۱۰۰هزار هکتار و برداشت بیش از ۲۰۰هزار تن دانه روغنی کلزا فراهم خواهد شد.

 

ورود  بخش خصوصی به کشت قراردادی کلزا در خوزستان

کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه که تولیدکننده روغن خوراکی در کشور است امسال برای دومین سال متوالی وارد فرایند کشت قراردادی کلزا در خوزستان شد که این خود انگیزه کشاورزان کلزاکار خوزستان را برای کشت این گیاه با ارزش افزایش داد.

کیوان فرهنگ آسا مدیر زراعت کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار هدف از کشت قراردادی را حمایت از کشاورزان و توسعه کشت این محصول راهبردی بیان کرد و افزود:باتوجه به رضایت کشاورزان خوزستانی در سال زراعی گذشته و بازدید از سطح زیرکشت ، تامین نهاده‌ها ، تحویل محصول و پرداخت به‌موقع وجوه خرید و در راستای سیاست های حمایتی وزارت جهادکشاورزی از تولید داخلی محصولات اساسی ، نسبت به کشت قراردادی در سال دوم برنامه ریزی شد.

وی گفت:در صورت همکاری و همراهی مجموعه مدیریت بخش کشاورزی خوزستان ، آمادگی داریم همه اراضی زیرکشت کلزا در خوزستان را در سال زراعی آینده زیرپوشش کشت قراردادی ببریم.

فرهنگ آسا افزود:تامین نهاده‌هایی شامل کودهای پایه و سرک، تضمین خرید محصول با نرخ خرید تضمینی ابلاغی دولت، بازدید حداقل سه مرحله از اراضی زیرکشت از فصل کاشت تا برداشت از جمله اقدام های موثر این شرکت در قرارداد با کشاورزان خوزستانی خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد کشت قراردادی به افزایش عملکرد در واحد سطح ، رضایت مندی کشاورزان از کشت دانه های روغنی و زمینه ساز توسعه این محصولات راهبردی تا رسیدن به خودکفایی در تولید روغن خوراکی مورد نیاز کشور منجر شود.

فرهنگ آسا با بیان اینکه حدود ۹۰درصد روغن خوراکی مورد نیاز کشور از خارج تامین می شود افزود:کشت دانه های روغنی در خوزستان به خصوص کلزا در چند سال اخیر روندی صعودی داشته که با کشت قراردادی ، سطح زیرکشت دانه های روغنی در این استان مطمئنا” افزایش خواهد یافت.

کشت دانه روغنی کلزا در خوزستان از اوایل آبان ماه شروع و از دهه سوم فروردین سال بعد برداشت آن شروع می‌شود.

 

بسته شدن پرونده خرید تضمینی کلزا در خوزستان     

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان نیز گفت: پرونده خرید تضمینی و توافقی دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری با پرداخت هفت هزار و ۹۵۵میلیارد ریال معادل ۹۹.درصد کل مطالبات به کشاورزان بسته شد.

امید جهان نژادیان با اشاره به اینکه غله خوزستان در سال زراعی جاری مازاد تولید کلزا را به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری و به کارخانه های روغن کشی ارسال کرد افزود: سال زراعی آینده بر اساس سیاست های وزارت جهاد کشاورزی ، این اداره وارد کشت قراردادی کلزا خواهد شد.

وی ادامه داد: با اجرای سیاست‌های حمایتی در جهت خرید تضمینی محصول کلزا و افزایش سطح زیرکشت و میزان تولید این محصول راهبردی ، انتظار می‌رود سال آینده زراعی ، وابستگی کشور به روغن‌ وارداتی کاهش یابد.

براساس مطالعات انجام شده توسط کارشناسان جهاد کشاورزی ،روغن کلزا در ردیف مرغوب ترین روغن های خوراکی قرار دارد از این رو توسعه کشت کلزا برای افزایش درآمد کشاورزان ، کاهش وابستگی به روغن وارداتی و ارتقای امنیت غذایی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر اساس اعلام وزارت جهادکشاورزی بیش از۹۰ درصد مواد مصرفی روغن خوراکی کشور با واردات تامین می‌‎شود.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی، باغی، فرآورده‌ دامی و عسل، معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور، در جایگاه نخست قرار دارد.

تداوم خشکسالی و کاهش ذخایر آب سدهای خوزستان، ممنوعیت و محدودیت کشت‌ تابستانه و آب بَر، بر میزان تولیدات بخش کشاوررزی استان تاثیر منفی داشته است.

استان خوزستان حدود یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد ولی در صورت تامین آب و احداث شبکه زهکشی و آبیاری، بهره گیری از روش‌های نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای امکان توسعه اراضی کشاورزی تا ۲.۲ میلیون هکتار را دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار