طرح وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی پایدار در تولید گندم

تاریخ انتشار: یکشنبه 22 خرداد 1401 | 11:50 ق.ظ
طرح وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی پایدار در تولید گندم سرپرست مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از طرح‌های این وزارتخانه برای خودکفایی در تولید گندم خبر داد.

سهراب سهرابی، سرپرست مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورز روز شنبه در نشست کارشناسی، با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی رسیدن به خودکفایی در تولید گندم را در دستور کار خود قرار داده است رئوس برنامه‌های این وزارتخانه را برای دستیابی به این هدف برشمرد.
به گفته سهرابی ساماندهی بذور و تولید بذور رسمی با کیفیت، کنترل آفات و توسعه روش‌های نوین آبیاری، توسعه کشت قراردادی، طرح جهش تولید در گندم زار‌ها با تحت پوشش قراردادن تمامی دیم زار‌ها و همچنین سیاست‌های حمایتی از کشاورزان و طرح‌های آموزشی وترویج کشاورزی از جمله برنامه‌هایی است که وزارت جهاد کشاورزی برای رسیدن به تولید پایدار در دستور کار دارد.
به گفته سرپرست مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در مسیر توسعه کشت قراردادی در ۱۷ استان کشت قرادادی در سطح ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی به صورت آزمایشی آغاز شده و با بازخورد مثبت کشاورزان قرار است این میزان به ۲ میلیون هکتار در سال زراعی جاری افزایش یابد.
سهرابی در خصوص جهش تولید در مزارع گندم زار‌ها گفت، قرار است تمامی دیمزار‌ها تحت پوشش قرار بگیرد بطوریکه ۲ سال پیش کشت دیم در سطح ۶۵۰ هزار هکتار و در سال گذشته به ۲.۵ میلیون هکتار رسید و قرار است این میزان در سال آتی به ۵ میلیون هکتار برسد و سهم گندم از این میزان ۲.۵ میلیون هکتار خواهد بود.
به گفته سهرابی در مسیر طرح‌های حمایتی از کشاورزان تدابیری، چون دادن بذور اصلاح شده، مشارکت در بیمه کشاوری، دادن کود‌های تقویتی و محرک‌های رشد و خرید تضمینی گندم از کشاورزان دیده شده است.
سرپرست مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به شاخص‌های تعیین قیمت تضمینی گندم از جمله هزینه تولید، سود متعارف زارع، قیمت جهانی و نرخ گندم در کشور‌های همسایه، خاطر نشان کرد این رویکرد تشویقی نقش مهمی در ترغیب کشاورزان به کشت گندم داشته و این قیمت تضمینی با توجه به فاکتور‌های گفته شده قابل تغییر و به نفع کشاورزان خواهد بود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار