ظرفیت تامین آب و برق یک میلیون زائر اربعین در مرز چذابه وجود دارد

تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 خرداد 1401 | 10:26 ق.ظ
ظرفیت تامین آب و برق یک میلیون زائر اربعین در مرز چذابه وجود دارد مشاور وزیر نیرو در امور ایثارگران و عتبات عالیات با تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای تامین زیر ساخت هایی چون آب و برق در مرز چذابه گفت:ظرفیت تامین آب و برق یک میلیون زائر اربعین در مرز بین المللی چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز وجود دارد.

سیدیعقوب محمد مرادی روز چهارشنبه پس از بازدید از زیرساخت های مرز چذابه در حوزه آب و برق در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود:هم اکنون نواقصی در خط آبرسانی به موکب ها و پایانه مسافری چذابه وجود دارد که تا پیش از حرکت زائران اربعین رفع خواهد شد و در وضعیت پایدار قرار می گیرد.

وی اظهار داشت:بررسی اولیه نشان می دهد در تامین و فشار مناسب آب ، مشکل خاصی وجود ندارد و به طور قطع همه تاسیسات آب وزارت نیرو در مرز چذابه در ۲ ماه آینده در وضعیت طبیعی قرار خواهند گرفت.

محمد مرادی در ادامه افزود: طراحی و ساخت مخزن ۲ هزار متر مکعبی در مرز چذابه به منظور اطمینان بخشی بیشتر ، در مرحله مناقصه است که چنانچه نتوانیم دراربعین امسال این مخزن را وارد مدار کنیم به طور قطع در اربعین سال آینده آماده بهره برداری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه که تا پیش از اربعین ۱۳۹۸ ، آبرسانی به زائران و موکب های اربعین با تانکر صورت می گرفت بیان کرد:هیچ کدام از مرزهای چهارگانه تردد زائران اربعین به اندازه مرز چذابه دارای تاسیسات مناسب آب و برق نیست لذا نگرانی در زمینه تامین آب برای زائران اربعین در فصل گرما وجود ندارد.

 

تعمیر تاسیسات برق رسانی و روشنایی مرز چذابه

مشاور وزیر نیرو در امور ایثارگران و عتبات عالیات در ادامه با اشاره به اینکه در تاسیسات برق مرز چذابه در مدت ۲ سالی که پیاده روی اربعین انجام نشد اشکالاتی وجود دارد که برای رفع و آماده سازی تاسیسات برق رسانی و روشنایی توقفگاه خودروها و موکب ها ، مجموعه وزارت نیرو بسیج خواهد شد افزود: عملیات تعمیر تاسیسات برق در روزهای آینده در چذابه شروع خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی ها اربعین امسال حدود پنج میلیون زائر از مرزهای چهارگانه شلمچه و چذابه در خوزستان ، مهران در استان ایلام و خسروی در استان کرمانشاه به شهرهای مقدس عراق به خصوص کربلای معلا و نجف اشرف مشرف خواهند شد افزود: در مجموع حدود ۱۰ تا ۱۵درصد کل زائران اربعین حسینی از مرز چذابه رهسپار عراق می‌شوند.

اعضای کمیته زیرساخت ستاد اربعین کشور روز سه شنبه از تاسیسات زیربنایی مرزهای چذابه و شلمچه بازدید تا مشکلات این تاسیسات را طبق برنامه زمان بندی شده یعنی ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۱ آماده سازی کنند.

تاسیسات راه و شهرسازی ، امداد و نجات ، آب و برق ، ارتباطات و بهداشت عمومی از مهمترین بخش های زیرساخت های مرزهای چذابه و شلمچه بود که مورد بازدید اعضای کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین کشور قرار گرفت.

طبق تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ۲۶شهریور مصادف با اربعین حسینی است ولی کاروان های اربعین حسینی از اول ماه صفر حرکت تدریجی خود را به سمت مرزهای چهارگانه آغاز می کنند و در چند روز مانده به روز اربعین به اوج خود می رسد.

اربعیین ۱۳۹۸ در مجموع یک میلیون زائر از مرزهای شلمچه و چذابه راهی شهرهای مقدس عراق شدند که این تعداد حدود ۳۵۰هزار زائر از چذابه و ۶۵۰هزار زائر از مرز بین المللی شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر راهی شهرهای مقدس عراق شدند.

در ۲ سال اخیر به علت همه گیری ویروس کرونا ، مسایل امنیتی عراق  و موافقت نکردن مسئولان ارشد عراق ،  زائران اربعین حسینی موفق به حضور در کنگره جهانی اربعین در کربلای معلا نشدند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار