خوزستان توان تولید سالانه ۵۰ میلیون تن محصول کشاورزی را دارد

تاریخ انتشار: پنجشنبه 26 خرداد 1401 | 08:40 ق.ظ
خوزستان توان تولید سالانه ۵۰ میلیون تن محصول کشاورزی را دارد معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان با اشاره به تولید سالانه حدود ۱۸میلیون تن محصول کشاورزی در خوزستان گفت: چنانچه از ظرفیت‌های موجود و فناوری‌ روز در کنار آموزش استفاده شود امکان رساندن این میزان به ۵۰ میلیون تن وجود دارد.

آقارضا فتوحی روز چهارشنبه در سی و ششمین جشنواره معرفی تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی خوزستان در سرسرای اجتماعات هتل نیشکر اهواز افزود: زمین‌های کنونی زیرکشت در 

خوزستان حدود ۱.۳ میلیون هکتار است در حالی که عرصه‌های منابع طبیعی و قابل بهره‌برداری این استان ۶.۵ میلیون هکتار است بنابراین بخش مهمی از زمین‌ها و عرصه‌های طبیعی استان بدون استفاده و بهره برداری مانده است.
وی بهره برداری از فناوری نوین، آموزش و ترویج و بالا بردن بهره وری را در بخش کشاورزی خوزستان مورد تاکید قرار داد و بیان کرد:هم اکنون آب در خوزستان از نفت برای ما مهم تر است بنابراین هرگونه ارتقای بهره وری از آب در خوزستان، منجر به افزایش ثروت و درآمدزایی برای کشاورزان خواهد شد.
فتوحی ، خوزستان را قطب نخست و مهم تولیدات کشاورزی کشور برشمرد و بیان کرد: تولید گندم خوزستان در سال زراعی جاری نزدیک به ۱.۴میلیون تن و تولید کلزا حدود ۷۸ هزار تن به ارزش تقریبی ۱۵۰هزار میلیارد ریال است که همه آن وارد چرخه اقتصادی استان می‌شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان ادامه داد:باید بخش کشاورزی خوزستان را بر اساس عقل و دانامحوری جلو ببریم تا کشاورزی سنتی به تجاری تبدیل و وارد بازارهای جهانی و صادرات شود در این صورت است که بخش کشاورزی جذاب و قابلیت سرمایه گذاری بیشتر در آن فراهم خواهد شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز با بیان اینکه امروز  شیوه مدیریت تغییر کرده و مبتنی بر دانش است گفت: کشاورزی قراردادی از اولویت‌های وزارت متبوع خواهد بود.
خدارحم امیری زاده با بیان اینکه امروز کشور ما بیش از هر زمان دیگری به امنیت غذایی احتیاج دارد افزود: بستر و ساختار امنیت غذایی و تولید در کشور مهیا است و این نشان دهنده ظرفیت‌های خوبی است که در خوزستان وجود دارد.
وی ادامه داد: در حالی که همه شواهد بیانگر این بود که تولیدات ما به تناسب مشکلات موجود به ویژه خشکسالی کم نظیر، نسبت به سال های قبل باید رو به کاهش می‌رفت ولی با تلاش بیشتر، برخی تولیدات کشاورزی ۲۵ درصد نسبت به سال زراعی گذشته افزایش داشته است.
امیری زاده با بیان اینکه ۲۱۰ هزار بهره بردار در خوزستان فعالیت دارند گفت: ۷۱ کشاورز نمونه استانی و پنج کشاورز نمونه کشوری در این جشنواره حضور دارند که باید از آنها به عنوان جهادگران واقعی کشور نام برد.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به کاهش ۳۷ درصدی میانگین بارندگی در کشور و خوزستان بیان کرد:درحالی که سطح زیر کشت افزایش نیافت اما مدیریت در عملیات های کاشت و داشت و تغذیه گیاهی، منجر به افزایش عملکرد در سطح شد به طوری که میزان عملکرد گندم از ۲.۵ تن به سه تن در هکتار رسید.
وی با اشاره به بسته شدن پرونده خرید کلزا در خوزستان با ۷۸ هزار و ۳۰۰ تن خرید تضمینی گفت: خوزستان امسال موفق به کسب رتبه نخست در خرید کلزا در کشور شد و این یک موفقیت بزرگ برای بخش کشاورزی استان محسوب می‌شود. همچنین تاکنون ۶۰۰ هزار تن چغندر قند از سطح مزارع خوزستان برداشت شده است.

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این جشنواره با بیان اینکه با دانش بنیان کردن کارها می‌توان به سوی روش‌های نوین حرکت کرد گفت:این به معنای تحول آفرینی یعنی دانش بنیان کردن کارهاست اما تحول آفرینی به تنهایی کافی نیست بلکه تحول گرایی و تحول پذیری باید در کنار هم قرار گیرند که مستلزم روی آوردن کشاورزی سنتی به کشاورزی نوین است.
حجت الاسلام “عبدالامیر رجب پور” افزود: خوزستان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی دارای مقام برتر است و این به واسطه مدیریت صحیح است اما این موضوع می‌طلبد که در عرصه مدیریت توزیع و مصرف نیز با کمک خردمندان و افراد باتجربه گام های قوی تری برای ارتقای بیشتر سطح کشاورزی استان برداشته شود.
به گزارش ایرنا در این جشنواره از ۷۱ کشاورزی و بهره بردار بخش کشاورزی با اهدای لوح سپاس و هدایا، تجلیل شد.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار