تکمیل زنجیره ارزش صادرات ایران به عراق، به توسعه اقتصادی منجر می‌شود

تاریخ انتشار: یکشنبه 29 خرداد 1401 | 10:32 ق.ظ
تکمیل زنجیره ارزش صادرات ایران به عراق، به توسعه اقتصادی منجر می‌شود رئیس اتاق اهواز به اشاره به ظرفیت‌های تجاری ایران و عراق، می‌گوید: تکمیل زنجیره ارزش صادراتی ایران با محوریت استان خوزستان، به تحقق توسعه اقتصادی منجر خواهد شد.

رئیس اتاق اهواز با اشاره به حضور هیات تجاری عراق در چهار استان صنعتی کشور به‌منظور اطلاع هرچه بیشتر از توانمندی‌های تولیدی و اقتصادی ایران گفت: امکان تکمیل زنجیره ارزش صادراتی ایران با محوریت استان خوزستان، توسعه اقتصادی را در پی دارد.

 شهلا عموری در نشست مشترک هیات تجاری کشور عراق با فعالان بخش خصوصی خوزستان اظهار کرد: باید توجه داشت که عراق، بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در زمینه صادرات محصولات غیرنفتی است.

وی افزود: این کشور برای فعالیت‌های اقتصادی ایران و بخصوص خوزستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است باید بیش‌ازپیش به توسعه مبادلات تجاری با این کشور توجه داشت.

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: این هیات در سفری ۶ روزه به ایران در استان‌های صنعتی قم، آذربایجان غربی، اردبیل حضور پیدا کردند و درنهایت نیز با تجار خوزستانی به مذاکره پرداختند تا زمینه توسعه مبادلات تجاری ایران و عراق بیش‌ازپیش فراهم شود.

عموری با تأکید بر اینکه معرفی توانمندی‌های اقتصادی مناطق مختلف ایران به فعالان اقتصادی کشورهای همسایه بخصوص عراق زمینه‌ساز توسعه مبادلات تجاری است افزود: تکمیل زنجیره ارزش صادراتی محصولات با محوریت خوزستان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کاری اتاق اهواز است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که حفظ سهم ایران از بازار کشورهای هدف بخصوص عراق به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شریک‌های تجاری کشورمان باید با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس اتاق اهواز خاطرنشان کرد: در این راستا، تبادل هیات‌های تجاری بین ایران و کشورهای همسایه موضوعی است که در برنامه‌های کاری اتاق اهواز قرار دارد.

عراق به توسعه مبادلات تجاری با ایران علاقه‌مند است

رئیس اتاق بازرگانی استان دیوانیه عراق گفت: ایران در زمینه تولید و فعالیت‌های اقتصادی از توانمندی بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل عراق به توسعه مبادلات تجاری با این کشور علاقه‌مند است.

محمود اللیثی در همایش بررسی راه‌های همکاری و توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق در محل اتاق اهواز اظهار کرد: ظرفیت‌های موجود ایران بسیار قابل افتخار است، اما با وجود این مشکلات در مسیر تبادلات تجاری بین دو کشور وجود دارد.

وی افزود: به همین دلیل، تعدادی از تجار عراقی، بازار ایران را ترک کردند و در حال تلاش هستیم تا این مشکلات برطرف شود و آنها به چرخه تجارت با ایران برگردند.

رئیس اتاق بازرگانی استان دیوانیه عراق، حضور هیات تجاری این کشور در استان‌های قم، آذربایجان غربی، اردبیل و خوزستان را برای انجام فعالیت‌های اقتصادی، اثربخش عنوان کرد و گفت: اعزام این هیات تجاری به ابتکار اتاق اهواز و با همکاری دیگر اتاق‌های بازرگانی ایران انجام شد.

در ادامه این همایش، نشست B۲B هیات تجاری کشور عراق با فعالان بخش خصوصی استان خوزستان در محل اتاق اهواز برگزار شد. به گفته عموری، محوریت این نشست‌ها در حوزه تجارت عمومی و مواد غذایی، فرش، آهن، چوب بود.

رئیس اتاق اهواز گفت: فعالان اقتصادی هر ۲ کشور از این نشست جاری استقبال چشمگیری داشتند. هیات تجاری اعزامی از استان‌های بغداد، دیوانیه و بصره پس از آگاهی از ظرفیت‌های اقتصادی استان‌های قم، آذربایجان غربی و اردبیل، اتاق اهواز را واسطه‌ای برای انتقال ظرفیت‌ها اقتصادی ایران به کشور عراق تعیین کردند.

در ۲ ماهه نخست امسال، صادرات بیش از ۸۵۶ هزار تن کالا از طریق گمرکات خوزستان به کشور عراق انجام شده و ارزآوری ۱۲۰ میلیون دلاری را برای کشور در پی داشته است و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت تبادلات تجاری بین ۲ کشور است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار