گرمازدگی؛ از استرس گرمایی تا مرگ

تاریخ انتشار: یکشنبه 29 خرداد 1401 | 11:44 ق.ظ
گرمازدگی؛ از استرس گرمایی تا مرگ کارشناس مدیریت سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: در صورتی که دمای محیط کار به حدی باشد که تعادل حرارتی انسان را به هم بزند به افراد استرس گرمایی وارد می‌شود بنابراین این افراد در مقابله با فشار گرمایی، دچار پاسخ‌های فیزیولوژیکی مانند افزایش دمای بدن و افزایش ضربان قلب می‌شوند. مریم عفراوی، […]

کارشناس مدیریت سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: در صورتی که دمای محیط کار به حدی باشد که تعادل حرارتی انسان را به هم بزند به افراد استرس گرمایی وارد می‌شود بنابراین این افراد در مقابله با فشار گرمایی، دچار پاسخ‌های فیزیولوژیکی مانند افزایش دمای بدن و افزایش ضربان قلب می‌شوند.

مریم عفراوی، با اشاره به افزایش گرما در خوزستان و تبعات آن اظهار کرد: با توجه به شرایط جوی حاکم در منطقه و قرار گرفتن در فصل گرم سال احتمال افزایش مواجهه با تنش‌های حرارتی و مشکلات جسمانی ناشی از آن در محیط‌های عمومی و کار وجود دارد.

وی افزود: همه گرما و عوارض ناشی از آن را می‌شناسند و می‌دانند در این شرایط راهکار چیست اما اهمال در انجام اقدامات پیشگیرانه منجر به ایجاد تبعات ناشی از گرما و گرمازدگی تعداد زیادی از شهروندان می‌شود.

از استرس گرمایی تا مرگ

کارشناس مدیریت سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: در صورتی که ردیف دمای محیط کار به حدی باشد که تعادل حرارتی انسان را به هم بزند به افراد استرس گرمایی وارد می‌شود بنابراین این افراد در مقابله با فشار گرمایی، دچار پاسخ‌های فیزیولوژیکی مانند افزایش دمای بدن و افزایش ضربان قلب می‌شوند؛ این پاسخ‌ها به همراه عوامل دیگر مانند خستگی، کم آبی بدن و موارد دیگر می‌تواند به اختلالات ناشی از گرما، بیماری‌های ناشی از گرما و حتی در مواردی به مرگ منجر شود.

وی بیان کرد: نخستین اصل برای کنترل گرما در محیط‌های کاری تطابق است یعنی به فرد فرصت دهیم تا با محیط تطابق پیدا کند و در ادامه عوامل موثر از جمله سن در سازش با گرما را عنوان کرد؛ زمانی که سن فرد بالای ۴۰ سال باشد تطابق وی با گرما کم می‌شود اما فرد بالای ۶۰ سال با گرما تطابق پیدا نمی‌کند.

عفراوی افزود: هر چه بافت چربی بدن بیشتر باشد، از دفع حرارت بدن بیشتر جلوگیری می‌کند. همچنین برخی بیماری‌ها از قبیل اختلالات غددی و هورمونی میزان تطابق فرد با محیط گرما را کاهش می‌دهند.

وی بیان کرد: مصرف مایعات به ویژه آب که در تعریق اثرگذار است برای تطابق با گرما اثر مستقیم دارد. بهتر است افراد گرمازده آب را همراه کمی نمک مصرف کنند.

کارشناس مدیریت سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: اگر بخواهیم عوارض ناشی از گرما را با جزئیات بیشتر عنوان کنیم باید بدانیم که به طور کلی عوارض ناشی از گرما به دو گروه طبقه بندی می‌شوند؛ گروه نخست عوارض خفیف است که شامل سوختگی پوست و جوش‌های گرمایی هستند؛ جوش‌های گرمایی به علت بسته شدن دهانه غدد موجب عرق بدن می‌شوند.

وی ادامه داد: گروه دوم عوارض شدید با پنج سندرم بالینی است که ممکن است به علت تماس با دمای محیطی بالا بروز پیدا کنند. این سندرم‌ها به ترتیب گرمازدگی، خستگی ناشی از گرما، کرامپ‌های گرمایی، سنکوپ گرمایی و اختلالات پوستی هستند .

کارشناس مدیریت سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: پیشگیری از بروز عوارض و مشکلات ناشی از گرما و اتخاذ راه حل‌های کنترلی مورد تاکید است و این راه‌ها به دو دسته راه‌های کنترل و پیشگیری در محیط‌های کاری و راه‌های پیشگیری و کنترل گرما برای عموم تقسیم می‌شوند.

راه‌های پیشگیری از گرما در محیط‌های کاری

عفراوی با اشاره به روش‌های پیشگیری و کنترل گرما در محیط‌های کاری بیان کرد: وجود تهویه عمومی ترقیقی، کاهش فعالیت جسمانی و ایجاد برنامه منظم کار و استراحت با اختصاص دادن مکان‌های استراحت از راه‌های پیشگیری از گرمازدگی در محیط‌های شغلی است. در این مکان‌ها درجه حرارت هوا باید به وسیله تهویه مطبوع پایین‌تر از ۲۴ درجه سانتیگراد نگهداشته شود.

وی افزود: در صورت امکان، فرآیند گرمازا باید در اوقات خنک‌تر روز انجام شود زیرا در این صورت بار گرمایی محیط کم می‌شود. تهیه آب خنک با درجه حرارت ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد در نزدیکی محل کار برای کاهش احتمال از دست دادن آب و الکترولیت‌ها که نتیجه آن عوارض ناشی از گرما است و ایجاد آب‌خوری در نزدیکی محل کار باید انجام شود.

کارشناس مدیریت سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: با تهیه آب آشامیدنی حاوی ۰.۱ درصد نمک محلول، امکان ایجاد کرامپ‌های گرمایی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. این روش بر استفاده از قرص‌های نمک برتری دارد .معاینات کارگران، آموزش کارگران و استفاده از وسایل حفاظت فردی نیز توصیه می‌شود.

روش‌های پیشگیری و کنترل گرما برای شاغلین و عموم

وی افزود: در این روزها باید بدن خنک نگهداشته شود و تا حد امکان از حضور زیر نور آفتاب پرهیز شود. افرادی که در این روزها در محیط آزاد کار می‌کنند یا تردد دارند باید از یک سایبان مانند ‏چتر استفاده کنند و از کرم ضدآفتاب، کلاه لبه‌‏دار، عینک آفتابی، لباس‏های نخی و نازک و گشاد با رنگ روشن استفاده شود.

کارشناس مدیریت سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: مصرف غذاهای پرکالری و گرمازا مانند شیر و مایعات داغ از جمله چای در ساعات اوج گرما باید حذف شود. برای جبران نمک و جلوگیری از کرامپ عضلانی نسبت به تهیه و در اختیار قرار دادن میوه‌هایی که با نمک مصرف می‌شوند مانند گوجه سبز، خیار، گوجه فرنگی و پرتقال ترش اقدام شود.

وی بیان کرد: از پوشیدن لباس‌هایی با جنس نایلون یا پلاستیکی خودداری شود. همچنین تا حد امکان باید فعالیت‏‌ها و کارهای بیرون از منزل در اوقات خنک‏تر روز انجام شود.

عفراوی افزود: در گرما باید ورزش و فعالیت بدنی به ویژه اگر موجب عرق زیادی می‌شود، کاهش یابد زیرا اگر قطرات عرق از سر و صورت و بدن بچکد، نشان می‌‏دهد عرق به مقدار کافی از سطح پوست تبخیر نمی‏‌شود تا آن را خنک نگه دارد.

کارشناس مدیریت سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: اگر فردی ناچار است در گرمای روز فعالیت کند باید به بدن اجازه داده شود با این شرایط کنار بیاید به طور مثال باید یک ساعت در هوای گرم کار شود یا هر ۱۰ روز یک بار کار انجام شود و به ‏تدریج مدت فعالیت در هوای گرم افزایش یابد تا بدن با گرما تطابق یابد.

وی با تاکید بر مصرف آب و مایعات کافی گفت: باید حداقل ۳ لیتر در روز مایعات استفاده شود و اگر میزان فعالیت‏ زیاد است، کم‏‌کم میزان مصرف آب به ۴ تا ۵ لیتر برسد. اگر فردی فعالیت‏ ورزشی شدید دارد یا خیلی عرق می‏‌کند، مصرف آب به تنهایی کافی نیست و باید به ازای هر یک ساعت ورزش، یک لیتر نوشابه‌‏های ورزشی که حاوی الکترولیت‏‌ها و املاح هستند را استفاده کند.

کارشناس مدیریت سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: همچنین در این روزهای گرم از مصرف داروهای آمفتامین، آنتی هیستامین، ضدافسردگی‌‏ها و سایر داروهایی که روی اعمال حیاتی بدن تاثیر می‏گذارند، خودداری شود.

عفراوی با بیان اینکه تشنگی، شاخص مناسبی برای نشان دادن گرمازدگی نیست، افزود: باید توجه شود که ادرار کم و پُررنگ نشان می‏‌دهد که به مصرف آب و مایعات بیشتری نیاز است.

وی عنوان کرد: کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‏‌های پوستی و غدد از گروه‌های مستعد ابتلا به بیماری‏های ناشی از گرما هستند که این افراد باید توصیه‌های پیشگیری از گرمازدگی را جدی‌تر بگیرند.

کارشناس مدیریت سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: اگر شخصی دچار نشانه‌‏های گرمازدگی مانند گرفتگی عضلانی، خستگی، سردرد، سرگیجه، تهوع و تعریق بیش از حد شد باید فورا وی را به یک مکان خنک منتقل کرد.

وی افزود: همچنین اگر فردی در اثر گرما دچار تهوع، گیجی، غش و ضعف، پوست داغ و قرمز یا سرد و مرطوب، تب، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس شد باید هر چه سریع‏تر به بیمارستان یا درمانگاه برود زیرا گرما‏زدگی شدید، می‌‏تواند فرد را به کام مرگ ببرد. البته همه این اطلاعات نمی‌‏تواند جایگزین توصیه‏‌ها یا درمان پزشکی شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار