لزوم هوشمندسازی آبیاری و استفاده از انرژی‌ها نو در طرح‌های آب و خاک

تاریخ انتشار: سه شنبه 31 خرداد 1401 | 09:56 ق.ظ
لزوم هوشمندسازی آبیاری و استفاده از انرژی‌ها نو در طرح‌های آب و خاک سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بر هوشمندسازی آبیاری و استفاده از انرژی‌های نو در طرح‌های آب و خاک تاکید کرد.

فریبرز عباسی، سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست ضرورت تهیه اطلس آب آبیاری گیاهان زراعی و باغی در سطح کشور در کرج گفت: باید فناوری‌هایی طراحی و تولید شوند که به لحاظ اقتصادی به صرفه و نسبت به مشابه وارداتی آن ارزان‌تر باشند.
عباسی با اشاره به این که در حوزه خاک کشاورزی در مقایسه با حوزه آب دستورالعملی وجود ندارد بر همکاری مشاوران راهبردی برای احصای این دستورالعمل‌ها و همچنین استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای برای پایش سطح زیر کشت و تعیین آب مصرفی برای محصولات کشاورزی تاکید کرد.
سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر این که اطلاعات تولید شده برای اطلس آب باید کاربردی و در راستای منافع کشور و آینده آن باشد، افزود: با هماهنگی معاونت‌های زراعت و برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت جهادکشاورزی خروجی این کار باید کاربردی و نتایج آن برای معاونت‌های ذی‌ربط قابل استفاده باشد تا به اهدافی که در این زمینه وجود دارد دست یابیم.
عباسی با تاکید بر این که به وسیله این اطلس سطح زیر کشت محصولات کشاورزی را می‌توان رصد کرد، گفت: جلوگیری از کشت محصولات پرآب‌بر مانند چغندر قند و توسعه کشت محصولات استراتژیک از این طریق امکان‌پذیر خواهد بود که بسیار حائز اهمیت است.
عباسی با تاکید بر بازنگری سند ملی آب کشور نیز گفت: برای آب مورد نیاز گیاهان گلخانه‌ای و گیاهان جدیدی که وارد مرحله کشت می‌شوند و هیچ اطلاعی از نیاز آبی این گیاهان در دسترس نیست، باید در برنامه نیاز آبی به آن پرداخته شود تا آگاهی بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد.
این مقام مسئول با اشاره به آغاز دو طرح بزرگ آب و خاک، فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام و طرح جامع توسعه زیرساخت‌های آب و خاک شمال کشور که در مرحله مطالعات اولیه قرار دارند، گفت: موسسات و مراکز تحقیقاتی در زمینه پیشبرد و اجرای این طرح‌ها باید در کنار معاونت آب و خاک قرار گیرند و پایلوت‌هایی در این زمینه اجرا شود و برای تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیر خاک در طرح‌های آب و خاک نیاز به همکاری موسسه تحقیقات خاک و آب نیز هست.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار