خرید تضمینی محصولات جایگزین برنج در خوزستان

تاریخ انتشار: سه شنبه 31 خرداد 1401 | 11:35 ق.ظ
خرید تضمینی محصولات جایگزین برنج در خوزستان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از خرید تضمینی محصولات جایگزین برنج شامل کنجد و ماش در خوزستان خبرداد. تورج نوروزی اظهار کرد: با توجه به پدیده خشکسالی و بروز مشکلات آبی در سال‌های اخیر، کشت محصولات کشاورزی که نیاز آبی حداقلی دارند مثل کنجد، ماش، ذرت، صیفی‌جات و سرگوم جایگزین کشت پرمصرف […]

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از خرید تضمینی محصولات جایگزین برنج شامل کنجد و ماش در خوزستان خبرداد.

تورج نوروزی اظهار کرد: با توجه به پدیده خشکسالی و بروز مشکلات آبی در سال‌های اخیر، کشت محصولات کشاورزی که نیاز آبی حداقلی دارند مثل کنجد، ماش، ذرت، صیفی‌جات و سرگوم جایگزین کشت پرمصرف برنج در این سال‌ها شده است.

وی افزود: با حذف محصول برنج از الگوی کشت کشاورزان استان، سوال‌های متعدد و نگرانی مردم را در این زمینه شاهد بودیم مبنی بر اینکه اگر کشاورزان استان محصولاتی مانند ماش یا کنجد را کشت کنند، در نهایت این محصولات را باید کجا بفروشند و با چه قیمتی بفروشند؟

نوروزی ادامه داد: در این راستا طی رایزنی‌های صورت گرفته و جلسات برگزار شده با معاونت وزارت جهاد کشاورزی و هماهنگی با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، این ستاد مسئولیت خرید تضمینی محصول کنجد و ماش تولیدی کشاورزان استان را تقبل کرد.

وی در خصوص کشت تابستانه امسال در خوزستان بیان کرد: امسال در زمینه کشت تابستانه یا به عبارتی دیگر کشت‌های فصلی، با یک محدودیت شدید در منابع آب مواجه هستیم و بر اساس الگوی کشت تابستانه، کشت محصول برنج در استان حذف و محصولات کشاورزی دیگر که نیاز آبی حداقلی دارند مثل کنجد، ماش، ذرت و صیفی جات و سرگوم که یک گیاه علوفه‌ای برای دام هست، را جایگزین کشت برنج قرار داده‌ایم.

نوروزی در خصوص قیمت خرید تضمینی محصولات کنجد و ماش عنوان کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام اعلام کرده هرچقدر کشاورزان استان محصول کنجد و ماش تولید کنند حداقل کیلویی ۴۰هزار تومان از آن ها خریداری می‌شود و اگر قیمت این محصول در بازار بالای ۴۰ هزار تومان باشد، کشاورزان می‌توانند محصول خود را در بازار آزاد به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه این طرح برای کشاورزانی که می‌خواهند کشت‌های جایگزین برنج از جمله کنجد و ماش را انجام دهند یک ضریب اطمینان است، اظهار کرد: در قالب این طرح یک تفاهم بین کشاورز و عامل ستاد اجرای فرمان حضرت امام منعقد و محصولات مورد نظر از کشاورزان خریداری می‌شود.

نوروزی در زمینه میزان آب مورد استفاده برای این محصولات عنوان کرد: نیاز آبی این محصولات نسبت به کشت برنج بسیار کم است. شاید کشت کنجد حدود یک چهارم کشت برنج نیاز آبی داشته باشد و ما با همان میزان آبی که در اختیار داریم می‌توانیم حداقل چهار برابر نسبت به سطح برنج، کنجد یا ماش کشت و محصول برداشت کنیم.

وی با بیان این‌که محصولات کنجد و ماش بخصوص در سال‌هایی که ما درگیر کم آبی هستیم جایگزین خوبی برای کشت برنج هستند، افزود: طبیعتا اگر در حال حاضر کشت برنج اتفاق بیفتد، ما در بحث آب شرب و آب احشام، منابع و مصارف آب محصولات دائمی، باغات و نخیلات با مشکل مواجه خواهیم شد و این مسایل تبعاتی برای کشاورزان و مردم استان خواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: به کشاورزان توصیه می‌کنیم حتما براساس الگوی کشت عمل کنند و از راهنمایی همکاران ما در جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و دهستان‌ها استفاده کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار