مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور اعلام کرد

خطر ورشکستگی در کمین صنعت دامپروری

تاریخ انتشار: سه شنبه 31 خرداد 1401 | 09:02 ق.ظ
خطر ورشکستگی در کمین صنعت دامپروری عالی، مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور گفت: با ادامه روند فعلی و قطع یارانه ها، تا چند سال دیگر صنعت دامپروری ورشکست خواهد شد.
 

مجتبی عالی با بیان اینکه پس از آزادسازی نرخ ارز، نهاده‌های دامی با ۵ تا ۶ برابر قیمت قبل به دست دامداران می‌رسد، افزود: افزایش هزینه‌های دستمزد کارگری، بیمه، مالیات و هزینه‌های انرژی هم بر بالا رفتن قیمت تمام شده گوشت تاثیر مستقیم دارد.

او گفت: هم اکنون قیمت تمام شده هر کیلوگرم گوشت گوساله زنده ۱۲۰ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت گوسفند زنده ۱۴۰ هزار تومان برای دامدار تمام می‌شود که با این حساب باید در بازار حدود ۲۴۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

عالی گفت: دامداران به دلیل مقرون به صرفه نبودن دامپروری، دام‌های خود را کیلویی ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند که ادامه این وضعیت ممکن است به صنعت دامپروری لطمه سنگینی وارد کند و دیگر کسی به این شغل ادامه ندهد.

مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور افزود: تنها راه برون رفت از این مشکل خرید تضمینی تولیدات دامداران توسط دولت حتی به قیمت تمام شده است.

وی وجود واسطه‌ها و دلالان در بازار گوشت را یکی دیگر از معضلات این صنعت برشمرد و گفت: هم اکنون بیشترین سود در این صنعت به جیب دلالان می‌رود و دامداران بهره کمی از دسترنج خود دارند.

او با اشاره به کیفیت ممتاز گوشت دام‌های ایرانی نسبت به گوشت‌های وارداتی از برزیل، گفت: مراتع داخل کشور تنها ۵۰ درصد از نیاز دام‌های کشور را تامین می‌کند و مابقی باید از طریق نهاده‌هایی مانند جو و سویا و با ارز آزاد تهیه و تامین شود.

مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور علت ارزان‌تر بودن گوشت‌های وارداتی را اختصاص یارانه به دامداران آن کشورها از سوی دولتشان بیان کرد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار