برنامه جامعی برای شهر اهواز دیده نشده است / دانشگاهیان در سیاست‌گذاری شهری کمک کنند

تاریخ انتشار: چهارشنبه 1 تیر 1401 | 11:52 ق.ظ
برنامه جامعی برای شهر اهواز دیده نشده است / دانشگاهیان در سیاست‌گذاری شهری کمک کنند رئیس شورای شهر اهواز گفت: علت بسیاری از مشکلات شهر اهواز این است که برنامه جامعی برای شهر در افقی که همه به آن پایبند باشند، دیده نشده است. سیاوش محمودی در نخستین نشست تخصصی سه جانبه جهاد دانشگاهی خوزستان‏، اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری اهواز که امروز (اول تیرماه) در شورای شهر اهواز […]

رئیس شورای شهر اهواز گفت: علت بسیاری از مشکلات شهر اهواز این است که برنامه جامعی برای شهر در افقی که همه به آن پایبند باشند، دیده نشده است.

سیاوش محمودی در نخستین نشست تخصصی سه جانبه جهاد دانشگاهی خوزستان‏، اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری اهواز که امروز (اول تیرماه) در شورای شهر اهواز برگزار شد،‏ اظهار کرد: این جلسات مقدماتی برای آشنایی و مطرح شدن موضوعات است اما باید خروجی داشته باشند.

وی ادامه داد: بسیاری از اشکالات موجود در شهر در حوزه‌های مختلف، به این دلیل به وجود آمده‌اند که به جای برنامه محور بودن بسیاری از اوقات فرد محوری موضوع کار بوده است.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: شهرهای مختلف در حال برنامه‌ریزی و دیدن افق ۱۴۲۰ هستند و ما هنوز برای سال ۱۴۰۲ هم برنامه نداریم. یکی از موضوعات جدی که از ابتدا روی آن تمرکز داشتیم برنامه محور بودن است. یکی از مصوبات شورا این بوده که شهرداری حداقل برنامه اهواز را در افق ۱۴۰۵ را ببیند و مشخص شود که در حوزه‌های مختلف عمران، معماری، تلافیک، شهرسازی و… قرار است به کجا برسیم.

محمودی عنوان کرد: شهر موجود زنده‌ای است؛ موضوعاتی از جمله فاضلاب اهواز و یا اینکه در محله‌ای مانند کیانپارس تراکم‌سازی صورت گرفته است، مساله یک یا دو روز نیست. علت بسیاری از مشکلات شهر اهواز این است که برنامه جامعی برای شهر در افقی که همه به آن پایبند باشند، دیده نشده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه معماری ایرانی اسلامی باید مشخص شود که اهواز قرار است به کجا برسد؟ یا در بحث ترافیک، طرح جامع ترافیک شهر دیده نشده است. در حوزه حمل و نقل نیز به این شکل است. بنابراین باید برنامه جامع و چشم‌اندازی که به آن متعهد شویم، طراحی شود و همه ذینفعان شهر، این برنامه را بپذیرند.

رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به انتظار همکاری دانشگاه با شهرداری عنوان کرد: انتظار داریم که مجموعه دانشگاهی به ما و شهرداری کمک کند. جلسات متعددی برگزار شده است و در این خصوص پیشنهاد من این است که مساله محوری در نظر گرفته شود.  

وی با تاکید بر ناایمن بودن ساختمان مسکونی ۱۵۴ واحدی تعاونی بیمارستان ابوذر و لزوم ورود دانشگاهیان به این مساله بیان کرد: بحث متروپل می‌تواند درس‌ها و عبرت‌های زیادی در بخش سازه، معماری، روند صدور پروانه و… داشته باشد. در اهواز ساختمان‌های ناایمن یک مساله جدی است و دارد جو روانی ایجاد می‌کند؛ ساختمان مسکونی ۱۵۴ واحدی تعاونی بیمارستان ابوذر در حال ایجاد مساله برای شهر است. چه کسی می‌تواند این اطمینان را به مردم بدهد و آرامش ایجاد کند؟ جامعه دانشگاهی است که می‌تواند ورود کند.

محمودی با تاکید بر لزوم  طرح مساله برای حل مشکلات شهر، گفت: این روند می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در شورای شهر نیز می‌تواند خیلی کمک کند. شورا جایگاه راهبردی در سیاست‌گذاری دارد و بسیاری از اشکالاتی که در شهر پیش آمده همین جا سیاست‌گذاری شده است.

وی در پایان تاکید کرد: تیم مدیریت شهری چون خود از بدنه دانشگاه هستند، به کار علمی و دانشگاهی باور دارند. حوزه دانشگاهی می‌تواند کمک کند و ما نیز این آمادگی را داریم و انتظار داریم که همکاران‌مان در معاونت‌های شهرداری، مساله مطرح کنند و به دانشگاهیان ارائه دهند. حوزه سیاست‌گذاری با ما و حوزه کارشناسی و علمی با دانشگاهیان است و اگر بنا است که سیاست‌گذاری شود یا قانونی وضع شود، ما این آمادگی را داریم.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار