دستگاه قضایی با هر گونه تجاوز و تخریب اراضی ملی قاطعانه برخورد می‌کند

تاریخ انتشار: چهارشنبه 1 تیر 1401 | 10:09 ق.ظ
دستگاه قضایی با هر گونه تجاوز و تخریب اراضی ملی قاطعانه برخورد می‌کند رئیس کل دادگستری استان خوزستان گفت: رسیدگی و برخورد با متجاوزین به اراضی ملی، منابع طبیعی، تغییر کاربری.ها و تجاوز به حریم رودخانه‌ها که در حوزه حقوق بیت المال هستند، از وظایف و تکالیف دستگاه قضایی است و این دستگاه با هرگونه تجاوز و تخریب اراضی ملی در بخش‌های مختلف، قاطعانه برخورد می‌کند. علی دهقانی […]

رئیس کل دادگستری استان خوزستان گفت: رسیدگی و برخورد با متجاوزین به اراضی ملی، منابع طبیعی، تغییر کاربری.ها و تجاوز به حریم رودخانه‌ها که در حوزه حقوق بیت المال هستند، از وظایف و تکالیف دستگاه قضایی است و این دستگاه با هرگونه تجاوز و تخریب اراضی ملی در بخش‌های مختلف، قاطعانه برخورد می‌کند.

علی دهقانی در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال، اظهار کرد: انفال گستره عظیمی است که شامل حوزه های مختلفی از قبیل آب، خاک و محیط زیست می شود و در اصول متعدد قانون اساسی، حفاظت و صیانت از آن مورد تاکید قرار گرفته است بنابراین همه نهادهای مختلف که به عنوان متولی و امین قرار داده شده اند، باید در این صیانت و حفاظت به بهترین نحو و با حساسیت به وظیفه و تکلیف خود عمل کنند.

وی افزود: از وظایف مهم و راهبردی شورای حفظ حقوق بیت المال، اتخاذ تدابیر لازم و پیشگیرانه در برابر متجاوزین به عرصه های ملی، منابع طبیعی، تغییر کاربری ها، تجاوز به حریم رودخانه.ها است و دستگاه های متولی باید براساس وظایف و تکالیف خود هر گونه تعرض و تجاوز به حقوق بیت المال را در حوزه فعالیت‌شان در کمتر زمان ممکن شناسایی و مراتب را به دادستان های عمومی و انقلاب سراسر استان گزارش دهند. 

دهقانی خاطر نشان کرد: هر مسئولی که وظایف و تکالیفی درخصوص حقوق بیت المال برعهده داشته باشد و با عدم توجه به وظایف خود و سهل انگاری و بی توجهی نسبت به حقوق بیت المال موجب تجاوز و تعرض افرادی به اراضی ملی و منابع طبیعی شود نیز باید پاسخگو باشد و وفق مقررات و بدون تعارف با آن فرد برخورد می شود.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال خوزستان در ادامه گفت: باید با اقدامات و راهکارهای پیشگیرانه از تصرفات به اراضی ملی و تشکیل پرونده در این خصوص جلوگیری شود.
 
وی عنوان کرد: دستگاه های متولی بر اساس تکالیف خود به همان حساسیتی که هر مالک نسبت به مال خود دارد، نسبت به حقوق بیت المال حساسیت داشته باشند و بصورت کاربردی راهکارهای پیشگیرانه از تجاوز به اراضی ملی و تغییر کاربری ها و استفاده غیر مجاز از آب را ارائه کنند. 

دهقانی افزود: کاداستر و صدور سند برای اراضی ملی و منابع طبیعی یکی از راهکارهای بسیار کاربردی در برابر تصرفات است که باید موانع اجرای آن برداشته شود.

رئیس دادگستری خوزستان گفت: مردم هرگونه تخلف در خصوص تضییع حقوق بیت المال را به دبیر خانه این شورا گزارش دهند تا مورد بررسی و رسیدگی قرار بگیرد و برای تسریع در رسیدگی به پرونده های صیانت از حقوق بیت المال، شعب ویژه در مرحله دادسرا، دادگاه و تجدیدنظر در خوزستان راه اندازی شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در این جلسه نیز بر تلاش دستگاه های متولی بر حفظ و صیانت از حقوق بیت المال تاکید کرد و گفت: اگر قصور و یا کوتاهی در این زمینه صورت بگیرد بدون مسامحه برخورد قاطعی خواهیم کرد و دستگاه قضایی نسبت به این موضوع حساسیت خاصی دارد.

صادق جعفری چگنی پیشگیری را بهترین راهکار برای جلوگیری از تخریب، تجاوز و تغییر کاربری اراضی ملی و منابع طبیعی دانست و افزود: با توجه به اهمیت موضوع، ضروری است تمهیدات و طرح های پیشگیرانه در خصوص جلوگیری از تخریب، تجاوز و تغییر کاربری اراضی ملی و منابع طبیعی اندیشیده شود و نسبت به آن حساس باشیم.

در ادامه جلسه اعضای شورای حفظ حقوق بیت المال به بیان دیدگاه ها، پیشنهادات و فعالیت های صورت گرفته در حوزه های کاری خود پرداختند. 

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار