ثبت رکورد جدید در تاریخ کشاورزی خوزستان با تولید یک میلیون و ۶۵۰هزار تن گندم

تاریخ انتشار: شنبه 4 تیر 1401 | 12:03 ب.ظ
ثبت رکورد جدید در تاریخ کشاورزی خوزستان با تولید یک میلیون و ۶۵۰هزار تن گندم رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: تولید گندم در این استان در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به یک میلیون و ۶۵۰هزار تن رسید.

خدارحم امیری زاده می‌گوید: این میزان تولید گندم با توجه به خشکسالی شدید یک رکورد جدید در تاریخ کشاورزی خوزستان محسوب می‌شود و طبق شواهد حتی در شرایط ترسالی نیز شاهد تولید این میزان گندم در خوزستان نبوده ایم.

به گفته او؛ تاکنون یک میلیون و ۳۵۷هزار تن گندم به صورت تضمینی توسط غله و شبکه یکپارچه تعاون روستایی خوزستان از کشاورزان گندم‌کار خریداری شده است افزود: همچنین ۵۰هزار تن گندم بذری ذخیره سازی و بخشی از گندم تولیدی نیز توسط کشاورزان نگهداری شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان  ادامه داد: چنانچه بارش‌ها مناسب بود و ۸۰هزار هکتار از دیمزار‌های استان به علت قطع بارش در ماه‌های بهمن، اسفند و فروردین از بین نمی‌رفت تولید گندم در خوزستان حداقل ۲۰۰ هزار تن افزایش می‌یافت.

این مقام مسئول گفت: پیش بینی تولید گندم حداکثر ۱.۲ میلیون تن و خرید تضمینی آن یک میلیون تن بود و عملیات به موقع بهزراعی، مبارزه با علف‌های هرز و خنکی هوا در فروردین ماه در افزایش تولید گندم بسیار موثر بود.

به گفته آقای امیری زاده؛ خرید تضمینی گندم از کشاورزان خوزستان هنوز به پایان نرسیده است و خرید به صورت پراکنده ادامه دارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان  دانش بنیان کردن کشاورزی، بهره گیری از روش‌های آبیاری نوین، بالابردن سطح علمی کشاورزان از طریق آموزش‌های ترویجی را از اولویت‌های مهم در افزایش تولیدات بخش کشاورزی خوزستان برشمرد و گفت: واقعیت این است هنوز کشاورزی خوزستان مکانیزه و علمی نشده و چنانچه بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم این استان توان تولید ۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تا سال ۱۴۰۴ را دارد.

استان خوزستان با تولید ۱۷.۵میلیون تن، حدود ۱۴درصد کل محصولات کشور را تامین می‌کند و از این حیث در جایگاه اول قرار دارد.

خوزستان ۱.۲میلیون اراضی زیرکشت دارد که از این میزان ۵۵۰هزار هکتار زیرپوشش شبکه پیشرفته آبیاری است و بقیه از طریق چاه‌ها و کانال‌های سنتی آبیاری می‌شوند.

درصورت تامین آب، زهکشی و تسطیح اراضی امکان توسعه اراضی کشاورزی خوزستان تا ۲.۲میلیون هکتار وجود دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار