شبکه فاضلاب اهواز، اَبَر پروژه ای که در دولت سیزدهم شتاب گرفت

تاریخ انتشار: یکشنبه 5 تیر 1401 | 11:12 ق.ظ
شبکه فاضلاب اهواز، اَبَر پروژه ای که در دولت سیزدهم شتاب گرفت طرح توسعه و بهسازی شبکه فاضلاب اهواز یکی از اَبَر پروژه های خوزستان و از جمله مطالبات مردم اهواز است که از یک سال گذشته کلید خورده و مورد توجه ویژه دولت قرار گرفته است.

شبکه فاضلاب اهواز سال ها است با مشکلات متعددی مواجه است که در سال های اخیر این مشکلات شدت گرفته است، فرسودگی و عدم توسعه شبکه از جمله مشکلات شبکه فاضلاب اهواز است.

به دلیل مشکلات متعددی که شبکه فاضلاب اهواز برای مردم به ویژه در سال های اخیر ایجاد کرد پروژه بهسازی و توسعه آن در دستور کار قرار گرفت، پس زدگی فاضلاب، آبگرفتگی نقاط مختلف در زمان بارش باران ، ریزش شبکه فاضلاب و فرونشست زمین از جمله مواردی است که در سال های اخیر در شبکه فاضلاب اهواز به اوج خود رسید.

در سال های گذشته پس زدگی فاضلاب به یک چالش عادی در سطح شهر اهواز تبدیل شده بود تا جایی که در سال ۹۸ بعد از بارش باران در فصل زمستان شاهد آبگرفتگی ۱۵ روزه در اهواز بودیم و آب وارد زندگی و خانه های مردم شد، وقوع آبگرفتگی و ریزش شبکه فاضلاب باعث اعتراض مردم و وارد شدن خسارت زیادی به مردم شد.

با شدت گرفتن معضلات فاضلاب اهواز و مطالبه مردم برای حل این معضل، رهبر معظم انقلاب دستور حل مشکل شبکه فاضلاب اهواز را دادند و ۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به شرکت آبفای استان اختصاص گرفت.

در سال ۱۳۸۸ نیز تلاش شد تا با گرفتن وام از بانک جهانی مشکل شبکه فاضلاب اهواز حل شود که با مشکلاتی مواجه شد،۱۵۲ میلیون یورو برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز و پس از آن بابت تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب از بانک جهانی درخواست وام شد که به دلیل روند کُند مناقصه و انتخاب پیمانکار از سوی شرکت آبفای اهواز و تحریم‌های اقتصادی، بانک جهانی از تمدید مهلت وام امتناع کرد و از رقم وام ۱۰۲ میلیون یورو جذب شد.

اصلاح و توسعه ۲۵۰ کیلومتر سیستم فاضلاب در اهواز

شبکه فاضلاب اهواز سال ها با تمام مشکلات رها شد و بعد از شدت گرفتن مشکلات، طرح بهبود سیستم فاضلاب دوباره وارد فاز اجرایی شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان  در خصوص پروژه توسعه فاضلاب اهواز بیان کرد: سرعت اصلاح و اجرای شبکه فاضلاب اهواز در ماه های اخیر شتاب گرفته است، شبکه فاضلاب اهواز در دولت قبل به دلیل فرسودگی و ریزش نقاط مختلف آن در وضعیت بسیار نامناسبی قرار داشت به گونه‌ای که در سه هزار نقطه اهواز مشکل پس زدگی فاضلاب وجود داشت.

محمدرضا کرمی نژاد گفت: در دولت سیزدهم، اصلاح، تعمیر و توسعه ۲۵۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء  ۲۵ درصد اجرای این طرح را بر عهده گرفته است ، پس از سفر رییس جمهور به خوزستان و تاکید ایشان بر سرعت بخشیدن بر اجرای این طرح مقرر شده است زمان اجرای این طرح از ۳۶ ماه به ۲۴ ماه کاهش یابد.

کرمی نژاد اظهار داشت: بیش از  ۱۸۰ نقطه بحرانی و فوق بحرانی در شهرستان اهواز شناسایی شد و با تقسیم کار میان شهرداری اهواز و آب و فاضلاب خوزستان  اصلاح این نقاط در دستور کار قرار گفت.

پروژه فاضلاب اهواز، دغدغه مردم و دولت

طرح ضربتی پروژه فاضلاب اهواز

رییس شورای اسلامی شهر اهواز در خصوص طرح ضربتی فاضلاب این شهرستان اعلام کرد: طرح ضربتی پروژه فاضلاب اهواز ت نها راه علاج بخشی برای شبکه فاضلاب اهواز  است تا این گره کور در اهواز باز شود.

سیاوش محمودی افزود: این پروژه طرح مشترک میان آبفا استان و شهرداری اهواز است که در این شهر اجرایی و در دولت سیزدهم شتاب داده شد، اصلاح شبکه فاضلاب در ۱۸۰ نقطه به طور همزمان در این شهر بی سابقه است.

وی گفت: با وجود آنکه هنور این طرح به طور کامل اجرا نشده است اما در بسیاری از نقاط اهواز دیگر شاهد پس زدگی و یا آبگرفتگی فاضلاب نیستیم.

تاکید رئیس جمهور بر اجرای هر چه زودتر طرح توسعه فاضلاب اهواز

طرح توسعه و بهسازی فاضلاب اهواز به اندازه ای در سطح ملی مورد اهمیت است که رئیس جمهور در نخستین سفر خود به خوزستان اجرای این طرح را از اولویت های دولت بر شمرد و پیشبرد این طرح را در مصوبات سفر خود ثبت کرد.
مدیرعامل آبفای خوزستان افزود:  رییس جمهور در سفر خود به خوزستان ۶ مصوبه در بحث آب و فاضلاب  استان داشت ،سه مصوبه در بخش آب و سه مصوبه در بخش فاضلاب بود.

کرمی نژاد ادامه داد: تکمیل شبکه فاضلاب اهواز با اعتبار ۹۲ هزار میلیارد ریال، تکمیل شبکه فاضلاب سایر شهرهای خوزستان با اعتبار ۶۰ هزار میلیارد ریال و همچنین تکمیل پنج تصفیه خانه مهم فاضلاب، سه مصوبه مهم سفر رییس جمهور به خوزستان در بخش فاضلاب بود.
وی گفت: خوشبختانه تا کنون نقدینگی مورد نیاز طرح فاضلاب اهواز تامین شده است و مسئولان کشور نیز پیگیر به سرانجام رسیدن هر چه سریعتر این طرح هستند.

مدیر عامل آبفای استان بیان کرد: ۲۸۰ کیلومتر از خطوط شبکه موجود فاضلاب اهواز به دلیل فرسودگی نیاز به تعویض داشت که تاکنون ۲۳۷ کیلومتر اصلاح شده و ۱۵ درصد باقی مانده نیز با سرعت در حال انجام است.

 کرمی نژاد ادامه داد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در ۷۱ جبهه کاری و آبفای خوزستان نیز در ۶۶ جبهه کاری به طور همزمان کار اصلاح و توسعه شبکه فاضلاب اهواز را انجام می دهند.

اجرای طرح توسعه فاضلاب اهواز در ۲ مرحله کوتاه مدت و بلند مدت

استاندار خوزستان با بیان اینکه اجرای طرح فاضلاب اهواز با قدرت در حال انجام است اظهار داشت: این پروژه در ۲ بخش کوتاه مدت و بلند مدت در حال انجام است و در برنامه بلند مدت در بخش فاضلاب که همان ساخت و ایجاد شبکه فاضلاب مطمئن در اهواز است نباید غافل شد.

صادق خلیلیان گفت: خوشبختانه همه دستگاه های مربوطه پای کار آمده اند و در ۲ دوره کوتاه مدت و بلند مدت کار بهبود و توسعه شبکه فاضلاب و دفع آب‌های سطحی در اهواز را انجام می دهند.
وی افزود: اما کار اصلی و کلیدی ساخت شبکه فاضلابی مطمئن در اهواز است که در بلند مدت انجام می شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: بهبود شرایط فاضلاب شهر اهواز و دفع آب‌های سطحی در کوتاه مدت در حال انجام است تا وقایعی که در سال های اخیر رخ داده است دیگر اتفاق نیفتد .

خلیلیان اظهار داشت: در بلند مدت این طرح باید در مدت ۲ سال به اتمام برسد ضمن اینکه اجرای این طرح در سایر شهرهای دیگر استان نیز دنبال می شود.
استاندار خوزستان ادامه داد: مشکلات در بخش فاضلاب اهواز و استان چند سال است که به وجود آمده و تبدیل به بحران شده است، این غفلت ها در چند سال اخیر به دلیل بی تدبیری و انفعالی که در دولت گذشته بوده ایجاد شده است.

یکی از خواسته ها و دغدغه های مردم اهواز بهبود وضعیت شبکه فاضلاب این شهر است،با عزم جدی که از سوی مسئولان استانی و کشور مشاهده می شود این امیدواری وجود دارد که بالاخره وضعیت شبکه فاضلاب اهواز به یک شرایط عادی برسد. 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار