افزایش عملکرد سبزی وصیفی جات با وجود کاهش سطح زیرکشت

تاریخ انتشار: دوشنبه 6 تیر 1401 | 11:09 ق.ظ
افزایش عملکرد سبزی وصیفی جات با وجود کاهش سطح زیرکشت با وجود کاهش سطح زیر کشت سبزی و صیفی جات در یک دهه گذشته، تولید این محصولات در واحد سطح افزایش داشته است.

آقای اصغری مدیر کل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی روز یکشنبه در نشست کارشناسی گفت در سال ۱۳۸۹-۹۰ سطح زیر کشت محصولات حوزه سبزی و صیفی جات ۸۵۶ هزار هکتار و میزان عملکرد ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتن تن بوده در حالیکه پس از گذشت یک دهه در سال ۱۳۹۹-۴۰۰ سطح زیر کشت به ۷۵۳ هزار هکتار کاهش داشته، اما محصول برداشتی به ۲۶ میلیون تن ۷۰۰ هزار تن افزایش یافته است.
سیب زمینی به عنوان یک غذای اصلی بیشترین سطح زیر کشت رو به خود اختصاص داده است سال ۱۳۹۰ در حدود ۱۷۰ هزار هکتار و در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴۳ هزار هکتار زیر کشت سیب زمینی بوده است.
گوجه فرنگی بعد از سیب زمینی دو مین محصول که سطح زیر کشت روبه خود اختصاص داده است..
به گفته اصغری، کشت هندوانه در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۲۳ هزار هکتار بوده که در سال ۱۴۰۰ این میزان به ۸۳۹۰۰ هکتار درسال ۱۴۰۰ کاهش یافته در حالیکه همانطور که گفته شد میزان برداشت با وجود کاهش کشت افزایش داشته است.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد این کاهش کشت وعملکرد خوب نتیجه نخست کمبود منابع آب و در نتیجه مدیریت آن توسط کشاورزان بوده که در سطح کمتری محصول بیشتری تولید کردند و دوم بازار، به این صورت که تولید بیشتر در بازار داخلی و صادراتی کشش نداشته است.
اصغری همچنین با اشاره به اینکه بذر اصلاح شده، تغذیه، مبارزه با عوامل خسارت زا و استفاده از ماشین آلات مناسب برای کاهش ضایعات نقش مهمی در افزایش عملکرد در واحد سطح داشته بوده است خاطر نشان کرد که در مورد آبیاری استفاده کشاورزان از ۳ تکنیک آبیاری نشاء، استفاده از سیستم آبیاری میکرو و مارچ پوششی (استفاده از نایلون در روی زمین برای جلوگیری از تبخیر آب) نقش مهمی در افزایش سطح داشته است. چرا که این روش‌های آبیاری سبب افزایش سطح عملکرد برداشت در واحد هکتار بوده و با این روش‌ها آب مصرفی به شدت کاهش یافته است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار