از ذبح غیرمجاز دام‌ در اهواز تا مرگ یک خوزستانی بر اثر تب کریمه کنگو

تاریخ انتشار: سه شنبه 7 تیر 1401 | 10:03 ق.ظ
از ذبح غیرمجاز دام‌ در اهواز تا مرگ یک خوزستانی بر اثر تب کریمه کنگو یک شهروند اهوازی گفت: در برخی از محلات اهواز دام‌ها به صورت غیربهداشتی ذبح می‌شوند و برخی از مردم این گوشت‌های آلوده که قیمت کمتری دارند را خریداری می‌کنند.

تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی قابل انتقال از دام آلوده به انسان است. این بیماری در حیوان علائم خاصی ندارد اما در انسان عوارض وخیمی بر جای می‌گذارد و در مواردی با مرگ همراه است.

یکی از دلایلی که سبب ابتلای انسان به تب کریمه کنگو می‌شود، خرید گوشت خارج از سیستم کشتارگاهی است و سازمان دامپزشکی کشورضمن هشدار نسبت به این موضوع اعلام کرده است که تهیه گوشت باید از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی صورت بگیرد.

براساس آمار وزارت بهداشت و درمان از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲ نفر به این بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدند البته این بیماری حاد و خونریزی دهنده طی هفته‌های گذشته نیز در خوزستان قربانی گرفته است.

یک قربانی تب کنگو در شادگان

سیدمحمد علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان در هفته‌های گذشته از فوت یک بانوی شادگانی بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو خبر داد و گفت: یک زن باردار شادگانی که به تب کریمه کنگو مبتلا بود به دلیل وضع حمل دچار خونریزی شد و جان خود را از دست داد.

وی همچنین با اشاره به ابتلای یک فرد دیگر در اهواز به این بیماری گفت: یک مورد دیگر ابتلا به تب کریمه کنگو در منطقه عین دو اهواز شناسایی شد که به موقع تحت درمان قرار گرفت.

رییس مرکز بهداشت خوزستان  این را هم گفت که در سال های گذشته تا هشت مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در خوزستان گزارش شده است، لذا ابتلای افراد بیشتری به این بیماری دور از انتظار نیست.

شناسایی سه بیمار مبتلا به تب کنگو در آبادان

روز گذشته عبداله خوان‌زاده سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز اظهار کرد: سه بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو در بیمارستان طالقانی آبادان بستری هستندو یکی از این بیماران که یک دامدار است، حال عمومی نامساعدی دارد و در این بیمارستان تحت درمان قرار دارد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان یادآور شد:کسانی که از فرآورده های دامی استفاده می‌کنند بهتر است که گوشت قرمز را قبل از مصرف به مدت ۲۴ ساعت منجمد کنند.

گوشت غیربهداشتی ارزان‌تر است

یک شهروند اهوازی ساکن منطقه زرگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در این منطقه دام‌ها به صورت غیربهداشتی ذبح می‌شوند و متاسفانه برخی از مردم نیز این گوشت‌های آلوده که قیمت کمتری دارند را خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه منطقه زرگان اهواز بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد، گفت: مسئولین مربوطه باید نظارت خود را بر فرآیند عرضه و توزیع گوشت در این منطقه افزایش دهند تا جلوی فروشندگانی که به صورت غیرمجاز دام‌ها را کشتار می‌کنند، گرفته شود.

یکی دیگر از شهروندان اهوازی نیز به خبرنگار فارس گفت: توزیع گوشت در بخش‌هایی از مرکز شهر نیز به صورت بهداشتی انجام نمی‌شود. به عنوان مثال بارها شاهد این بودیم که فروش گوشت در منطقه‌ای مثل سی‌متری اهواز غیراصولی و غیربهداشتی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از فروشندگان به استانداردهای بهداشتی در نگهداری، توزیع و عرضه گوشت بی‌توجهی کرده و به فکر سلامت مردم نیستند.

فروش غیربهداشتی احشای دام‌ها

شهروند دیگری که ساکن منطقه کیان اهواز است نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در این منطقه نیز شاهد عرضه غیربهداشتی اقلامی نظیر گوشت گوساله و گوسفند و احشای این دام‌ها هستیم و متاسفانه نظارتی نیز صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: خرید احشای دام طرفداران زیادی دارد و آلودگی در مسیر تولید و فروش آنها به سلامت مرم ضربه می‌زند.

هشدار دامپزشکی

مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به هشدار دامپزشکی خوزستان به دامداران در خصوص تب کریمه کنگو اظهار کرده است: اقدامات آموزشی لازم در خصوص سمپاشی دام و اماکن به ویژه اماکن دارای سابقه بیماری به دامداران اعلام شده است.

وی تاکید کرد: برای کنترل بیماری تب کریمه کنگو مردم باید گوشت مورد نیاز خود را از اماکن مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند همچنین از خرید لاشه‌ها از اماکن غیرمجاز پرهیز کنند.

دامپزشکی اهواز دارای ۴ اکیپ بهداشتی است

رضا حفیظی رییس اداره دامپزشکی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در صورت وجود گزارشی مبنی ذبح غیرمجاز دام در اهواز، بلافاصله اکیپ های واحد بهداشت و نظارت دامپزشکی به محل اعزام می‌شوند.

وی اضافه کرد: مستندات جمع‌آوری شده در قالب فیلم  به دادستانی ارسال شده و از فرد خاطی شکایت می‌شود. همچنین رونوشت این شکایت نیز به شهردار منطقه برای و جمع‌آوری مراکز عرضه غیر مجاز گوشت ارسال می‌شود.

رییس اداره دامپزشکی اهواز گفت: واحدهای متخلف به استناد ماده ۱۲ دامپزشکی پس از اخذ حکم قضایی پلمب و مطابق قانون با آنها برخورد می‌شود.

حفیظی یادآور شد: دامپزشکی اهواز دارای ۴ اکیپ بهداشتی و در برخی موارد ۵ اکیپ است که در سطح شهر اهواز مشغول نظارت و بازرسی بر واحدهای پروانه‌دار بهداشتی از قبیل قصابی ها، گوشت فروشی‌ها، هاپیر مارکت‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز نگهداری فرآورده های خام دامی هستند.

وی ادامه داد: در تمامی کشتارگاه‌ ناظر عالی مستقیم دولتی دامپزشکی به‌صورت ۲۴ ساعته مستقر است و در کنار ناظر عالی دامپزشکی و مسئولین فنی بهداشتی بر ذبح شرعی دام‌ها و خط کشتار نظارت دارند.

مردم نذورات عید قربان را از مراکز مجاز تهیه کنند

حفیظی با اشاره به در پیش بودن عید قربان گفت: با توجه به اینکه بیماری تب کریمه کنگو در کمین ذبح غیربهداشتی دام‌هاست توصیه می‌شود که مردم نذورات خود برای عید قربان را از مراکز مجاز دامپزشکی تهیه کنند.

وی با بیان اینکه کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان اهواز در روز عید قربان در کشتارهای از پیش تعیین شده حاضر هستند، یادآور شد: در محل‌هایی که ذبح دام به صورت غیرمجاز و در غیاب بازرسی انجام می‌شود ممکن است ویروس حامل این بیماری از طریق دام به افراد انتقال داده شود و در آنها بیماری تب کنگو را ایجاد کند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز پس از فوت یکی از شهروندان خوزستانی بر اثر تب کریمه کنگو طی اطلاعیه‌ای خواستار حساسیت مردم نسبت به سلامت و رعایت بهداشت شد.

در این اطلاعیه عنوان شد است که درگذشت یکی از شهروندان خوزستانی به دلیل تب کریمه کنگو در شورای سلامت استان با حضور استاندار خوزستان مورد بررسی قرار گرفت و اقدام های کنترلی لازم به تمامی مراکز ابلاغ شده است و بازرسانی نیز از وزارت بهداشت در استان خوزستان حضور پیدا کردند.

 

منبع فارس


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار