سمپاشی ۱۸۰ هزار مترمربع از اماکن دامی خوزستان علیه تب کریمه کنگو

تاریخ انتشار: چهارشنبه 8 تیر 1401 | 08:47 ق.ظ
سمپاشی ۱۸۰ هزار مترمربع از اماکن دامی خوزستان علیه تب کریمه کنگو معاون سلامت دامپزشکی خوزستان گفت: ۱۸۰ هزار مترمربع از اماکن نگهداری دام در روستا‌های خوزستان در سه ماه نخست امسال برای جلوگیری از شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو علیه این بیماری کشنده سمپاشی شد.

رضا اسدی گفت:  علاوه بر سمپاشی جایگاه‌های دام، ۸۱ هزار و ۴۰۰ راس دام سبک و سنگین در خوزستان نیز زیرپوشش خدمات رایگان، سمپاشی بدن توسط کارشناسان دامپزشکی استان قرار گرفتند.

او ادامه داد: این اداره کل انجام اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار دارد و در این زمینه نظارت بر کشتارگاه ها، سم پاشی دام‌ها و اماکن نگهداری دام‌ها علیه کنه، مبارزه و برخورد با کشتار قاچاق و غیرمجاز و نگهداری لاشه‌ها را به عهده دارد.

معاون سلامت دامپزشکی خوزستان، نسبت به کشتار غیرمجاز دام و تاثیر آن در انتقال تب کریمه کنگو هشدار داد و گفت: کشتار غیرمجاز دام یکی از عوامل انتقال این بیماری است و در این زمینه مردم از این اقدام خودداری کرده و کشتار دام را به کشتارگاه‌ها بسپارند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه گوشت یکی از عوامل برای انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام است، مردم از خرید گوشت از مراکز غیرمجاز و افراد دوره گرد و دست فروش بپرهیزند.

آقای اسدی می‌گوید: در فصل گرما فعالیت کنه‌ها افزایش می‌یابد و خطر انتقال بیماری به انسان از دام آلوده بیشتر است و در صورت بی‌احتیاطی در کشتار دام و تماس با ترشحات دام آلوده احتمال انتقال این بیماری به انسان افرایش پیدا خواهد کرد.

معاون سلامت دامپزشکی خوزستان به شهروندان توصیه کرد برای جلوگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو، پیش از استفاده از گوشت و جگر به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری شوند.

تب کریمه کنگو در دام‌ها علایم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس کمتر از یک هفته در بدن دام باقی می‌ماند و تنها علامت آن، تب خفیف بوده و مخزن اصلی ویروس در طبیعت کنه سخت است که در تمام مراحل تکامل کنه، در بدن باقی می‌ماند و از طریق تخم به نسل‌های بعد منتقل می‌شود.

نخستین مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در خوزستان ۲ هفته پیش در شادگان به ثبت رسید که منجر به فوت یک زن باردار شد


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار