ساداتی نژاد: با کشت قراردادی می‌توانیم خودکفا شویم

تاریخ انتشار: سه شنبه 4 مرداد 1401 | 11:45 ق.ظ
ساداتی نژاد: با کشت قراردادی می‌توانیم خودکفا شویم وزیر جهاد کشاورزی گفت: با تداوم حمایت دولت و اجرای طرح کشت قراردادی، سال آینده می‌توانیم با تولید بیش از ۹ میلیون تن گندم به مرز خودکفایی برسیم.

سیدجواد ساداتی نژاد در همایش آغاز سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ که صبح امروز سه شنبه ۴ مردادماه با حضور مخبر، معاون اول رئیس جمهور و جمعی از مسئولان و مدیران طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور برگزار شد، به تشریح مهمترین برنامه‌های این وزارتخانه در سال زراعی جدید پرداخت و ابراز امیدواری کرد حمایت‌های دولت از بخش کشاورزی ادامه یابد.

وزیر جهاد کشاورزی در ابتدای سخنان خود، این وزارتخانه را وزارت تامین امنیت غذایی جمهوری اسلامی توصیف کرد و گفت: امنیت غذایی همواره برای همه جوامع بشری اهمیت داشته، اما این اهمیت به مرور و باگذشت دوران‌های مختلف افزایش یافته و امروز تبدیل به مهمترین عنصر در تعاملات کشور‌ها شده است.

وی با بیان اینکه در عصر حاضر، اهمیت اقتدار غذایی از اقتدار نظامی فراتر رفته است، افزود: جنگ اوکراین اهمیت غذا را  به خوبی برای دولت‌ها نمایان کرد و آن را به استراتژیک‌ترین موضوع مورد توجه دولت‌ها بدل ساخت.

وزیر جهاد کشاورزی با قدردانی از توجه ویژه مقام معظم رهبری به عرصه کشاورزی اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنیم که عمده بیانات رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال، مربوط به حوزه کشاورزی بود و دولت سیزدهم نیز بر همین مبنا در نخستین نشست خود در سال ۱۴۰۱ تصمیم بزرگی در راستای تحقق شعار سال و جهش تولید اتخاذ کرد و قیمت گندم اصلاح شد.

ساداتی نژاد، اقتصادی شدن کشاورزی را یکی از تبعات مثبت اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم خواند و گفت: در سال‌های قبل با وجود خشکسالی اگر یک هکتار زمین دیم ۳۰۰ کیلوگرم محصول داشت، برای کشاورز صرفه اقتصادی نداشت و گندم، برداشت نمی‌شد، اما امسال حتی ۳۰۰ کیلوگرم محصول نیز برداشت می‌شود و این امر به دلیل اقتصادی شدن  گندم است.

وی افزایش حجم گندم خریداری شده در طرح خرید تضمینی را از آثار مثبت این روند دانست و از عبور خرید گندم از مرز ۶ میلیون تن خبر داد.

ساداتی نژاد گفت: بر اساس آمار و ارقام تا این ساعت بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده است.

وی با بیان اینکه آثار عمده اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده نمود بیشتری خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح کشت قراردادی، میزان خرید گندم در سال آینده به بیش از ۹ میلیون تن برسد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه، کشت قراردادی را  یکی از محوری‌ترین برنامه‌های دولت عنوان کرد و  گفت: سه اقدام مهم و محور‌های اصلی برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای نیل به خودکفایی، اصلاح قیمت، کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود‌های پایه و تداوم کشت قراردادی است.

وی با اشاره به پایین بودن سطح فعلی کشت قراردادی در کشور تصریح کرد: این رقم در کشور ما در حال حاضر تنها یک درصد است و این درحالی است که در کشور‌های دیگر ۴۰ تا ۹۰ درصد کشاورزی بر اساس کشت قراردادی صورت می‌گیرد.

ساداتی نژاد با اشاره به حمایت‌های معاون اول رئیس جمهور از بخش کشاورزی، ابراز امیدواری کرد این توجه دولت تداوم یابد و اظهار داشت: برای کشت قراردادی تامین مالی لازم است و اگر در ۶ ماه نخست سال زراعی ۴۰ هزار میلیارد تومان اختصاص یابد، در فصل برداشت که از فروردین تا مرداد سال آینده خواهد بود، این رقم باز می‌گردد.

وزیر جهاد کشاورزی طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور را که با همت ستاد اجرایی فرمان امام انجام می‌شود، اتفاقی مبارک توصیف کرد و گفت: اگرچه صنایع بزرگی مانند فولاد و پتروشیمی برای کشور اهمیت دارند، اما هیچ چیز جای غذا را نمی‌گیرد و قطعا در آینده نتایج تلاش‌های ستاد اجرایی در عرصه کشاورزی را می‌بینیم.

ساداتی نژاد بار دیگر با اشاره به تاکیدات حضرت امام و رهبر معظم انقلاب درباره توسعه کشاورزی تصریح کرد: سطح دیمزار‌های ما در حال حاضر ۸ درصد است و این درحالی است که این رقم در دنیا ۶۰ تا ۷۰ درصد است.  
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه خواهان توجه ویژه ستاد اجرایی به بخش شیلات شد و گفت: یکی دیگر از بخش‌های مغفول مانده کشور، بخش شیلات است و این در شرایطی است که ظرفیت‌های فراوانی در این حوزه وجود دارد.

وی افزود: ما با داشتن ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل، ظرفیت عظیمی در بخش شیلات داریم و ثروتی که در این عرصه نهفته است، کمتر از دیمزار‌ها نیست.

ساداتی نژاد در پایان سخنان خود، با اشاره به بحران غذایی ناشی از جنگ اوکراین که باعث جیره بندی در برخی از کشور‌های مدعی نیز شد، تصریح کرد: با زحمات و تلاش‌هایی که صورت گرفت کشور ما نه تنها در این عرصه کم نیاورد، بلکه حتی در حوزه‌هایی مانند مرغداری با مازاد تولید نیز مواجه شدیم.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی ناشی از بحران اوکراین و افزایش قیمت‌های جهانی است، ابراز امیدواری کرد با همکاری همگانی، بر آثار افزایش سرسام آور قیمت‌های جهانی فائق آییم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار