کشتار غیر مجاز دام در وردی های خوزستان؛

🔴 معضلی که به دلیل بی تدبیری ها و عدم دلسوزی قابل رفع نیست

سمیه غافلی
تاریخ انتشار: سه شنبه 4 مرداد 1401 | 11:30 ق.ظ
🔴 معضلی که به دلیل بی تدبیری ها و عدم دلسوزی قابل رفع نیست کشتار غیر مجاز دام در وردی های خوزستان معضل دیرینه ای که به دلیل بی برنامگی، بی تدبیری ها و سؤ مدیریت به یک بحران تبدیل شده و گویی اراده ای و توانی برای رفع آن وجود ندارد.

کشتار غیر مجاز دام در وردی های خوزستان معضل دیرینه ای که به دلیل بی برنامگی، بی تدبیری ها و سؤ مدیریت به یک بحران تبدیل شده و گویی اراده ای و توانی برای رفع آن وجود ندارد.

یادداشت،سمیه غافلی کشاورزی پرس، درحالی که شرایط جوی و آب و هوایی استان خوزستان به گونه ای است که برای فرآورده های دامی و گوشتی باید امکانات نگهداری به حداکثر برسد اما ذبح غیر مجاز دام در وردی های شهرها و حتی در مناطق شهری پرجمعیت بر بی تدبیری و سؤ مدیریت متولیان امر به ویژه اداره کل دامپزشکی استان خوزستان صحه گذاشته است و این معضل به یک بحران بهداشتی برای سلامت مردم خورستان تبدیل شده ؛بحرانی که توان و اراده ای و دلسوزی برای برخورد با آن مشاهده نمیشود.

مسئولین اداره کل دامپزشکی استان خوزستان در نشست و جلسات خبری به برخورد با کشتار غیر مجاز دام در سطح مناطق شهری و بومی ها همیشه تاکید میکنند این درحالی است که این تاکیدات شفاهی در عمل مشاهده نشده و اگر عملیاتی صورت گرفته ،در برابر حجم بحرانی بودن آن نامحسوس میباشد چرا که عرضه کننده گوشت دام های سبک و سنگین و حتی گوشت مرغ در شرایط غیر بهداشتی و در سایه بی توجهی و عدم نظارت مسئولین دامپزشکی استان غیر مجاز به فعالیت خود ادامه می دهند و این فعالیت به یک بحران مدیریتی و بهداشتی تبدیل شده است.

بر همگی مبرهن است که کشتار غیر مجاز دام امکان انتقال بیماری های خطرناک و مشترک بین انسان و دام از جمله تب مالت،سل،تب کریمه و … را افزایش میدهد اما با این وجود تا کنون اقدامی جهت رفع این مشکل انجام نشده و مراکز فعالیت قصابان غیر مجاز دام روز به روز بر تعداد آنها افزوده میشود.

ناگفته نماند که با توجه به اینکه یکی از دلایل استقبال مردم از مراکز غیر مجاز کشتار دام، پایین بودن قیمت گوشت در این مراکز است، بی شک مسئولان میتوانند با برنامه ریزی صحیح و کنترل قیمت گوشت، این معضل چندین ساله در خوزستان را مرتفع سازد و‌ هشدار های لازم از سوی رسانه ها در خصوص خطرات جدی کشتار غیر مجاز دام داده شود و در جهت ارتقای فرهنگ خرید گوشت مجاز اقداماتی صورت گیرد.
در این میاد آنچه که اهمیت دارد، حفظ سلامتی مردم است که این روزها مورد بی توجهی و غفلت متولیان گرفته، اما انتظار میرود در برخورد و جمع آوری مراکز سیار و خیابانی و نیز وردی شهرهای عرضه کننده غیر بهداشتی گوشت در خوزستان،مدیرکل دامپزشکی استان دلسوزانه،جسورانه و قاطعانه برخورد لازم را داشته باشد.
در پایان برای جلوگیری از فعالیت قصابی های غیر مجاز در سطح شهرها شهروندان نیز باید از مکان های که به صورت بهداشتی با حضور نماینده دامشکی اقدام به ذبح دام کنند گوشت مورد نیاز خود را تهیه کنند و با این اقدام علاوه بر جلوگیری از فعالیت قصابی های غیرمجاز سلامت شهروندان نیز به خطر نخواهد افتاد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار