تغییر مسیر بارش‌های مونسون از شرق به مرکز و غرب در خوزستان

تاریخ انتشار: شنبه 8 مرداد 1401 | 08:27 ق.ظ
تغییر مسیر بارش‌های مونسون از شرق به مرکز و غرب در خوزستان مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به تغییر مسیر سامانه بارشی مونسون از شرق به مرکز و غرب استان، گفت: تاکنون بارندگی در ۱۱ شهرستان گزارش شده که منجر به مسدود شدن راه روستایی در ۲ شهرستان و قطع برق در سه شهرستان شده است.

شهاب صدیقی جمعه شب در بخش خبر شبکه استانی خوزستان، هشدارهای قبلی درباره بارندگی و وقوع پدیده مونسون در استان را یادآور شد و اظهار داشت: اولین بارش در ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه امروز در شهرستان اندیکا بخش چلو حد فاصل تاراز و تونل دلا گزارش شد که پس از آن شهرستان‌های مسجدسلیمان، ایذه، باغملک، بهبهان، سردشت دزفول، باوی، شوشتر، کرخه، شوش و دشت آزادگان نیز شاهد بارندگی بودند.

وی افزود: به رغم پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارش در نیمه شرقی استان امروز شاهد یک اتفاق نادر و حرکت جبهه بارشی به سمت مرکز و غرب استان بودیم که منجر به بارش در شهرستان‌های باوی، شوشتر، کرخه، شوش و بستان در دشت آزادگان شد، که تغییرات احتمالی سامانه در اظهارات قبلی مدیرکل هواشناسی اشاره شده بود.

صدیقی با تاکید بر خودداری از تردد شهروندان، روستاییان و عشایر در حاشیه مسیل‌ها ورودخانه‌ها، اضافه کرد: این جبهه بارشی تا ۲ روز دیگر در استان مستقر خواهد بود و ما پایش‌ بعدی را برای همه استان خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اتفاق خوبی که در بارش‌های امروز شاهد بودیم حرکت توده بارشی به سمت غرب استان بوده که با مشکل خشکسالی و کمبود آب مواجه هستند به طوری که میزان بارندگی در بستان از توابع دشت آزادگان هشت میلیمتر گزارش شده است.

قطع برق و راه روستایی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان همچنین با اشاره به حوادث ناشی از بارندگی امروز، گفت: تا کنون حادثه آبگرفتگی منجر به ایجاد خسارت گزارش نشده است.

وی افزود: مسیر روستایی ده‌بازار در شهرستان بهبهان و مسیر روستایی بهره در بخش میداوود شهرستان باغملک در اثر آبگرفتگی مسدود شده بودند که اکنون مسیر بازگشایی شده است، تنها مسیری که در حال حاضر مسدود است مسیر بین روستایی روستای تنگه چویل در باغملک است که تلاش‌ها برای بازگشایی مسیر در جریان است.

وی اضافه کرد: به دلیل وزش باد در شهرستان‌های مسجدسلیمان، باغملک و دزپارت حوادث قطع برق نیز اتفاق افتاد که اکنون مرتفع شده است.

اداره کل هواشناسی خوزستان، پیش از این با صدور هشدار سطح قرمز نسبت به نفوذ توده موسمی مونسون هند، اعلام کرد: تداوم، گسترش و تشدید فعالیت پدیده‌های همرفتی و موسمی و مونسون بر روی استان از ظهر جمعه ۷ مرداد تا اواخر وقت روز یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ رگبار و رعد و برق و احتمال ریزش تگرگ و وزش باد شدید (به ویژه در ساعات بعدازظهر) و سیلابی شدن مسیل‌ها به ویژه در مناطق شرقی، شمال شرقی و جنوب شرقی و خیزش گرد و غبار و احتمال وقوع توفان را در جلگه خوزستان موجب خواهد شد.

صدیقی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، نیز با اعلام آماده باش در استان، نسبت به احتمال آبگرفتگی معابر، فعال شدن رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب در شهرستان‌های اندیکا، باغملک، ایذه، رامهرمز، هفتکل، رامشیر، امیدیه، آغاجاری، بهبهان، مسجدسلیمان، لالی، دزپارت، ماهشهر و هندیجان هشدار داده بود.

همچنین سازمان آب و برق خوزستان با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به احتمال جاری شدن سیل در همه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراه‌ها به ویژه در مناطق شمال، شمال شرق، شرق و جنوب شرق استان از جمله رودخانه‌های زرد، اعلاء، مارون، جراحی، زهره، خیرآباد، شور دشت بزرگ، شور لالی، شور اندیکا و رودخانه‌ها و مسیل‌های منتهی به آنها هشدار داد و از  خوزستانی‌ها درخواست کرد از ساعات اولیه روز جمعه ۶ مرداد تا ۱۱ مرداد، از نزدیک شدن به بستر و حریم این رودخانه‌ها به طور جد خودداری کرده و نسبت به جمع آوری هرگونه تجهیزات، تاسیسات و … از این مناطق اقدام کنند.

مونسون‌ها نسیم‌های دریایی شدید هستند که به ویژه در آسیای جنوبی و بخش‌هایی از آفریقا دیده می‌شوند و تقریبا ۶ ماه از سال را از جانب شمال شرقی و ۶ ماه دیگر را از جنوب غربی می‌وزند. گزارش‌ها حاکیست سامانه بارشی مونسون بارش شدید و وقوع سیلاب را در چندین استان کشور به دنبال داشته که چندین کشته برجای گذاشته و خسارت‌های بسیاری نیز داشته است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار