خسارت سیلاب در خوزستان؛ طغیان رودخانه‌ها در شرق و شرجی در مرکز

تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 مرداد 1401 | 10:54 ق.ظ
خسارت سیلاب در خوزستان؛ طغیان رودخانه‌ها در شرق و شرجی در مرکز جاری شدن سیلاب در خوزستان نیز به بخش‌های کشاورزی، دامپروری و آبزیان و تاسیسات آب و برق خساراتی وارد کرد.

سامانه «مونسون» از هندوستان تا خوزستان موجب سرکشی رودخانه‌ها و به بار آوردند سیلاب‌هایی شده که ده‌ها خودرو را متلاشی، برخی منازل را نابود، رودخانه‌ها را پر از آب و جانباختن دستکم ۳ تن در خوزستان شده.

این سامانه که از روز پنج شنبه در برخی نقاط استان از جمله اندیکا و ایذه فعال شده بود، بر اساس اعلام هواشناسی قرار بود روز جمعه در سراسر استان گسترده شود و بارش‌های سیلابی را رقم بزند، اما روز جمعه نه تنها باریدن نگرفت، بلکه هوای اکثر شهرستان‌ها آفتابی شد.

همین مسئله موجب گمانه زنی‌هایی مبنی بر خروج سامانه مونسون از استان شد، اما یک روز بعد طبیعت ثابت کرد که همواره غیر قابل پیش بینی است؛ در شهرستان باغملک تصاویر متعددی از ایجاد مشکلات در راه‌ها و طغیان رودخانه‌های محلی منتشر شد که دیروز نیز به اوج خود رسید و اینبار سیلاب راه خود به مناطق مسکونی را باز کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به تغییر مسیر سامانه بارشی مونسون از شرق به مرکز و غرب استان، گفت: تاکنون بارندگی در چندین شهرستان گزارش شده که منجر به مسدود شدن راه‌های روستایی قطع برق در چند شهرستان شد.

مسیر روستایی ده‌بازار در شهرستان بهبهان و مسیر روستایی بهره در بخش میداوود شهرستان باغملک در اثر آبگرفتگی مسدود شده بودند که اکنون مسیر بازگشایی شده، مسیر بین روستایی روستای تنگه چویل در باغملک نیز مسدود شده بود که اکنون اطلاعاتی در خصوص بازگشایی آن در دست نیست.

همچنین در پی ورود سامانه بارشی مونسون، محور‌های ایذه – دهدز، مسجدسلیمان – اندیکا – تاراز و گتوند – کیارس به دلیل بارش باران با ریزش کوه مواجه شدند.

تاکنون بر اثر ورود سامانه مانسون و بارش‌های فراوان یک نفر در باغملک و یک تن در هفتکل جان خود را بر اثر صاعقه از دست داده اند.

 
خاک در اهواز و تلفات در شرق خوزستان

۲۰ شهرستان خوزستان درگیر با سامانه مانسون هستند، از سیلاب گرفته تا بارش‌های ملایم و حتی توفان گردو خاک؛ بعد از ظهر وزش تند باد و بلند شدن خاک آسمان اهواز و ماهشهر و چند شهر دیگر را قرمز کرد و ستاد مدیریت بحران را به برپایی جلسه اضطراری وادار کرد؛ در این نشست تمامی دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران خوزستان تا ۴۸ ساعت آینده به حالت آماده باش در آمدند.

بر اثر گردوخاک دیروز و بر اساس اعلام حبیب حی‌بر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز درپی وقوع پدیده ریزگرد‌ها در استان خوزستان طی شبانه روز گذشته تعداد ۵۴۱ بیمار دارای علائم تنفسی به مراکز درمانی خوزستان مراجعه و تحت مراقبت قرار گرفتند؛ البته از این تعداد بیمار ۴۸۹ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

میزان غلظت گرد وغبار در هوای اهواز ساعت ۲۰ روز شنبه به حدود ۱۰ هزار میکرو گرم بر متر مکعب رسید. این میزان گردوغبار، آخرین حدی است که دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا قابلیت اندازه گیری دارند.

در سوی دیگر در مناطق شمالی خوزستان از جمله در اندیکا اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان اعلام کرده ۱۰۰ اصله درخت بلوط سقوط کردند؛ همچنین ۸۰ راس دام در مناطق عشایری این شهرستان تلف شدند.

سیلاب، اما به آبزیان هم رحم نکرد و بر اساس گفته‌های سید مالک موسوی رییس انجمن زمین سبز دشت بزرگ گتوند طبق مشاهدات این فرد بیش از ۲۰ هزار ماهی به دلیل گل آلود شدن آب در رودخانه فصلی شور دشت بزرگ بخش عقیلی گتوند پس از سیلاب به دلیل مشکلات تنفسی تلف شدند؛ البته مقامات رسمی در این خصوص اظهار نظری نداشتند.

قطع برق ده‌ها شهر در خوزستان بر اثر سیلاب

در مناطق جنوبی همچون ماهشهر شرایط مشابه اهواز یعنی شرجی همچنان در جریان است، اما در هندیجان ۸ مرداد ماه بر اثر بارش‌های سامانه مونسون، برق اهالی منطقه جنوبی از ساعت ۲۱ قطع و بر اساس اعلام شهروندان کمی پیش از اذان برق مجددا وصل شد که طی این مدت شهروندان به دلیل گرما، بیرون از خانه شب را تا صبح سپری کردند.

گرچه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان گفته که براثر بارندگی و تندباد تعدادی «فیدر» در خوزستان از مدار خارج شده و چندین پایه برق سقوط کرده که با تلاش تیم‌های عملیاتی برق روستا‌های ایذه، باغملک، رامشیر، هفتگل، بهبهان، آغاجاری، رامهرمز، بندر امام (ره)، شادگان، زیدون، دارخوین، چمران و گتوند به حالت عادی برگشتند و وارد مدار شدند.

هم اکنون نیز برق تعدادی از روستا‌های بندر امام خمینی (ره) منصوره شادگان، رامشیر و رامهرمز به دلیل سقوط دکل‌ها و سرقت نبشی دکل‌ها قطع است که ماموران عملیاتی شرکت در حال تلاش برای رفع مشکل هستند.

 
 

وارد شدن خسارت به تاسیسات آبرسانی ۷ شهر خوزستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان می‌گوید: بارش باران و بروز سیل در مناطق مختلف استان به تاسیسات آب رسانی در شهر‌های باغملک، بهبهان، صیدون، ایذه، ماهشهر، بندرامام، رامهرمز و هفتکل خسارت وارد کرد.

در شهر‌های باغملک نیز به دلیل طغیان رودخانه‌های فصلی و آسیب دیدن تاسیسات آبرسانی، هم اکنون از طریق تانکر به برخی نقاط آب نوشیدنی ارسال می‌شود، گرچه اداره آبفا اعلام کرده این اقدام موقت است و با تعمیر و وارد مدار شدن تعمیرات طی چند روز آینده این مسئله برطرف می‌شود.

البته بارش‌های سیلابی موجب وارد شدن خسارت به بخش کشاورزی هم شدند؛ این مسئله در شهرستان‌های باغملک و رامشیر به صورت بیشتری رخ داد.

اما پرسشی که شاید در پایان مطرح شود این باشد که آیا این حجم از سیلاب و روان شدن آب در مسیر رودخانه ها، موجب پر شدن سد‌هایی خواهد شد که طی چند وقت گذشته مقامات استانی از کم شدن آن می‌گفتند.

عباس صدریان فر مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در این خصوص پاسخ داد: براساس آمار‌های ثبت شده از اولین روز فعالیت سامانه مانسون در خوزستان تا کنون، حجم ورودی به مخازن تغییر محسوسی نداشت.

خوزستان تاکنون بار‌ها تجربه سیلاب را در مناطق جنوبی داشته و اگرچه مسئولان عملکرد قابل دفاعی در حوزه پیشگیری از وقوع تلفات وجود نداشت، اما دستکم اینبار وضعیت بهتر بود، اما در هر صورت رخداد‌های طبیعی همواره غیر قابل پیش بینی بوده و ممکن است همگان را غافلگیر کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار