مدیر اتحادیه گلخانه داران کشور

کودهای جعلی؛ بلای جان محصولات گلخانه ای

تاریخ انتشار: سه شنبه 18 مرداد 1401 | 11:11 ق.ظ
کودهای جعلی؛ بلای جان محصولات گلخانه ای مهرابی مدیرعامل اتحادیه گلخانه داران گفت: به دلیل نبودن نظارت و کنترل دقیق، کود و سموم جعلی به نام برند خارجی وارد کشور و تکنیکال آن دستکاری میشود. بنابراین بهره وری در گلخانه ها تا ۵۰درصد افت می کند.
 

سموم و کودهای کشاورزی که غالبا با هدف دفع آفات و بیماری ها و همچنین افزایش بهره وری در بخش کشاورزی استفاده می شود نقش مهمی در تامین امنیت غذایی ایفا می کند. با این وجود بخش بزرگی از نیاز کشور در حوزه کود به صورت خاص از طریق واردات تامین می شود و نوسانات جهانی بر قیمتهای داخلی اثرگذار است. با این وجود موضوعی که این روزها بخش کشاورزی را به خود درگیر کرده است بحث کودهای با کیفیت پایین است که از سوی برخی فروشندگان در بازار عرضه می شود و نظارت چندانی نیز از سوی سازمانهای مربوطه روی آن صورت نمی گیرد.

استفاده از کودهای بی کیفیت و جعلی چند عوارض بد بر بخش کشاورزی دارد؛ یعنی از یک طرف به شدت آب های زیر زمینی را شور می کند و از سوی دیگر میزان بهره وری را کاهش ۵۰ درصدی می دهد

جولان کودهای جعلی در بازار در سایه کنترل ضعیف دستگاه های مربوطه

حسین مهرابی، مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات سبزی و صیفی گلخانه ای کشور در این خصوص می گوید: در بازدیدی که از یک گلخانه هیدروپونیک در ظفرآباد شیراز داشتیم مشاهده کردیم ۶۰ درصد فلفل های دلمه این مجموعه کمبود کلسیم دارد. پس از بررسی کودی که به این محصول می دادند متوجه شدیم میزان درصد کلسیم آن بسیار پایین باید باشد. به این ترتیب در صورتی که روی بسته بندی آن ۴۷درصد قید شده بود! پس از انجام اقدامات آزمایشگاهی میزان کلسیم موجود در آن ۴ درصد عنوان شد و این به معنای فاجعه است. سوال اینجا است که چرا اجازه می دهند این تولیدات وارد گلخانه های کشور شود؟

مهرابی در پاسخ به این سوال که استفاده از کودهای بی کیفیت چقدر می تواند روی بهره وری بخش تاثیر گذار باشد، گفت: استفاده از این دست کودها چند عوارض بد بر بخش می گذارد؛ اول اینکه به شدت آب های زیرزمینی را شور می کنند و از سوی دیگر بحث عمل آوری در میزان برداشت بسیار تاثیر دارد؛ یعنی اگر در متر مربع ۱۰ کیلوگرم محصول برداشت می کند با استفاده از کودهای بی کیفیت افت ۵۰ درصدی رقم می خورد.

وی با تاکید بر اینکه سموم و کودهای موجود در بازار بسیار بی کیفیت است و خدا می داند چه بلایی بر سر تولیدکننده و محیط زیست می آید، افزود: شاهد هستیم که به دلیل بی کیفیتی کود و سموم موجود، میزان مصرف ۱۰ برابر می شود و راندمان به نصف کاهش می یابد.

مهرابی گفت: مساله اینجا است که با تورم فعلی کود را به دلار وارد می کنند و به ما می فروشند در حالی که خالص نیست و دستکاری شده است. در چنین شرایطی حوزه نظارتی در این بخش باید قدرت داشته باشد و با اشخاص خاطی به شدت برخورد کنند.

وی خاطر نشان کرد: وقتی سموم و کود غیر استاندارد وارد محیط زیست و چرخه تولید می کنیم قطعا عوارض بسیار بدی روی سلامت انسان دارد و لذا باید به شدت جلوی این اتفاق را بگیریم. اما می بینیم که هنوز هم کودهای جعلی وارد بازار می شود و قارچ کش ها و سموم برای آفت به همین شکل است و همگی دستکاری شده اما کسی نیست که اینها را کنترل کند.

این مقام مسئول اظهار داشت: به عبارت بهتر کودها و سموم جعلی به نام برند خارجی وارد کشور می شود و در اینجا تکنیکال آن را دستکاری می کنند. به این ترتیب یک گونی ۲۵ کیلویی تبدیل به ۲۰۰ کیلوگرم کود می شود و مشخص نیست آنچه به آن اضافه می شود چیست و چه مواد مخربی وارد محیط زیست می شود.

قیمت سازه های گلخانه ای نسبت به سال قبل ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش داشته است؛ به این معنا که اگر تا پیش از این یک گلخانه با صرف هزینه ای معادل ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع جمع می شد الان با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان جمع می شود

شرایط نامناسب حمل و نقل؛ اصلی ترین چالش در مسیر صادرات محصولات گلخانه ای

مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات سبزی و صیفی گلخانه ای کشور همچنین در خصوص دیگر مسائل پیرامون فعالان این بخش اظهار داشت: از یک طرف وضعیت نهاده هنوز مشخص نشده است و از سوی دیگر برای صادرات محصولات گلخانه ای با مشکل حمل و نقل مواجه هستیم.

وی افزود: در واقع از اصلی ترین چالش های ما به بحث حمل و نقل بر می گردد چون وضعیت حمل و نقل و پروازها هنوز مشخص نشده و حتی هواپیمای باری نداریم. به این ترتیب نسبت به رقبا بلاتکلیف هستیم.

مهرابی افزود: از دیگر مسائل پیرامون محصولات گلخانه ای کشور که سال گذشته نیز تولیدکنندگان را اذیت کرد، باقی مانده سموم روی محصولات کشاورزی است که امیدواریم امسال با این مشکلات مواجه نشویم و در بحث صادرات هم خللی ایجاد نشود. به این معنا که وزارت جهاد کشاورزی باید در حوزه نهاده ها کنترل بیشتری داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در این حوزه بحث نوسان قیمتها مشکل ساز است یعنی به عنوان مثال قیمت سازه ها نسبت به سال قبل حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش داشته است؛ به این معنا که اگر تا پیش از این یک گلخانه با صرف هزینه ای معادل ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع جمع می شد الان با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان جمع می شود.

وی در خصوص تسهیلات و وام های اعطایی به گلخانه داران نیز اظهار داشت: مساله اساسی در این مورد این است که وام گلخانه داران باید قرض الحسنه باشد اما برعکس شاهد هستیم که سود آن بالا است. از سوی دیگر برخورد صندوق ملی با فعالان این بخش به هیچ وجه درست نیست و کاملا سلیقه ای با متقاضیان برخورد می کنند.

مهرابی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا وقوع سیل اخیر به تولیدات گلخانه ای آسیب و خسارت وارد کرده است یا خیر، گفت: چندان آمار قطعی هنوز به ما اعلام نشده است اما قطعا خسارت هایی وارد کرده است. با این وجود چون الان فصلی است که گلخانه ها در جنوب خالی است غالبا آسیب ها به سازه های گلخانه ها بوده است و خسارت به محصول احتمالا چندان زیاد نبوده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار