ممنوعیت تردد قایق‌های موتوری و صید با برق در هورالعظیم

تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 مرداد 1401 | 08:48 ق.ظ
ممنوعیت تردد قایق‌های موتوری و صید با برق در هورالعظیم رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان هویزه با اشاره به ممنوعیت تردد قایق‌های موتوری بالاتر از ۲۵ اسب بخار در هورالعظیم، گفت: صیادانی که با دستگاه‌های برقی اقدام به ماهیگیری در هورالعظیم کنند دستگیر و تجهیزات آنها امحا می‌شود.

محمد ساکی در نشست ساماندهی صیادان هورالعظیم در سالن جلسات هنگ مرزی دشت آزادگان و هویزه اظهار داشت: در این جلسه که با حضور فرمانده هنگ مرزی، ادارات حفاظت محیط زیست و شیلات شهرستان هویزه و نمایندگان صیادان برگزار شد، مقرر شده صیادان از مسیرهای مورد تایید اداره محیط زیست و هنگ مرزی تردد کرده و از تردد از سایر مسیرها خودداری کنند.

وی افزود: اداره محیط زیست با همکاری مرزبانی  دستگاه‌های برقی را که صیادان با استفاده از آنها به روش غیرمجاز صید می‌کنند را امحا خواهد کرد.

ساکی اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش عظیمی از معیشت صیادان منطقه حاشیه هورالعظیم از دیرباز از راه صید ماهی و با استفاده از قایق‌های سبک و پارویی انجام می‌گرفت، مقرر شد از تردد قایق‌های موتوری بیشتر از ۲۵ اسب بخار  به صورت جدی جلوگیری شده و از ورود افراد سودجو که به دنبال استفاده از روش‌های غیرمجاز و استفاده از دستگاه‌های  الکتروشوکر در هور هستند نیز جلوگیری شود.

بر اساس این گزارش، تالاب مرزی هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین و یکی از زیستگاه‌های منحصر بفرد، در جنوب غربی کشور است که در خوزستان و در انتهای رود کرخه قرار دارد. این تالاب بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که یک سوم آن در ایران و دوسوم آن در کشور عراق واقع است.

این تالاب که با بحران آب و استخراج نفت روبروست، در سال‌های اخیر با فعالیت صیادانی مواجه شده که با استفاده از دستگاه‌های برق (الکتروشوکر) ماهیگیری می‌کنند. به گفته کارشناسان این روش ضربه شدیدی به محیط زیست وارد کرده و باعث نابودی همه آبزیان در آن منطقه می‌شود. صید با الکتروشوکر، در پی کاهش آب در رودخانه‌ها و تالاب‌های خوزستان به یکی از چالش‌های محیط زیست تبدیل شده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار