تجلی اراده و خودباوری متخصصین نیشکری در سال تولید دانش‌بنیان؛

از نخستین دستگاه بومی «کارنده نیشکر» رونمایی شد

تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 مرداد 1401 | 10:16 ق.ظ
از نخستین دستگاه بومی «کارنده نیشکر» رونمایی شد با حضور مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، نخستین دستگاه «کارنده نیشکر»، طراحی و ساخت متخصصان نیشکری رونمایی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش کشاورزی پرس به نقل از روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، این دستگاه از سوی متخصصین واحد تجهیزات مکانیکی کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) در مدت ۶ ماه ساخته شده است.

بهره‌گیری از توان علمی و پژوهشی نیروهای جوان

دکتر عبدعلی ناصری در مراسم رونمایی از این دستگاه که شنبه ۲۲ مردادماه با حضور جمعی از مسئولین برگزار شد، ساخت و بومی‌سازی دستگاه کارنده نیشکر با بهره‌گیری از توان علمی و پژوهشی نیروهای جوان و خلاق شرکت توسعه نیشکر را اقدامی موثر در افزایش بهره‌وری، خودکفایی و بی‌اثر نمودن شرایط تحریمی دانست.

به گفته او، ساخت و بومی‌سازی تجهیزات مختلف کشاورزی و بسیاری از قطعات صنعت نیشکر در راستای عمل به اقتصاد مقاومتی و حرکت در مسیر خودکفایی، در دستور کار قرار گرفته است.

ساخت پنج دروگر نیشکر، ساخت ربات جوشکار، ساخت دستگاه انتقال دهنده ملاس، ساخت اولین دستگاه هشداردهنده موتور و… بخشی از اقدامات این شرکت در بومی سازی تجهیزات کشاورزی و صنعتی در راستای تولید دانش‌بنیان است. شهریور ماه سال گذشته نیز صدای پنجمین دروگر ساخت متخصصین نیشکر در مزارع نیشکر پیچید و رد چرخهای این دروگر بومی، در مزارع نیشکر سلمان فارسی نقش بست.

کشت نیشکر به صورت کاملا مکانیزه

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ادامه، به ویژگی‌های کاربردی دستگاه کارنده نیشکر اشاره کرد و بیان داشت، پیش از این، کشت نیشکر به صورت دستی انجام می‌شد اما با بهره‌برداری از این دستگاه، کشت به صورت کاملا مکانیزه انجام می‌شود.

به گفته ناصری، سرعت و دقت، دو ویژگی دستگاه کارنده نیشکر است که در شرایط آب و هوایی خوزستان، تاثیر بسزایی در کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری دارد.

این شرکت با به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها در جهت خودکفایی، رونق تولید و رفع موانع گام برداشته و تاکید بر پژوهش‌های کاربردی در دو حوزه صنعت و کشاورزی در سرلوحه کاری این شرکت قرار دارد.

ساخت و توسعه دستگاه کارنده نیشکر

در ادامه این مراسم، مدیرعامل کشت و صنعت امام خمینی (ره) نیز به اهداف ساخت دستگاه کارنده نیشکر اشاره و اظهار داشت، با ساخت این دستگاه از سوی متخصصین بومی شرکت، قلمه نیشکر به صورت کاملا مکانیزه با بهترین راندمان انجام می‌شود.

محمدرضا عصاره‌نژاد افزود: دستگاه کارنده نیشکر آزمایش‌های اولیه را به خوبی پشت سر گذاشته و سایر واحدهای نیشکری نیز می‌توانند در صورت نیاز از تکنولوژی این دستگاه استفاده نمایند.

به گفته او، ساخت و توسعه این دستگاه مانع خروج ارز از کشور می‌شود و نسبت به نمونه‌های خارجی عملکرد بهتری در مزارع نیشکر خوزستان دارد.

کاهش زمان کشت نیشکر

سیستم انتقال قدرت دستگاه کارنده نیشکر هیدرولیک است و با مخزن ۲ و نیم تنی، تاثیر زیادی در کاهش زمان کشت نیشکر دارد که در سال مزین به تولید دانش‌بنیان از همه توان جهت نوآوری، ساخت و بومی‌سازی تجهیزات ساخته شده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار