ناگفته‌های طرح آبرسانی غدیر و رفع عطش از خوزستان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 2 شهریور 1401 | 09:31 ق.ظ
ناگفته‌های طرح آبرسانی غدیر و رفع عطش از خوزستان ابرپروژه آبرسانی غدیر از ۱۰ سال پیش در خوزستان برای مقابله با کم‌آبی آغاز شده و به دلیل تامین آب ۲۶ شهر و حدود ۱۶۰۰ روستای استان یکی از طرح‌های عظیم در حوزه آبرسانی به شمار می‌رود.

ابرپروژه آبرسانی غدیر که از ۱۰ سال پیش در خوزستان برای مقابله با کم‌آبی آغاز شده است، به دلیل تامین آب ۲۶ شهر و حدود ۱۶۰۰ روستای استان یکی از طرح‌های عظیم در حوزه آبرسانی است که طی یکساله اول دولت سیزدهم با دستورات رییس جمهور و وزیر نیرو و تزریق بودجه‌ای ویژه شتاب زیادی گرفته است.

طرح بزرگ آبرسانی پروژه غدیر ابتدا با ۳ فاز فعالیت خود را آغاز کرد که شامل فاز اول، آبرسانی از قیصریه تا آبادان و خرمشهر؛ فاز دوم، تأمین آب شرب شهرهای اهواز، دشت آزادگان، هویزه و شادگان و فاز سوم از ام‌الدبس تا آبگیر سد دز بود.

“علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیرو در سال گذشته از تسریع در اجرای طرح آبرسانی غدیر خبر داد و گفت: تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت خوزستان در اولویت وزارت نیرو قرار دارد.

وی افزود: طرح آبرسانی غدیر که آب ۲۶ شهر و حدود ۱۶۰۰ روستای استان را تامین می‌کند، علاوه بر آبگیری از سد کرخه، از منابع با کیفیت سد دز نیز بهره‌مند خواهد شد و بر همین اساس در سه جبهه کاری سامانه آبرسانی از سد دز از طریق انتقال آب از کانال چمران در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: طی برنامه‌ریزی فشرده علاوه بر ارتقای کیفیت آب از طریق انتقال آب از سد دز، در این طرح افزایش ظرفیت انتقال آب به خصوص در شهرهایی از جمله دشت آزادگان، آبادان، خرمشهر و شادگان پیش‌بینی شده است.

“محمد جوانبخت” معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا نیز طی ماه‌های گذشته در حاشیه بازدید از پروژه آبرسانی غدیر در شهرستان کرخه بیان کرد: با اجرای این پروژه آبرسانی، آب شرب شهرستان اهواز، شهرها و روستاهای پایین‌ دست کرخه که از این رودخانه بهره می‌گرفتند به این خط متصل شده و از آب شرب پایدار و باکیفیت برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: پروژه آبرسانی غدیر، در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم برای تامین کمی و کیفی آب شرب مردم خوزستان اجرا شده است.

“عباس صدریان‌فر” مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز با بیان اینکه طرح انتقال آب غدیر خوزستان بزرگترین طرح آبرسانی خاورمیانه است، گفت: از مهر ماه سال پیش کارشناسان و مدیران سازمان آب و برق برای تحقق وعده رییس جمهور به مردم خوزستان در زمینه تامین آب آشامیدنی مناسب وارد عمل شدند.

وی ادامه داد: در ابتدا یک بازه زمانی سه  ساله برای اجرای این طرح تعریف شد که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته این قسمت از طرح کمتر از یکسال محقق شد و در آستانه افتتاح قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: قرارگاه خاتم به عنوان مجری طرح انتخاب شد و این سازمان کوتاهترین مسیرها را برای آن طبق نقشه‌های کارشناسی انتخاب کرد که خوشبختانه در این مدت کوتاه ۸۵ درصد پروژه انجام شد.

صدریان‌فر اضافه کرد: تامین آب با دبی ۲۰ متر مکعب بر ثانیه برای افق ۲۵ ساله این طرح تعریف شد که با کار جهادی این سازمان این دبی که قرار بود ۲۵ سال آینده تامین شود از هم اکنون تامین شده است و مردم خوزستان ۲۵ سال زودتر از موعد مقرر به آب مورد نیاز خود دست یافتند.

“صابر علیدادی” معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان نیز در این باره اظهار کرد: طرح غدیر خاصیتی دارد که هم شهرها و هم روستاها به آن متصل هستند. یعنی همه ۴۸ روستای هویزه و همه ۷۶ روستای دشت آزادگان و همچنین همه ۳۸ روستای حمیدیه و ۴۵ روستای آبادان به طرح متصل شده‌اند و این طرح به صورتی نیست که فقط به شهرها برسد.

وی در خصوص اعتباراتی که در طرح غدیر هزینه شده است، عنوان کرد: یک هزار میلیارد اسناد خزانه این طرح تامین شده و افزایش ۱۰۰ درصدی کمی و ۵۰ درصد کیفی آب در ۲۶ شهر و۱۶۰۰ روستا دیده شده است.

علیدادی تصریح کرد: در حال حاضر طرح‌هایی که در حوزه آبرسانی در حال اجرا هستند از سال ۱۳۸۹ و سال ۱۳۹۲ آغاز شده و تاکنون ادامه داشته است ولی طرح غدیر به دلیل این‌که ۵۲ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود مهم ترین طرح آبرسانی در استان خوزستان است.

معاون آب‌رسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: فرآیند بهره‌‎برداری آزمایشی از طرح غدیر با دو پمپ آغاز شد و از روز گذشته با ۵ پمپ ادامه پیدا می‌کند و با توجه به وسعت و ابعاد این پروژه، نیاز است پیش از بهره‌برداری اصلی، راه‌اندازی آزمایشی برای کنترل نهایی در دستور کار قرار گیرد.

تکمیل پروژه آبرسانی غدیر آب شرب چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت شهری و روستایی معادل ۵۲ درصد از جمعیت استان خوزستان را تا افق سال ۱۴۲۵ تامین خواهد کرد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار